2019-02-09, 23:26
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Faktiskt, men för att återgå till originalet: https://youtu.be/aKU7gdHcYb4?t=83 ...That's crack talkin!

Det här måste dock vara bästa scenen från The Bad Lieutenant med Cage: https://www.youtube.com/watch?v=XYJOAW7r03s You fucks, I hate you both! I should fucking kill you both, you're the fucking reason this country is going down the drain!
Eller den här från skräck-klassikern Vampire's kiss: https://youtu.be/9Fvpyo2WuVY?t=127
Citera
2019-02-09, 23:34
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Eller den här från skräck-klassikern Vampire's kiss: https://youtu.be/9Fvpyo2WuVY?t=127

Haha ja det är en riktig klassiker! Ahh den mannen, Nic Cage, det måste vara en av mina favoriter. På tal om det, jag har fortfaradne inte sett Mandy. Nått du hunnit se?

https://www.imdb.com/title/tt6998518/?ref_=nv_sr_1
Citera
2019-02-09, 23:35
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Haha ja det är en riktig klassiker! Ahh den mannen, Nic Cage, det måste vara en av mina favoriter. På tal om det, jag har fortfaradne inte sett Mandy. Nått du hunnit se?

https://www.imdb.com/title/tt6998518/?ref_=nv_sr_1
Fantastisk film! Gillade inte regissörens tidigare, Beyond the Black Rainbow. Eh, vad är det den sortens film brukar kallas, style over substance. BtBR var mer style and no substance. Tyvärr.
Citera
2019-02-14, 02:02
Avstängd
Halloween2s avatar
Någon som sett Kingdom från netflix? Verkar vara en koreansk zombie serie som har fått bra betyg. Ska se första avsnittet nu.
Citera
2019-02-14, 02:26
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Någon som sett Kingdom från netflix? Verkar vara en koreansk zombie serie som har fått bra betyg. Ska se första avsnittet nu.
(FB) Kingdom (2019 1/25) - ny episk koreansk zombieserie på NETFLIX - vilka ska se den?
Citera
2019-02-14, 10:53
Medlem
Moffins avatar
Mandy (2018)

Har skjutit på den här länge då jag inte trodde jag skulle gilla den då jag generellt har ganska svårt för konstfilm men jag gillade den faktiskt.

Den är väldigt mycket av en mixed bag eller hur man ska säga. Stundtals känns den verkligen briljant men ibland också lite väl.. pretto antar jag.

Jag gillar hur själva ploten är väldigt simpel och lätt att hänga med i. Många filmer av det här stuket (tänk Lynch) så tappar man ibland greppet och fattar inte riktigt vad som händer, grejer känns liksom konstiga för sakens skull och man vet inte riktigt i efterhand vad det var man såg eller vad det "egentligen" handlade om. Mandy är istället relativt straight forward men har som ett "art filter" över hela filmen lite grann. Jag tänkte faktiskt lite på att själva filmen egentligen har en klassisk rape-revenge plot även om temat här skiljer sig något.

Nic Cage är även Nic Cage i denna film sas men det kommer till sin rätt här och känns inte alls så malplacerat som det ofta kan göra.

Något jag verkligen tyckte om med filmen är hur den i ena stunden är väldigt drömsk och "out there" för att sedan liksom ryckas tillbaka till verkligheten, mycket snyggt gjort.

Känner att ju mer jag liksom fått smälta den desto bättre har den blivit. Rekommenderas med förhållningen att det även om den sas kändes "förenklad" är en konstfilm först och främst och då per automatik inte för alla.

4/5
Citera
2019-02-15, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Den är väldigt mycket av en mixed bag eller hur man ska säga. Stundtals känns den verkligen briljant men ibland också lite väl.. pretto antar jag.

Pretto, fattig och innehållslös. Manuset är ju frustrerande dåligt.

Vi har ingen anledning att bry oss om karaktärerna. Det enda de gör är att ligga och flumma (minst två outhärdligt långa scener där paret ligger i säng/soffa/på golvet och flummar). Man vill ju bara strypa ihjäl fanskapen.

Sen har vi skurkarna som är patetiska och inga egentliga hot överhuvudtaget. Räcker med att Cage idiotvrålar åt dem så faller de ihop i en blodig röra. Alltså, hämndscenerna är så otillfredställande och slapphänt utförda att det inte liknar något annat. Vi får se en episk scen där Cage smider ihop en domedagsyx', och den använder han knappt ens... vad i helvete?

Det finns säkerligen en helt okej exploitation/hämndfilm där inne, med en speltid på max 85 minuter. Filmen har inte innehåll nog för den vulgära speltiden som är två timmar.
Citera
2019-02-15, 22:04
Medlem
Korders avatar
Citat:
Mandy (2018)

Har skjutit på den här länge då jag inte trodde jag skulle gilla den då jag generellt har ganska svårt för konstfilm men jag gillade den faktiskt.

Jag gillar hur själva ploten är väldigt simpel och lätt att hänga med i. Många filmer av det här stuket (tänk Lynch) så tappar man ibland greppet och fattar inte riktigt vad som händer, grejer känns liksom konstiga för sakens skull och man vet inte riktigt i efterhand vad det var man såg eller vad det "egentligen" handlade om. Mandy är istället relativt straight forward men har som ett "art filter" över hela filmen lite grann. Jag tänkte faktiskt lite på att själva filmen egentligen har en klassisk rape-revenge plot även om temat här skiljer sig något.

