Citat:
Ursprungligen postat av
AusSchlauch
Varför flyger inte fåglar upp i rymden? Det hade jag gjort om jag var fågel.
Flera anledningar samverkar:
1) Luftens täthet minskar ungefärligen linjärt när höjden ökar.
2) Vingarnas effektivitet minskar när densiteten på luften sjunker.
3) När luftens täthet minskar finns mindre syre tillgängligt.
4) När både tillgången på syre och tätheten på luften minskar krävs både mer energi (flaxande med vingar) och mer syre för att hålla samma höjd. Energin fås ur energidepåer (glykogen kanske) som förbränns med syre .. som inte finns i samma utsträckning på högre höjd.
5) "Escape velocity" från jordens yta ut till "rymden" är ungefär 11 km/s vilket är många
många gånger snabbare än ljudets hastighet.
Det darwinistiska målet för varje fågel är att fortplanta sig, för att göra det måste fågel leva tillräckligt länge för att fortplanta sig. Fortplantning sker på marken eller nära marken (i träd eller på klippor) genom äggläggning.
Allt detta sammanfattat säger att det är på inga sätt möjligt för en fågel att flyga ut i rymden -- där den förövrigt omedelbart skulle avlida -- pgr av en kombination av syrebrist, köld och vacuum.
De fåglar som flyger på den yttersta förmågan fysiologin tillåter ligger runt 1 mil upp (11 kilometer är visst rekordet) och de är alla mkt stora fåglar.
Precis som för oss så finns allt vi behöver och håller kärt på marken eller väldigt nära jordens yta (kanske t.o.m. under ytan).
För att besvara din fråga direkt så flyger de inte ut i rymden p.g.r. av att det är tekniskt omöjligt. Mängderna energi för att överkomma jordens "escape velocity" är helt enkelt hisnande. T.o.m. om du fryser in en kyckling till is och skjuter ut den ur en extremt kraftfull kanon går det inte få ut den i rymden, den smälter/brinner upp av luftfriktionen.
Det enda objekt vi någonsin skjutit ut i rymden är förmodligen det berömda brunnslocket som gjutits fast ovan en av de tidigare underjordiska atombombstesterna .. och kanske redan lämnat solsystemet. Eller så brann det upp i atmosfären. Det är svårt att resa ut i rymden.
Kanske kommer någon skruvad forskare från Kina någon gång släppa ut en duva ovan atmosfären .. men inte ens jag tror att de är så ondskefulla. Inget levande tar sig dit på egen hand. Vi behöver kapsla in det levande i ett kolossalt maskineri för att ta oss dit.