2022-12-22, 08:34
Medlem
diseuses avatar
Året börjar lida mot sitt slut, och olika filmkritiker börjar släppa sina listor över årets bästa skräckfilmer. Ett exempel är denna:
mainstream & biofilmer
Barbarian
Orphan: First Kill
Halloween Ends
Scream
Smile
The Menu
X
Pearl
Bones and All
Nope

enbart streaming eller icke-mainstream / indie
Ruva
Who Invited Them
Sissy
Hellraiser
Crimes of the Future
Speak No Evil
Mad God
Prey
A Wounded Fawn
Watcher
Barbarian, Smile och Mad God kan jag nog hålla med om. Vad tycker ni? Vilka är årets måstefilmer på skräckfronten?
Citera
2022-12-24, 21:43
Medlem
snurresprettiss avatar
Svensk film och skräck går kanske inte riktigt hand i hand men någon som sett denna och ge ett betyg? Är det en typiskt skräckfilm som är spännande ett tag och sedan efter drygt halva filmen så tappar den allt och man blir bara irriterad?

https://www.youtube.com/watch?v=PM1LWAIzbsI
Citera
2022-12-31, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Speak no Evil från 2022.

Börjar långsamt men när man väl fattar vad som sker tar det fart. Helvete vilket deprimerande slut. Satan i gatan det såg man inte komma.

Hur hittade du filmen? för när jag googlade verkade den inte finnas i Sverige än ...
Citera
2023-01-01, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Om brittiska Bloody New Year (1987) var den film som stod ut mest i Netflix enorma italiensk/brittisk/franska klassikerutbud(eller kanske hela deras katalog överlag) så är det nog slaget nu då Alejandro Jodorowsky-regisserade italiensk-mexikanska Sante Sangria (1989) dykt upp. Anses väl vara en av dom bästa filmerna någonsin inom sin lite diffusa skräck-genre.

https://www.netflix.com/se-en/title/70159609
Var det någon som hann se Sante Sangria (1989) på Netflix, och isåfall när? Jag insåg igår att den nu är försvunnen utan varning(ivarjefall från dom tre olika källor där jag får varning om utgående titlar), mindre än 4 månader efter att den lades till, och eftersom jag saknar minne av att jag sett omslaget bland allt app-scrollande senaste veckorna så misstänker jag att den försvunnit nästan omgående efter att den lades till. Känns väldigt märkligt. Kan det varit något fel på kopian som gjorde att dom tog bort den i förtid?

Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Att Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (1936) med skådisen Tod Slaughter i huvudrollen skulle dyka upp idag visste jag om, men att även Bloody New Year (1987) precis dök upp på Netflix som en del av deras 600+ titlar stora italiensk/fransk/brittiska klassikerutbud var jag oförberedd på, och den står ut lite i detta nischutbud, kan möjligtvis vara en av dom mesta/största B-rullarna dom har i katalogen, med det inte sagt att den är dålig/usel, eller icke-underhållande, jag tror tvärtom den är det sistnämnda, då jag litar mer på den ena än den andra.

Den ska bli skoj att se ivarjefall när jag väl kommer så långt!
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Det var ju trevligt med ett sådant visat förtroende. Tungt ansvar på SadEyes axlar.
Skrev någon recension för ett par år sedan. Kommer inte ihåg i vilken tråd.

Hur som haver så är Bloody New Year en charmig film med sin absurditet och galna plot. Jag tror jag gav den 5 av 10, klart sevärd om man gillar mysko skräck.

Annars har Norman J. Warren gjort betydligt bättre filmer. Terror (1978) är en av 70-talets mest underskattade skräckfilmer. Påminner lite om Argentos Suspiria i stilen. Prey (1977) är också klockren med Barry Stokes i huvudrollen som en variant på hans tidigare roll i den spanska semi-giallon The Corruption of Chris Miller (1973).

Jag har Norman J. Warren boxen från Indicator, jävligt fint släpp av dem.
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Har du sett Bloody New Year nu då?
Nu har jag sett den. Pga titeln så såg jag den inatt ihop med franska nyårskomedin Réveillon chez Bob (1984), och den var klart underhållande. Kändes som en blandning av Evil Dead (1981) och tidiga avsnitt av brittiska komediserien The Comic Strip Presents (1982-), och sen funderar jag på om Peter Jackson kan funnit inspiration i den till sin Bad Taste (1987), då dom kändes stundtals väldigt lika? Kom även att tänka på någon annan gammal brittisk skräckfilm från mitten av 80-talet där människor förvandlas till nån sörja. Som nån slags variant på IoTBS.

Bloody New Year var skön nog för att jag ska vilja se om den, om den finns kvar nästa nyår, eller vid annat tillfälle. Norman J. Warren's katalog var inte allt för stor, så jag ska nog plöja hela, blott nio titlar. Tydligen tappade han lusten efter allmänhetens reaktion på Bloody New Year.

