Citat:
Ursprungligen postat av
SadEyes
The Devil's Men är betydligt bättre än vad IMDB betyget ger sken av. Lite absurd är den och Donald Pleasence som comic relief funkar sådär. Men Peter Cushing är suverän, som alltid. Synd att han inte har fler scener. Jag gav den 6/10. Funkar men ingen klassiker på något sätt.
Apropå Kostas Karagiannis, det var en jävel på att vara produktiv. 178 produktioner har han regisserat på dryga 30 år.
Skulle Donald Pleasence inte vara suverän, som alltid?

Han har väl iofs en hel del märkliga inslag i sin katalog, två mindre tunga roller jag sett han i senaste året var i
Watch Out, We're Mad! (1974) med
Terence Hill och
Bud Spencer, sen i
Mark L. Lester-regisserade TV-filmen
Gold of the Amazon Women (1979) med allas våran
Bo Svenson.
En stor del av dom där 178 titlarna var TV-serier, sannolikt bara ett avsnitt, men runt 100 av dom var filmer enligt Wikipedia, så ändå. Funderade på att flytta den delen av svaret till en tråd om grekiska filmer på forumet, men gick bet, det finns ingen, så så gick det med det. Ingen populär nisch tydligen, men jag hade med glädje plöjt några hundra klassiker från det landet.
Blev även fundersam på vad det fanns med mer Cushing och Pleasence på Netflix i deras klassiker-arkiv, det var alldeles för lite, men lite skräck/rysare och sci-fi.
The Man Who Finally Died (1963) med svenska
Mai Zetterling!
Dr. Who and the Daleks (1965)
Daleks' Invasion Earth: 2150 A.D. (1966)
Fear in the Night (1972) Hammer-rulle med
Joan Collins.
Circus of Horrors (1960)
Dięn Bięn Phu (1992)
Har inte hunnit fram till någon av dessa sju ännu, men ser fram emot dom.
Härnäst ska det botaniseras bland
Vingarne (1916),
Cléo de 5 ā 7 (1962) och
Le Bonheur (1965) som utgår på SVTPlay på Söndag,
Cairo Road (1950),
Treasure Island (1950),
Mister Buddwing (1966)
Games (1967),
Terror at Black Falls (1962),
Papillon (1973),
Mobile Suit Gundam II (1982), plus
Annie (1982) och
Once Upon a Time in America (1984) som utgår på Netflix i slutet av månaden.