Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Jag gillar "How to solve it" men faktum är att den är ganska svår att ta till sig. I ärlighetens namn vet jag inte hur mycket man kan lära sig om problemlösning genom att läsa boken. Den är bättre som en analys av problemlösande, men inte som en instruktionsbok (tycker jag). Kanske är det helt enkelt så att det enda sättet att lära sig problemlösande är att lösa många problem, men Polyas bok kanske är så nära man kan komma till en tankeguide.
Det är möjligt att den boken inte direkt vänder sig till de som precis ska till att läsa om problemlösning och kanske bör man börja någon annanstans innan man tar sig an den här boken. Dock tycker jag den är intressant i det att den ofta är skriven ur en dialog mellan lärare och elever, vilket gör att den även har ett visst pedagogiskt syfte, om man är intresserad av det.
Polya hävdar också att det är mycket viktigt att lösa problem för att skapa sig en egen känsla och en egen metodik för att ta sig framåt. Dock tror jag inte att det ger någonting alls att lösa en väldans massa problem, om man inte reflekterar över sina egna lösningar och fel. Vilket är någonting han verkligen understryker.
Men som sagt, kanske bör man läsa Polya efter att man fått lite kött på benen och blivit lite varmare i kläderna