2006-07-04, 16:29
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorgon
I denna tråd har jag rekommenderat över tjugotvå filmer och du ger mig omdömet rutten filmsmak över två filmer, en underbart nyanserad analys. Men givetvis respekterar jag din åsikt samt analys av mitt omdöme vid val av skräckfilm.

För er som tänkte stå med tummen upp längs en motorväg i sommar, tänk om!

Hitch hike
Hitcher in the dark
Hitcher

Ja, jag såg det nu... tar tebax min kommentar och lyfter på hatten...
Citera
2006-07-04, 18:06
Medlem
MrPr0ns avatar
Amityville Horror är schysst spökfilm (House on the haunted hill, är bra den med). Är själv ganska anti "gris-skräck" där det läskiga ligger i att visa snaskiga detaljer som i exempelvis Hostel som nämnts innan. Japansk skräck rekommenderas för de som liksom mig gillar mer psykologisk skräck.
Citera
2006-07-05, 00:27
Medlem
Ozis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Vet inte om någon har sagt det redan, men.... One Missed Call är äcklig. Tror det är en sydkoreansk film.
One Missed Call (Chakushin Ari) är en japansk film av den berömda och kontroversiella regissören Takashi Miike. Som jag skrev tidigare så tycker jag att det är en ganska skrämmande film även om den innehåller många av den japanska skräckfilmens klichéer.
Citera
2006-07-05, 01:05
Medlem
Kafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa 2
Kolla in koreanska skräckfilmen ...shutter.
Har vart skraj för att sitta i bilen själv när det är mörkt ute i flera månader efter det...

Jag följde ditt råd och blev skiträdd hela igårkväll/natt.
Citera
2006-07-05, 01:14
Medlem
Kafes avatar
Dead Birds är jäkligt läskig också!

http://www.imdb.com/title/tt0377749/
Citera
2006-07-05, 12:56
Medlem
bingo!s avatar
Augustus Underground Mordum ?

http://www.youtube.com/watch?v=twNIGLqjh2I&search=mordum
Citera
2006-07-05, 14:13
Medlem
Ingen som nämnt "The ring" eller är det jag som är fjantig?

Tycker den är den är jävligt äcklig. Inte splatter-äcklig men faan va jävla rädd man var när man såg den.
Citera
2006-07-05, 15:14
Medlem
Jag har själv väldigt svårt att bli skrämd av skräckfilmer. Filmer som The Ring tex, den är ju bara väldigt löjlig. Ett förhäxat videoband
Men som många nämn, upp med fett ljud så blire bättre. The Others, är en av de få filmer jag drömt mardrömmar om, den rekomenderar jag.

Andra bra skräckfilmer är Stephen Kings Djurkyrkogården 1. 2:an är dock helt värdelös, och det är inte heller någon Kings berättelse. Rose Red är en mycket bra film, också Kings skapande. Den är ganska skrämmande faktist, dock väldigt lång. Den är igentligen tänkt som en miniserie tror jag. Men finns som film på DVD.
Citera
2006-07-05, 16:01
Medlem
ValeNs avatar
Thai filmen "The Shutter" är jävligt läskig och obehaglig. Den är i samma anda som "The Ring" och "The Grudge" (tjej spöke med likblek ansikte och långt, svart hår), men den är fräshare och tusentals gånger bättre.
Citera
2006-07-05, 23:45
Medlem
En av de äckligaste skräckfilmer jag sett är House on Haunted Hill (Ondskans hus på svenska, finns en äldre variant med Vincent Price som jag dock inte sett). Ett gäng människor blir instängda i ett gammalt obehagligt hemsökt dårhus med bisarra inventarier, som typ uppstoppade människor m.m.
Citera
2006-07-06, 12:54
Medlem
Hah, tänka sig. Surfade in och tänkte göra en tråd liknande denna. Har alltid gillat skräck, men den senaste tiden har det inte blivit mycket på den fronten, så igår tog jag mig i kragen och letade upp lite filmer;

Blue Velvet
Flower of Flesh and Blood (från Guinea Pig serien)
Men Behind the Sun
Three Extremes

Inte sett dem än, men tänkte se iaf en om dagen, så kan återkomma med kommentarer. Gamla klassiker (i mitt tycke), som förvisso redan nämts, men tål att pushas lite extra är The Texas Chainsaw Massacre (orginalet), Psycho (också orginalversionen) samt Ereaserhead.

När ni ändå är på gång, någon som har tips på mer psykologiskt störande (skräck)filmer? Känns lite onödigt att starta en ny tråd, när vi ändå är inne på temat.
Citera
2006-07-06, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CP Calle
Hah, tänka sig. Surfade in och tänkte göra en tråd liknande denna. Har alltid gillat skräck, men den senaste tiden har det inte blivit mycket på den fronten, så igår tog jag mig i kragen och letade upp lite filmer;

Blue Velvet
Flower of Flesh and Blood (från Guinea Pig serien)
Men Behind the Sun
Three Extremes

Inte sett dem än, men tänkte se iaf en om dagen, så kan återkomma med kommentarer. Gamla klassiker (i mitt tycke), som förvisso redan nämts, men tål att pushas lite extra är The Texas Chainsaw Massacre (orginalet), Psycho (också orginalversionen) samt Ereaserhead.

När ni ändå är på gång, någon som har tips på mer psykologiskt störande (skräck)filmer? Känns lite onödigt att starta en ny tråd, när vi ändå är inne på temat.

Vanilla Sky är en väldigt psykologiskt störande film, dock inte en skräckfilm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in