2022-08-21, 14:04
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
The Hole In The Ground skulle jag säga är en läskig film. Kuslig aurora över hela filmen. Även talet i filmen är väldigt kusligt.

Håller med. En mycket sevärd film med fin atmosfär och bra musik.
Citera
2022-08-24, 00:01
Medlem
alwayslooks avatar
Kan vara det sämsta jag sett på bra länge

Konstigt då jag gillade den första minns jag.

Orphan: First Kill
https://m.imdb.com/title/tt11851548/
Citera
2022-08-24, 16:52
Medlem
diseuses avatar
Officiell trailer för Goodnight Mommy (en remake av den tyskspråkiga filmen), den här gången med Naomi Watts som mamman:

https://youtu.be/3lKm2Vct3x4
Citera
2022-08-24, 20:26
Medlem
Det finns faktiskt en animerad Disney-filmatisering utav The Legend of Sleepy Hollow, men är osäker på om den är så värst känd, eftersom den inte är släppt under egen filmtitel, utan ligger som del 2 i package-filmen The Adventures of Ichabod and Mr. Toad (1949).

Fick sett den häromdagen på Disney+, tog en stund innan det blev ruskigt, men när det väl blev det så stod väl den huvudlöse hästryttaren ut som bland det otäckaste i Disney's animerade canon ihop med inslag ur The Black Cauldron (1985).

Har man inte sett den som skräckfilms-fan så bör man kanske få gjort det. Bara 68min lång, om man även kollar in första halvan med Mr. Toad från The Wind in the Willows.

Ett annat guldkorn som jag inte hunnit se än dök upp på Netflix häromdagen, den grekisk/brittiska skräckfilmen Land of the Minotaur/The Devil's Men (1976) med Donald Pleasence och The destroyer of Alderaan Peter Cushing i huvudrollerna. Tydlige inte så bra betyg, men man ser ju på blotta rollistan att den rimligtvis är rejält underhållande. Sannolikt regissören Kostas Karagiannis mest kända film utanför dom grekiska landsgränderna. Jag vet åtminstone en stabil pjäs på forumet som har den i filmsamlingen.

Man skulle kunna önska att Netflix slängde upp 200 gamla grekiska klassiker också, finns nog en del gott att hämta.
Citera
2022-08-25, 22:07
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Ett annat guldkorn som jag inte hunnit se än dök upp på Netflix häromdagen, den grekisk/brittiska skräckfilmen Land of the Minotaur/The Devil's Men (1976) med Donald Pleasence och The destroyer of Alderaan Peter Cushing i huvudrollerna. Tydlige inte så bra betyg, men man ser ju på blotta rollistan att den rimligtvis är rejält underhållande. Sannolikt regissören Kostas Karagiannis mest kända film utanför dom grekiska landsgränderna. Jag vet åtminstone en stabil pjäs på forumet som har den i filmsamlingen.

Man skulle kunna önska att Netflix slängde upp 200 gamla grekiska klassiker också, finns nog en del gott att hämta.

The Devil's Men är betydligt bättre än vad IMDB betyget ger sken av. Lite absurd är den och Donald Pleasence som comic relief funkar sådär. Men Peter Cushing är suverän, som alltid. Synd att han inte har fler scener. Jag gav den 6/10. Funkar men ingen klassiker på något sätt.

Apropå Kostas Karagiannis, det var en jävel på att vara produktiv. 178 produktioner har han regisserat på dryga 30 år.
Citera
2022-08-26, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
The Devil's Men är betydligt bättre än vad IMDB betyget ger sken av. Lite absurd är den och Donald Pleasence som comic relief funkar sådär. Men Peter Cushing är suverän, som alltid. Synd att han inte har fler scener. Jag gav den 6/10. Funkar men ingen klassiker på något sätt.

Apropå Kostas Karagiannis, det var en jävel på att vara produktiv. 178 produktioner har han regisserat på dryga 30 år.
Skulle Donald Pleasence inte vara suverän, som alltid? Han har väl iofs en hel del märkliga inslag i sin katalog, två mindre tunga roller jag sett han i senaste året var i Watch Out, We're Mad! (1974) med Terence Hill och Bud Spencer, sen i Mark L. Lester-regisserade TV-filmen Gold of the Amazon Women (1979) med allas våran Bo Svenson.

En stor del av dom där 178 titlarna var TV-serier, sannolikt bara ett avsnitt, men runt 100 av dom var filmer enligt Wikipedia, så ändå. Funderade på att flytta den delen av svaret till en tråd om grekiska filmer på forumet, men gick bet, det finns ingen, så så gick det med det. Ingen populär nisch tydligen, men jag hade med glädje plöjt några hundra klassiker från det landet.

