2020-05-24, 01:49
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Jag gillar ditt tänk.
Det finns ingen luft i rymden.

Frågan är hur högt upp man kan flyga som fågel och då tänker jag på luften.
Rovfåglar i sin prime kan säkert göra ett och annat!

Är man människa kostar det $250,000 att ta sig till rymden.

Edit. Rekordet har gamarna. Över 11km ovanför jordens yta. Måste handla om högre lungkapacitet och fler röda blodceller.

Här verkar en ha tagit sig upp till en tolva:
https://illvet.se/djur/faglar/finns-...glar-kan-flyga
Citera
2020-05-24, 01:54
Medlem
DaChiefs avatar
När luften blir för tunn så kan de inte lyfta högre.

Dock borde nån rymdfärja ta med sig en fiskmås och skicka ut den i orbit, se vad som händer.

Detta är inte djurplågeri eftersom fiskmåsar är den mest onödiga äckliga fågelparasiten.
Citera
2020-05-24, 02:59
Medlem
Om inte luften redan är för tunn. Så fryser dom ihjäl vid 15000 meter....
Citera
2020-05-24, 11:02
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Varför flyger inte fåglar upp i rymden? Det hade jag gjort om jag var fågel.
Gissar att det är en kombination av köld och syrebrist, samt att med den minskade syretillgång sjunker också bärkraften på vingarna. Vissa fåglar flyger dock över Himalaya och är på 7000-8000 meters höjd.
Citera
2020-05-24, 11:07
Medlem
Dom har inte nått vettigt att göra där, därför låter dom bli. Det är liksom kallt, fritt från mat och en omväg vart man än är på väg.

Det och en viss syrebrist då.
Citera
2020-05-24, 11:15
Medlem
Citat:
Men bara för en kort stund?
Luften är för tunn för att flyga upp.
Citera
2020-05-24, 20:45
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberDay
Om inte luften redan är för tunn. Så fryser dom ihjäl vid 15000 meter....

....och vid 20km kokar blodet av det låga trycket
Citera
2020-05-25, 18:59
Medlem
Citat:
Varför flyger inte fåglar upp i rymden? Det hade jag gjort om jag var fågel.

Flera anledningar samverkar:

1) Luftens täthet minskar ungefärligen linjärt när höjden ökar.
2) Vingarnas effektivitet minskar när densiteten på luften sjunker.
3) När luftens täthet minskar finns mindre syre tillgängligt.
4) När både tillgången på syre och tätheten på luften minskar krävs både mer energi (flaxande med vingar) och mer syre för att hålla samma höjd. Energin fås ur energidepåer (glykogen kanske) som förbränns med syre .. som inte finns i samma utsträckning på högre höjd.
5) "Escape velocity" från jordens yta ut till "rymden" är ungefär 11 km/s vilket är många många gånger snabbare än ljudets hastighet.

Det darwinistiska målet för varje fågel är att fortplanta sig, för att göra det måste fågel leva tillräckligt länge för att fortplanta sig. Fortplantning sker på marken eller nära marken (i träd eller på klippor) genom äggläggning.

Allt detta sammanfattat säger att det är på inga sätt möjligt för en fågel att flyga ut i rymden -- där den förövrigt omedelbart skulle avlida -- pgr av en kombination av syrebrist, köld och vacuum.

De fåglar som flyger på den yttersta förmågan fysiologin tillåter ligger runt 1 mil upp (11 kilometer är visst rekordet) och de är alla mkt stora fåglar.

Precis som för oss så finns allt vi behöver och håller kärt på marken eller väldigt nära jordens yta (kanske t.o.m. under ytan).

För att besvara din fråga direkt så flyger de inte ut i rymden p.g.r. av att det är tekniskt omöjligt. Mängderna energi för att överkomma jordens "escape velocity" är helt enkelt hisnande. T.o.m. om du fryser in en kyckling till is och skjuter ut den ur en extremt kraftfull kanon går det inte få ut den i rymden, den smälter/brinner upp av luftfriktionen.

Det enda objekt vi någonsin skjutit ut i rymden är förmodligen det berömda brunnslocket som gjutits fast ovan en av de tidigare underjordiska atombombstesterna .. och kanske redan lämnat solsystemet. Eller så brann det upp i atmosfären. Det är svårt att resa ut i rymden.

