Citat:
Ursprungligen postat av
pumahunter
Om brittiska
Bloody New Year (1987) var den film som stod ut mest i Netflix enorma italiensk/brittisk/franska klassikerutbud(eller kanske hela deras katalog överlag) så är det nog slaget nu då
Alejandro Jodorowsky-regisserade italiensk-mexikanska
Sante Sangria (1989) dykt upp. Anses väl vara en av dom bästa filmerna någonsin inom sin lite diffusa skräck-genre.
https://www.netflix.com/se-en/title/70159609
Var det någon som hann se
Sante Sangria (1989) på Netflix, och isåfall när? Jag insåg igår att den nu är försvunnen utan varning(ivarjefall från dom tre olika källor där jag får varning om utgående titlar), mindre än 4 månader efter att den lades till, och eftersom jag saknar minne av att jag sett omslaget bland allt app-scrollande senaste veckorna så misstänker jag att den försvunnit nästan omgående efter att den lades till. Känns väldigt märkligt. Kan det varit något fel på kopian som gjorde att dom tog bort den i förtid?
Citat:
Ursprungligen postat av
pumahunter
Att Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (1936) med skådisen Tod Slaughter i huvudrollen skulle dyka upp idag visste jag om, men att även Bloody New Year (1987) precis dök upp på Netflix som en del av deras 600+ titlar stora italiensk/fransk/brittiska klassikerutbud var jag oförberedd på, och den står ut lite i detta nischutbud, kan möjligtvis vara en av dom mesta/största B-rullarna dom har i katalogen, med det inte sagt att den är dålig/usel, eller icke-underhållande, jag tror tvärtom den är det sistnämnda, då jag litar mer på den ena än den andra.
Den ska bli skoj att se ivarjefall när jag väl kommer så långt!
Citat:
Ursprungligen postat av
SadEyes
Det var ju trevligt med ett sådant visat förtroende. Tungt ansvar på SadEyes axlar.
Skrev någon recension för ett par år sedan. Kommer inte ihåg i vilken tråd.
Hur som haver så är Bloody New Year en charmig film med sin absurditet och galna plot. Jag tror jag gav den 5 av 10, klart sevärd om man gillar mysko skräck.
Annars har Norman J. Warren gjort betydligt bättre filmer. Terror (1978) är en av 70-talets mest underskattade skräckfilmer. Påminner lite om Argentos Suspiria i stilen. Prey (1977) är också klockren med Barry Stokes i huvudrollen som en variant på hans tidigare roll i den spanska semi-giallon The Corruption of Chris Miller (1973).
Jag har Norman J. Warren boxen från Indicator, jävligt fint släpp av dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
SadEyes
Har du sett Bloody New Year nu då?
Nu har jag sett den. Pga titeln så såg jag den inatt ihop med franska nyårskomedin
Réveillon chez Bob (1984), och den var klart underhållande. Kändes som en blandning av
Evil Dead (1981) och tidiga avsnitt av brittiska komediserien
The Comic Strip Presents (1982-), och sen funderar jag på om Peter Jackson kan funnit inspiration i den till sin
Bad Taste (1987), då dom kändes stundtals väldigt lika? Kom även att tänka på någon annan gammal brittisk skräckfilm från mitten av 80-talet där människor förvandlas till nån sörja. Som nån slags variant på IoTBS.
Bloody New Year var skön nog för att jag ska vilja se om den, om den finns kvar nästa nyår, eller vid annat tillfälle.
Norman J. Warren's katalog var inte allt för stor, så jag ska nog plöja hela, blott nio titlar. Tydligen tappade han lusten efter allmänhetens reaktion på Bloody New Year.
Her Private Hell (1968)
Loving Feeling (1968)
Satan's Slave (1976)
Prey (1977)
Terror (1978)
Outer Touch (1979)
Inseminoid (1981)
Gunpowder (1986)
Bloody New Year (1987)
När jag läste titlarna ovan så tyckte jag den första kändes bekant, och tusan om inte två av filmerna finns hos Netflix, första och Outer Touch, under titeln
Spaced Out (1987). Netflix ståtar alltså med tre NJW-titlar, inte illa. Deras klassiker-arkiv fortsätter vara en guldgruva även gällande skräckfilmer.
www.netflix.com/title/81471115
www.netflix.com/title/70050107
www.netflix.com/title/70014713
I Bloody New Year visades det även scener från en annan gammal skräckis jag blev nyfiken på,
Fiend Without a Face (1958) som i sin tur gavs en dubbelrelease i USA ihop med
The Haunted Strangler/Grip of the Strangler (1958) så nu blev det två till filmer att se. Hade tänkt se dom idag men hinner inte, tre Ivanhoe-filmer tar företräde. Kanske hinner se någon av dom inatt, men jag är inte ens säker på vilken som var
övre och
undre titeln på dubbel-releasen, det framgick inte på varken IMDB eller Wikipedia.