2020-05-24, 23:46
Medlem
Christopher.s avatar
Blev i dessa covidtider av med mitt arbete men fixade ett nytt arbete hyfsat snabbt. Kollar över möjligheterna att kunna ta på mig mer arbete men funderar på om inte jag ska kunna ta del av permitteringsstödet. Har ett aktiebolag som det inte är så mycket aktivitet i. Mitt upplägg är så här, registrera mig som arbetsgivare, driva bolaget vid sedan om min anställning.

Om jag registrerar mig som arbetsgivare nu bör jag kunna söka permitteringsstöd från Augusti månad.

Jag kommer inte ta ut någon lön från bolaget under maj, juni och juli utan först ifrån Augusti månad. Lönen till mig själv bestämmer jag till 44.000 kronor i månaden som betalas ur befintligt aktiekapital.

Lönen som betalas ut minskas med 7.5 % dvs kvar blir 40.700 kronor. Staten går in med 26.030 kronor. Sedan tillkommer ålderpensionsavgift på 10.21% på 25.000 kronor dvs 2500 kronor.

17.200 kronor kommer aktiekapitalet att minskas varje månad, bidraget från staten blir 26.030 kronor. Efter detta tillkommer en skatt på ca 10.000 kronor i månaden så länge jag håller mig under statlig brytpunkt. Med detta upplägg borde således jag gå + 16.000 kronor i månaden samt få ett kraftigt underskott som jag kan skjuta framåt i tiden. Vart är fallgroparna?
Citera
2020-05-24, 23:54
Medlem
Nej det kan du inte, myndigheterna har satt in folk som kollar upp just såna som dig, och alla andra som söker om dem har befogenhet för stöd. Vilket du uppenbarligen långt ifrån har.
Citera
2020-05-25, 00:04
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Nej det kan du inte, myndigheterna har satt in folk som kollar upp just såna som dig, och alla andra som söker om dem har befogenhet för stöd. Vilket du uppenbarligen långt ifrån har.

Jag försöker inte blåsa någon utan förhåller mig till nuvarande regelverk.
Citera
2020-05-25, 00:20
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Jag försöker inte blåsa någon utan förhåller mig till nuvarande regelverk.

Jag vet inte exakt hur regelverket ser ut, men regeringen har varit tydlig med att stöden är till för företag som drabbats av Corona och inte för företag som av andra anledningar inte går så bra.
Tror att du kan få lite problem där om du har ett AB som "inte har så mycket aktivitet".
Citera
2020-05-25, 01:25
Medlem
Du måste ha haft ett inkomstbringande och "välmående" företag innan corona slog till för att vara berättigad till statligt stöd.
Citera
2020-05-25, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Du måste ha haft ett inkomstbringande och "välmående" företag innan corona slog till för att vara berättigad till statligt stöd.

Korrekt, det skall gå att påvisa en påtaglig omsättningsminskning mellan en månad i år jämfört med motsvarande månad 2019.
Citera
2020-05-25, 03:43
Medlem
Var det 60 eller 80% av omsättningen man behövde ha tappat ?
Citera
2020-05-25, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Blev i dessa covidtider av med mitt arbete men fixade ett nytt arbete hyfsat snabbt. Kollar över möjligheterna att kunna ta på mig mer arbete men funderar på om inte jag ska kunna ta del av permitteringsstödet. Har ett aktiebolag som det inte är så mycket aktivitet i. Mitt upplägg är så här, registrera mig som arbetsgivare, driva bolaget vid sedan om min anställning.

Om jag registrerar mig som arbetsgivare nu bör jag kunna söka permitteringsstöd från Augusti månad.

Jag kommer inte ta ut någon lön från bolaget under maj, juni och juli utan först ifrån Augusti månad. Lönen till mig själv bestämmer jag till 44.000 kronor i månaden som betalas ur befintligt aktiekapital.

Lönen som betalas ut minskas med 7.5 % dvs kvar blir 40.700 kronor. Staten går in med 26.030 kronor. Sedan tillkommer ålderpensionsavgift på 10.21% på 25.000 kronor dvs 2500 kronor.

17.200 kronor kommer aktiekapitalet att minskas varje månad, bidraget från staten blir 26.030 kronor. Efter detta tillkommer en skatt på ca 10.000 kronor i månaden så länge jag håller mig under statlig brytpunkt. Med detta upplägg borde således jag gå + 16.000 kronor i månaden samt få ett kraftigt underskott som jag kan skjuta framåt i tiden. Vart är fallgroparna?

Med tanke på att stödet bara gäller maj, juni, juli så blir det nog lite svårt att använda i augusti. Dessutom skall ju ersättningen baseras på den lön man faktiskt haft, jag tror de kommer neka dig rätt hårt med tanke på att du inte haft någon fakturerad försäljning.
Citera
2020-05-25, 07:30
Medlem
yournotlikemes avatar
Är väl enklare o registrera sig som flykting i Sverige så får du ju automatiskt bidrag helt kravlöst? Det enda som krävs är, just det.. INGENTING.
Citera
2020-05-25, 07:53
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Var det 60 eller 80% av omsättningen man behövde ha tappat ?
Har inte med detta att göra.

Du måste ha haft lön under "avstämningsmånaden". Dvs typ december/januari beroende på när du söker bidraget.

Nystartat företag = 0 kr i lön under avstämningsmånaden.

Så du får gå tillbaka till ritbordet och fundera ut någon ny bättre plan, Stickan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in