2020-05-23, 02:19
Medlem
LSdalmiaks avatar
Ja, det kanske är löslöst att fråga efter gratis hjälp men försöker. Har en portfolio för mina foton via en sida som heter fotosidan. Men det är några element på sidan som irriterar mig.

Man kan lägga in egen css om man vill, men då jag har noll koll på det undrar jag om det är svårt att ändra på?

Det är att under alla bilder står det ”vad jag döpt bilden till” sen mitt namn. Vill ha © framför mitt namn.

Det finns två länkar. Portfolio och Info. Men det är ett stort mellanrum mellan dom två, skulle vilja minimera det mellanrummet.

Sen är alla bilder som man kan klicka på tumnaglar men av någon anledning är ”designen” så att dom är olika stora vilket stör mig.

Skitsvårt att lägga till css för att få till dessa ändringar?

Vet inte om jag får posta sidan eller om det räknas som reklam?
Citera
2020-05-23, 02:49
Medlem
Är det Wordpress med något tema / plugin som du kör ? Lite svårt att hjälpa dig om du inte kan postar mer information.
Citera
2020-05-23, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LSdalmiak
Ja, det kanske är löslöst att fråga efter gratis hjälp men försöker. Har en portfolio för mina foton via en sida som heter fotosidan. Men det är några element på sidan som irriterar mig.

Man kan lägga in egen css om man vill, men då jag har noll koll på det undrar jag om det är svårt att ändra på?

Det är att under alla bilder står det ”vad jag döpt bilden till” sen mitt namn. Vill ha © framför mitt namn.

Det finns två länkar. Portfolio och Info. Men det är ett stort mellanrum mellan dom två, skulle vilja minimera det mellanrummet.

Sen är alla bilder som man kan klicka på tumnaglar men av någon anledning är ”designen” så att dom är olika stora vilket stör mig.

Tror inte du kan ändra fotosidans design på hur deras fotogalleri ser ut själv om det är det du menar.
Citera
2020-05-23, 10:42
Medlem
FancyTarsier0s avatar
Är lite av en noob men det skulle ju underlätta om du la upp koden någonstans.
https://pastebin.com/ te.x.
Citera
2020-05-23, 12:12
Moderator
Siegfrids avatar
::before kan du använda.

https://www.w3schools.com/cssref/sel_before.asp
Citera
2020-05-23, 14:27
Moderator
vhes avatar
Det går bra att posta länkar till sidor man behöver hjälp med, men tänk på att man då skapar en koppling mellan sitt Flashback-konto och sin RL-identitet. Detta kan inte göras ogjort, och är något som ofta ångras.

/Moderator
Senast redigerad av vhe 2020-05-23 kl. 14:34.
Citera
2020-05-24, 03:44
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:

Eftersom du säger att det finns en möjlighet att lägga in egen CSS så är det inte svårt alls.
1) Öppna NotePad (eller ännu hellre: ladda ner NotePad++ och använd det programmet).
2) Höger-klicka på det element du vill modifiera och väl "Inspect". Din webbläsare kommer att öppna Developer Tools, och du kan titta på bode HTML-koden och den CSS som sidan använder.
3) Modifiera CSS-attributen för det element du vill modifiera, och se hur det ser ut. När det ser bra ut kopierar du över din nya CSS till NotePad.
4) Fortsätt tills du har fixat allt du vill ändra.
5) Kopiera in dina CSS-regler i inställningarna för sidan, och testa.

Du måste givetvis lär dig tillräckligt mycket CSS, och förstå hur sidan är uppbyggd, för att kunna göra det här. Men svårt är det inte.
Citera
2020-05-27, 00:52
Medlem
LSdalmiaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FancyTarsier0
Är lite av en noob men det skulle ju underlätta om du la upp koden någonstans.
https://pastebin.com/ te.x.

Som moderator säger så vill jag undvika att koppla mig till min IRL profil. Kanske gör detta omöjligt.

Men så här ser det ut på sidan:

https://imgur.com/zu07bPx

Så man kan väl i princip skapa sin egen sidas design hur man vill egentligen?

Min kunskap som sagt är noll, knackade lite html kod för hundra år sedan när internet typ kom. < body bg color=> typ den nivån
Citera
2020-05-28, 12:40
Medlem
You
Citat:
Som moderator säger så vill jag undvika att koppla mig till min IRL profil. Kanske gör detta omöjligt.

Min kunskap som sagt är noll, knackade lite html kod för hundra år sedan när internet typ kom. < body bg color=> typ den nivån

Som TexasSwede föreslog, använd ”inspektera” verktyget för att hitta klasser och id’n för de element du vill ändra, sedan är det bara att googla ”css” så får du säkerligen tillräckligt med info för att lösa detta.

Tänk dig att textrutan i bilden är css filen om den förklaringen underlättar?
Citera
2020-05-30, 16:07
Medlem
SKetchers avatar
Citat:

Som jag tolkar det så klistrar du in css-kod i den där rutan, för det finns även ett alternativ till att ladda upp en egen .css fil.
Du nämnde att det fanns två element som satt för långt ifrån varandra.
Citat:
Det finns två länkar. Portfolio och Info

Om vi förutsätter dem har klassnamn som heter .portfolio och .info, så
klistrar du in detta i rutan;
Kod:
.info {

margin:0;
  }
.
portfolio {

margin:0;
  } 

Utan tillgång till själva HTML-koden, kan jag bara gissa. Om du inte vill posta den med maskad info eller skicka mig ett DM.
Annars brukar länkar bestå av ett a element, för att bekräfta detta utan att titta i inspektion(ctrl+shift+c i Firefox & Chrome) så kan du testa detta för att se om de lyser upp grönt så du har rätt element;
Kod:
{

background-color:green;
  } 

... eller bara testa allmänt med ett wildcard *;
Kod:
* {

background-color:green;
  } 
Senast redigerad av SKetcher 2020-05-30 kl. 16:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in