2020-05-25, 10:31
Medlem
Jag söker efter sätt att inkludera digital autentisering i- eller med olika slags filer.

T.ex. dokument-filer som Word-dokument, PDF m.m. kan signeras med digitala signaturer typ certifikat-filer. Även exekverbara filer kan signeras med certifikat som kan verifieras av certifikat-utfärdare m.m.

Men jag söker i första hand möjligheten att inkludera digital signering med- eller i t.ex. en zip-fil. Eller något annat sätt att packa ihop flera filer. Jag kan göra hash-filer förstås, SFV32 eller SHA eller whatever, men det kunde vem som helst ha gjort, så jag söker efter sätt att leverera filer och fil-bibliotek (typ zip) där man kan inkludera något som uteslutande bekräftar att materialet kommer 100% från just mig och ingen annan.
Det är ett plus om signeringen skulle hålla även vid t.ex. rättegång (vilket troligen aldrig kommer ske ändå) men det är absolut inget måste.

Finns det sådana metoder?
Eller kan man få till det här på något kreativt sätt?

Tackar för tips och idéer
Citera
2020-05-25, 19:33
Moderator
vhes avatar
Man använder GPG, eller liknande, för att signera dokumenten. Problemet är (bortsett från att det är lite bökigt) att man måste lyckas hålla sin privata nyckel (en fil) hemlig, och man måste lyckas ge sin publika nyckel (också en fil) till mottagaren på ett sätt som gör att de kan vara säkra på att det verkligen är ens publika nyckel.

Första google-träffen: https://www.digitalocean.com/communi...-sign-messages

Ser korrekt ut, förutsätter Linux, men alla kommandon utom möjligen själva installerandet borde nog funka på Mac eller WSL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in