Förekommer mutor och annat mygel på bilprovningen?
Anledningen till att jag undrar är att jag som spekulant på en begagnad bil upptäckte en hel del uppenbara brister - men där säljaren (ägaren till en biluthyrning/bilförsäljningsfirma) uppvisade ett helt färskt besiktningsprotokoll utan anmärkningar. Jag fick en obehaglig känsla utav att säljaren kan ha "trixat" fram ett godkänt besiktningsprotokoll, kanske genom att muta någon besiktningsman han känner.
Känner FB till om sådan korruption förekommer på bilprovningen? Och i så fall i vilken omfattning? Är det vanligt?
Anledningen till att jag undrar är att jag som spekulant på en begagnad bil upptäckte en hel del uppenbara brister - men där säljaren (ägaren till en biluthyrning/bilförsäljningsfirma) uppvisade ett helt färskt besiktningsprotokoll utan anmärkningar. Jag fick en obehaglig känsla utav att säljaren kan ha "trixat" fram ett godkänt besiktningsprotokoll, kanske genom att muta någon besiktningsman han känner.
Känner FB till om sådan korruption förekommer på bilprovningen? Och i så fall i vilken omfattning? Är det vanligt?
Kan inte svara på din fråga, men du framföra din kritik till Swedac, som är Svenska statens ackrediteringsorgan. De kan inleda granskning av ackrediterade besiktningsföretag.
Det har uppdagats att flera medarbetare på stationen i Hedemora har tagit emot en större mängd spritdrycker, starköl och choklad från en kund. Händelsen är polisanmäld. Bilprovningen har ett samhällsuppdrag som innebär att vi med ensamrätt skall utföra kontroll- och registreringsbesiktning av fordon. Uppdraget är förenat med myndighetsutövande. Därför ställs höga krav på etik och moral i företaget, vilket alla anställda ständigt påminns om och utbildas för.
När Bilprovningens ledning fick kännedom om det inträffade lämnades ärende över till den speciella åklagarmyndigheten för korruptionsärenden. Medarbetarna är nu avstängda från arbetet och varslade om avsked.
- Med vår roll i samhället är det självklart att våra medarbetare inte får ta emot gåvor eller ersättning från kunder, säger Magnus Ehrenstråhle, Bilprovningens verkställande direktör. Alla anställda känner mycket väl till vilka regler som gäller. Vi har nolltolerans mot mutor och bestickning.
Jag har i min bekantskapskrets sett en bil i alla fall som sålts med nya blanka besiktningspapper utan fungerande bromsar. Detta var kanske fem år sedan.
Man kan ju misstänka att konkurrensutsättning av myndighetsutövning kan innebära risker både för korruption och ge incitament att inte upprätthålla strikta kvalitetskrav (i gengäld är konkurrens tänkt att ge lägre priser och ökad tillgänglighet m.m.).
Vad var det som bilprovningen hade missat? De följer väl någon slags protokoll och fel som inte omfattas av detta anmärks det väl inte på?
Jag har i min bekantskapskrets sett en bil i alla fall som sålts med nya blanka besiktningspapper utan fungerande bromsar. Detta var kanske fem år sedan.
Inte så konstigt.
Vissa bilmodeller får de inte testa i vanliga bromsmoment pga tillverkarens riktlinjer.
Jag har själv fått igenom en bil med icke fungerande handbroms 2 år i rad pga detta.
Nu har jag fixat handbromsen, men gjorde det inte tidigare då jag fann det onödigt. (Körde då ca 4 mil per år med denna bil).
På Bilprovningen tror jag inte det förekommer. De är väldigt seriösa även idag efter avregleringen. Däremot händer det bevisligen på andra ställen. Vet flera bilar som är besiktigade rent år efter år men som knappt sitter ihop längre.