Blev även fundersam på vad det fanns med mer Cushing och Pleasence på Netflix i deras klassiker-arkiv, det var alldeles för lite, men lite skräck/rysare och sci-fi.

The Man Who Finally Died (1963) med svenska Mai Zetterling!
Dr. Who and the Daleks (1965)
Daleks' Invasion Earth: 2150 A.D. (1966)
Fear in the Night (1972) Hammer-rulle med Joan Collins.

Circus of Horrors (1960)
Dięn Bięn Phu (1992)

Har inte hunnit fram till någon av dessa sju ännu, men ser fram emot dom.

Härnäst ska det botaniseras bland Vingarne (1916), Cléo de 5 ā 7 (1962) och Le Bonheur (1965) som utgår på SVTPlay på Söndag, Cairo Road (1950), Treasure Island (1950), Mister Buddwing (1966) Games (1967), Terror at Black Falls (1962), Papillon (1973), Mobile Suit Gundam II (1982), plus Annie (1982) och Once Upon a Time in America (1984) som utgår på Netflix i slutet av månaden.
Citera
2022-08-26, 16:24
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Skulle Donald Pleasence inte vara suverän, som alltid? Han har väl iofs en hel del märkliga inslag i sin katalog, två mindre tunga roller jag sett han i senaste året var i Watch Out, We're Mad! (1974) med Terence Hill och Bud Spencer, sen i Mark L. Lester-regisserade TV-filmen Gold of the Amazon Women (1979) med allas våran Bo Svenson.

En stor del av dom där 178 titlarna var TV-serier, sannolikt bara ett avsnitt, men runt 100 av dom var filmer enligt Wikipedia, så ändå. Funderade på att flytta den delen av svaret till en tråd om grekiska filmer på forumet, men gick bet, det finns ingen, så så gick det med det. Ingen populär nisch tydligen, men jag hade med glädje plöjt några hundra klassiker från det landet.

Blev även fundersam på vad det fanns med mer Cushing och Pleasence på Netflix i deras klassiker-arkiv, det var alldeles för lite, men lite skräck/rysare och sci-fi.

The Man Who Finally Died (1963) med svenska Mai Zetterling!
Dr. Who and the Daleks (1965)
Daleks' Invasion Earth: 2150 A.D. (1966)
Fear in the Night (1972) Hammer-rulle med Joan Collins.

Circus of Horrors (1960)
Dięn Bięn Phu (1992)

Har inte hunnit fram till någon av dessa sju ännu, men ser fram emot dom.

Härnäst ska det botaniseras bland Vingarne (1916), Cléo de 5 ā 7 (1962) och Le Bonheur (1965) som utgår på SVTPlay på Söndag, Cairo Road (1950), Treasure Island (1950), Mister Buddwing (1966) Games (1967), Terror at Black Falls (1962), Papillon (1973), Mobile Suit Gundam II (1982), plus Annie (1982) och Once Upon a Time in America (1984) som utgår på Netflix i slutet av månaden.

Någon borde starta en tråd kring grekisk film. Det finns lite grann att ta av ändå. Costa gavras är ju grek och har en fin filmografi. Sedan har det kommit ett gäng förhållandevis populära filmer därifrån under senare år. Dogtooth (2009), Miss Violence (2013) och tidigare Singapore Sling (1990). Den senare regisserad av knas-göken Nikos Nikolaidis.
Citera
2022-08-26, 21:48
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Officiell trailer för Goodnight Mommy (en remake av den tyskspråkiga filmen), den här gången med Naomi Watts som mamman:

https://youtu.be/3lKm2Vct3x4

Åh vad den filmen gjorde mig besviken!
Citera
2022-09-01, 04:13
Medlem
Ännu mera ruskigt har dykt upp på Netflix!

The hand of night/Beast of Morocco (1968)
I, monster (1973) med Peter Cushing och Christopher Lee, extended cut-versionen.
Christine (1983) Exakt vad förväntar sig människor av en Plymouth med modellnamnet Fury!? Att den ska bete sig som en Volvo eller Saab? Bonuspoäng för Buddy Repperton's polisonger.
The Exorcist III (1990) med George C. Scott och Brad Dourif
Citera
2022-09-07, 17:50
Medlem
-GGs avatar
Har ni sett X?

Jävlar vad cool och bra film.

Den rekommenderas.
Citera
2022-09-08, 15:09
Medlem
Fjantors avatar