Nic Cage är även Nic Cage i denna film sas men det kommer till sin rätt här och känns inte alls så malplacerat som det ofta kan göra.

Något jag verkligen tyckte om med filmen är hur den i ena stunden är väldigt drömsk och "out there" för att sedan liksom ryckas tillbaka till verkligheten, mycket snyggt gjort.

Känner att ju mer jag liksom fått smälta den desto bättre har den blivit. Rekommenderas med förhållningen att det även om den sas kändes "förenklad" är en konstfilm först och främst och då per automatik inte för alla.

4/5

Grymt bra film som föll mig helt i smaken. Bästa filmen från 2018 som dessutom var ett starkt filmår. Ska bli spännande att se vad Cosmatos gör härnäst.
Citera
2019-02-16, 03:56
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scuz

Vi har ingen anledning att bry oss om karaktärerna. Det enda de gör är att ligga och flumma (minst två outhärdligt långa scener där paret ligger i säng/soffa/på golvet och flummar). Man vill ju bara strypa ihjäl fanskapen.

Sen har vi skurkarna som är patetiska och inga egentliga hot överhuvudtaget. Räcker med att Cage idiotvrålar åt dem så faller de ihop i en blodig röra. Alltså, hämndscenerna är så otillfredställande och slapphänt utförda att det inte liknar något annat. Vi får se en episk scen där Cage smider ihop en domedagsyx', och den använder han knappt ens... vad i helvete?

Det finns säkerligen en helt okej exploitation/hämndfilm där inne, med en speltid på max 85 minuter. Filmen har inte innehåll nog för den vulgära speltiden som är två timmar.

Stil över substans helt klart men jag älskade varje minut av det. Men visst vissa scener överskred sina besök eller kändes helt enkelt inte trovärdiga. Har du kört några psykoaktiva droger? Jag har traskat både i research chemicals världen och bland de mer kända "vanliga" grejerna när jag var yngre och tycker att filmen till viss del fångade den enerigsprakande, mossigt flummig och utomjordiskt stolliga känslan av syntetiska hallucinogener. Jag tror, men kan så klart ha fel, att Mandy kanske mest passa den typen av publik.
Senast redigerad av Kalender-mannen 2019-02-16 kl. 03:59.
Citera
2019-02-16, 19:57
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scuz

Din åsikt är ungefär hur jag brukar känna för den här typen av film men den här fungerade som sagt för mig. Visst det med yxan är ju fullständigt "out there" så att säga, sen när är en vanligt skogsjobbare nån sorts expert blacksmith på fantasyvapen (och designen är dessutom störtlöjlig) men det funkar ändå. Man får liksom lite ta det för vad det är.

För mig var det som sagt bra just för att även om vissa element kändes väldigt ologiska eller konstiga så var den fortfarande lätt att hänga med i och flummet var ändå relativt dämpat. Älskade som sagt också kontrasten mellan det konstigaste och det som kändes väldigt "normalt"

Något jag dock glömde skriva i min recension var att jag verkligen avskydde den delen där det var lite som en långsam strobe/klippning med ljusblinkningar. Fick bara sjukt ont i huvudet av det och det höll på alldeles för länge, var faktiskt tvungen att titta bort lite. Sett många klaga på rödtonen men den hade jag inget emot däremot.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalender-mannen
Stil över substans helt klart men jag älskade varje minut av det. Men visst vissa scener överskred sina besök eller kändes helt enkelt inte trovärdiga. Har du kört några psykoaktiva droger? Jag har traskat både i research chemicals världen och bland de mer kända "vanliga" grejerna när jag var yngre och tycker att filmen till viss del fångade den enerigsprakande, mossigt flummig och utomjordiskt stolliga känslan av syntetiska hallucinogener. Jag tror, men kan så klart ha fel, att Mandy kanske mest passa den typen av publik.

Jag har aldrig drogat så jag vet ingenting om det men om inte annat blev man ju lite sugen faktiskt
Citera
2019-02-16, 22:04
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:
Jag har aldrig drogat så jag vet ingenting om det men om inte annat blev man ju lite sugen faktiskt

Förstår att du skojar men jag vill ändå säga att jag inte rekommenderar det då i slutet av dagen så medföljer lekandet ganska stora risker.
Senast redigerad av Kalender-mannen 2019-02-16 kl. 22:30.
Citera
2019-02-18, 11:24
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalender-mannen
Förstår att du skojar men jag vill ändå säga att jag inte rekommenderar det då i slutet av dagen så medföljer lekandet ganska stora risker.
Nej ingen större risk för detta, men tack för omtanken

Känns som att det är ganska segt på skräckfronten nu? Har ni något ni ser fram emot? Insåg att min lista på kommande börjar eka lite.

Jag saknar något nytt som inte är en uppföljare eller en remake utan sin egen grej liksom. Jag såg Overlord (orkade dock en skriva en recension) och gillade den men jag kände att den hade kunnat vara SÅ mycket mer om de hade valt bort "zombie"-grejen (säger det otroligt löst) och istället valt något med mer mystik, tänk lite alien-vibbar. Då hade det kunnat bli fantastiskt.

Den öppnade otroligt starkt för mig och även om själva krigsfilmsdelen var lite av ett sidospår egentligen kändes det otroligt välgjort och engagerat, därför var det lite synd att de skippade den "riktiga" skräcken för att istället satsa på mer action och humor.

Som sagt jag gillade den verkligen så det är inte det, men sörjer lite vad som kunnat vara något fantastiskt.

På min önskelista för framtiden står en riktig rysare med rymd- eller undervattenstema!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in