Kanske kommer någon skruvad forskare från Kina någon gång släppa ut en duva ovan atmosfären .. men inte ens jag tror att de är så ondskefulla. Inget levande tar sig dit på egen hand. Vi behöver kapsla in det levande i ett kolossalt maskineri för att ta oss dit.
Citera
2020-05-25, 19:22
Medlem
Om man bortser från det orealistiska "rymden" kan man fråga sig: vad skulle det kunna finnas för anledning för en fågel (eller annan flygande varelse) att uppsöka extrema höjder? Det enda jag kan tänka mig vore att försöka nå jetströmmarna, för att snabbt kunna förflytta sig mellan olika punkter på jorden! Men eftersom jetströmmarna i huvudsak följer latituderna skulle det vara en enorm insats för mycket liten vinst (migrationer sker i allmänhet longitudinellt, för att dra största möjliga nytta av årstidsvariationerna).
Citera
2020-05-25, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Om man bortser från det orealistiska "rymden" kan man fråga sig: vad skulle det kunna finnas för anledning för en fågel (eller annan flygande varelse) att uppsöka extrema höjder? Det enda jag kan tänka mig vore att försöka nå jetströmmarna, för att snabbt kunna förflytta sig mellan olika punkter på jorden! Men eftersom jetströmmarna i huvudsak följer latituderna skulle det vara en enorm insats för mycket liten vinst (migrationer sker i allmänhet longitudinellt, för att dra största möjliga nytta av årstidsvariationerna).

Bra fråga, jag är ingen ornitolog (fågelexpert i allmänhet) men jag vet att fåglar flyger över Himalaya massivet under den årliga förflyttningen. Andra gör det över Alperna och Kondorer i Anderna måste definitivt flyga högt.

Jag gissar att de använder jetströmmar om nödvändigt, i övrigt termik och luftrörelser i allmänhet.

Vissa stora rovfåglar nyttjar höjd för spaning och attack. Pilgrimsfalken är ett känt exempel medan Örnar gärna ligger på "crusing" höjd av samma anledning. Vissa gör det under den årliga förflyttningen.

Kanske kan någon Ornitolog upplysa oss.
Citera
2020-05-25, 20:56
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
...5) "Escape velocity" från jordens yta ut till "rymden" är ungefär 11 km/s vilket är många många gånger snabbare än ljudets hastighet.
...
Det där är väl bara relevant om man, eventuellt med hjälpmedel, skulle kasta en fågel upp i rymden från jordytan? Så länge fågeln sakta flaxar sig högre och högre behövs ingen sådan hastighet.

Bortsett från alla andra anledningar som nämnts misstänker jag att coffin corner gäller även fåglar, då de har relativt fixed wings och även falkar är konstruerade för att flyga i underljudshastighet..
Enkelt uttryckt handlar det om att på högre höjd måste man flyga snabbare för att undvika stall, men om man börjar närma sig ljudhastigheten så går det åt helvete. Som exempel var flygplanet U-2 tvunget att hålla sig inom ett hastighetsintreval på ca 10 knop på 21000 meters höjd, för snabbt eller för långsamt så gick det åt helvete.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coffin..._(aerodynamics)
Citera
2020-05-25, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det där är väl bara relevant om man, eventuellt med hjälpmedel, skulle kasta en fågel upp i rymden från jordytan? Så länge fågeln sakta flaxar sig högre och högre behövs ingen sådan hastighet.

Min tanke är att när luftens densitet minskar måste hastigheten öka för att vingar (aerodynamik) ska ha någon effekt. Jag tror du inser det också.

Vilket är vad du mer eller mindre säger nedan .. ->

Citat:
Bortsett från alla andra anledningar som nämnts misstänker jag att coffin corner gäller även fåglar, då de har relativt fixed wings och även falkar är konstruerade för att flyga i underljudshastighet..
Enkelt uttryckt handlar det om att på högre höjd måste man flyga snabbare för att undvika stall, men om man börjar närma sig ljudhastigheten så går det åt helvete. Som exempel var flygplanet U-2 tvunget att hålla sig inom ett hastighetsintreval på ca 10 knop på 21000 meters höjd, för snabbt eller för långsamt så gick det åt helvete.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coffin..._(aerodynamics)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in