Citat:
Ursprungligen postat av
SlaktarBosse
Finns det några schyssta rullar som spelar på mystik, folktro och det övernaturliga i stil med The Witch (2015)?
Jag är en oerhörd fegis och ogillar jumpscares, men har ändå en förkärlek för skräck och rysare. Såg The Witch för drygt ett halvår sedan och den har lämnat ett bestående intryck på mig. Helt-igenom fantastisk film med en oerhört effektiv känsla av krypande obehag. En av de bättre filmer jag har sett, och den där lite långsamma känslan av eskalerande paranoia mot kulisserna av något övergripande hotfullt söker jag på nytt.
Filmer som The Village och i viss mån 10 Cloverfield Lane drar lite åt det hållet jag söker.
Håller med, jävla grym film. Såg den med fransk dubbning, riktigt skrämmande historia.
The Crucible (1996) är förvisso ingen regelrätt skräckfilm, utan ett "drama" baserat på Arthur Millers pjäs, men den härrör ur samma kulturkrets, så att säga. Handlar om Salem Witch Trials, från 1600-talets Massachusetts. Har för mig det är precis samma miljö som The Witch (att det är New England från ungefär samma tid vet jag). Daniel Day-Lewis, bland annat.
Kommer dock inte ihåg om den var superbra eller inte, men jag
tror den var rätt schysst.
Får kolla på den där 10 Cloverfield Lane.