Her Private Hell (1968)
Loving Feeling (1968)
Satan's Slave (1976)
Prey (1977)
Terror (1978)
Outer Touch (1979)
Inseminoid (1981)
Gunpowder (1986)
Bloody New Year (1987)

När jag läste titlarna ovan så tyckte jag den första kändes bekant, och tusan om inte två av filmerna finns hos Netflix, första och Outer Touch, under titeln Spaced Out (1987). Netflix ståtar alltså med tre NJW-titlar, inte illa. Deras klassiker-arkiv fortsätter vara en guldgruva även gällande skräckfilmer.

www.netflix.com/title/81471115
www.netflix.com/title/70050107
www.netflix.com/title/70014713

I Bloody New Year visades det även scener från en annan gammal skräckis jag blev nyfiken på, Fiend Without a Face (1958) som i sin tur gavs en dubbelrelease i USA ihop med The Haunted Strangler/Grip of the Strangler (1958) så nu blev det två till filmer att se. Hade tänkt se dom idag men hinner inte, tre Ivanhoe-filmer tar företräde. Kanske hinner se någon av dom inatt, men jag är inte ens säker på vilken som var övre och undre titeln på dubbel-releasen, det framgick inte på varken IMDB eller Wikipedia.
Citera
2023-01-03, 00:49
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizenhaial
Hur hittade du filmen? för när jag googlade verkade den inte finnas i Sverige än ...

Den har gått på bio.
Citera
2023-01-06, 13:51
Medlem
swentr.sites avatar
No Country for Old Men från 2007. Våld och kaos bryter ut efter att en jägare, Llewelyn Moss (Josh Brolin), snubblar över döda kroppar, heroin och 2 miljoner dollar i kontanter i närheten av Rio Grande. Moss tar med sig pengarna men en sändare i väskan möjliggör att den psykopatiske mördaren Anton Chigurh (Javier Bardem) kommer honom på spåren. En ålderstigen polisman (Tommy Lee Jones) försöker samtidigt spåra tjuven, mördaren och pengarna.

Perfume: The Story of a Murderer från 2006. Filmen utspelar sig i 1700-talets Frankrike. Jean-Baptiste Grenouille födds med ett fantastiskt luktsinne och blir besatt av dofter, framför allt lukten av unga vackra kvinnor. Hans intresse och goda luktsinne gör honom till en lysande parfymör, men också till en skoningslös mördare.
Citera
2023-01-08, 18:33
"The menu" 2022

A young couple travels to a remote island to eat at an exclusive restaurant where the chef has prepared a lavish menu, with some shocking surprises.

https://www.imdb.com/title/tt9764362/

Det är inte ofta jag orkar hålla fokus i en hel film, men denna var något helt annat, mer thriller än skräck men enligt mig en toppfilm.

Ger den 4,5/5 helt klart sevärd!!
Citera
2023-01-10, 15:54
Medlem
diseuses avatar
Trailer för Beau Is Afraid:

https://youtu.be/PuiWDn976Ek

Jag tycker inte det är helt självklart vilken genre den kommer vara. Givet de senaste två filmerna från Ari Aster (Midsommar och Hereditary) kan det mycket väl vara tänkt som en udda skräckfilm.
Citera
2023-01-10, 16:14
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
"The menu" 2022

A young couple travels to a remote island to eat at an exclusive restaurant where the chef has prepared a lavish menu, with some shocking surprises.

https://www.imdb.com/title/tt9764362/

Det är inte ofta jag orkar hålla fokus i en hel film, men denna var något helt annat, mer thriller än skräck men enligt mig en toppfilm.

Ger den 4,5/5 helt klart sevärd!!
Jag gillade den också. Mer efteråt när jag tänker på den faktiskt.
Filmen har lite samma tanke som den Danska skräckfilmen, Speak no evil.
Citera
2023-01-10, 17:29
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Jag gillade den också. Mer efteråt när jag tänker på den faktiskt.
Filmen har lite samma tanke som den Danska skräckfilmen, Speak no evil.
Ja det har du rätt i
Citera
2023-01-12, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Såg den nyligen släppta Bones and All. Ett romantiskt drama med inslag av skräck.

Jag antar att det är av en orsak de inte droppar allt för mycket info om filmens två huvudkaraktärer, så jag hade bara en något luddig bild av handlingen. Jag såg den i brist på annat och från trailern att döma hade jag förväntat mig en nutida version av Bonnie & Clyde. Men när första händelsen i filmen skedde blev jag helt tagen på sängen och insåg att det här var något helt annat.

En film i ganska segt tempo som kretsar mycket kring en udda relation. Stundtals vacker med en del skräckmoment. Lite för seg för min smak och då den är strax över 2 timmar lång blev det jobbigt att hålla ut.

Filmen påminner mycket om den svenska filmen...(Klicka inte på min spoiler förrän efter ni har sett den)

Ett tips från mig är att se den med den lilla info ni får av imdb. Googla inte för att få veta mer av handlingen, för då avslöjas en del. På så sätt blir ni nog lika chockade som mig.

Den var riktigt bra och jag håller med om att den där första händelsen kommer som något av en käftsmäll. Känner även att den hade potential till mer och jag hade gärna sett mer fokus på:

Citera
2023-01-13, 00:59
Medlem
Psyko Dads avatar
Jag ser det mesta. i skräckfilm och såg även Speak no evil.
gillade att danskarna och holländarna satt och skrattade åt dem med sig svenska.
För att senare i filmen få mig att förakta hur slott man kan vara att stanna kvar när man uppenbarligen känner hur fel det är så blir de fortfarande kvar av artighet.
Kan jag inte tillägga för mycket för då spelar man för resten och de får väl frispel.
Filmen var ganska grym men jag förstod faktiskt inte riktigt slutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in