2020-05-23, 18:46
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wigilante
Skrev lite generellt kanske.. Ja I föreningen kan det ske annorlunda. Ifall dom i föreningen känner att de finns misstanke om att illegal verksamhet pågår har de alla möjliga befogenheter.

I HR är mycket lätt att bli av med kontrakt i samband med polisbesök oavsett skuld/oskuld i frågan. En sambo som lever i ovisshet med sin boendepartners illegala förehavanden kan lika väl falla offer som den riktigt skyldige.

Du blandar ihop begreppen.
Ett "förstahandskontrakt" vid hyra av en bostadsrätt kan aldrig jämföras med ett riktigt förstahandskontrakt gällande en hyresrätt.
Citera
2020-05-23, 18:50
Medlem
Wigilantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Du blandar ihop begreppen.
Ett "förstahandskontrakt" vid hyra av en bostadsrätt kan aldrig jämföras med ett riktigt förstahandskontrakt gällande en hyresrätt.
Kanske jag som är lite virrig, syftar alltså på ägaren av BR i första stycket och den individ på hyresavtalet på förstahandskontraktet i HR.

Kanske ändå blev rörigt, du kanske kan differera lite åt mig? Personligen sett folk bly utan kontrakt i scenariot i andra stycket i alla fall. På BR sidan kan jag tänka mig föreningen har en del trådar att dra i.
Citera
2020-05-23, 18:53
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Kanske jag som är lite virrig, syftar alltså på ägaren av BR i första stycket och den individ på hyresavtalet på förstahandskontraktet i HR.

Kanske ändå blev rörigt, du kanske kan differera lite åt mig? Personligen sett folk bly utan kontrakt i scenariot i andra stycket i alla fall. På BR sidan kan jag tänka mig föreningen har en del trådar att dra i.

"Förstahandskontrakt" är när du hyr en hyresrätt med "första tjing".
Hyr du en bostadsrätt är det alltid i andra hand med föreningens bestämmelser.
Citera
2020-05-23, 18:56
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:

NEJ.
Du mister inte en HYRESRÄTT pga en dom så länge du betalar hyran.
Citera
2020-05-23, 19:09
Medlem
Wigilantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
NEJ.
Du mister inte en HYRESRÄTT pga en dom så länge du betalar hyran.
https://www.hemhyra.se/nyheter/skots...sin-hyresratt/

Du verkar delvis ha rätt i alla fall, inte utkastat pga. odling men du kan ju läsa där vad dom hade hänt om en/två faktorer skilt sig. Tror faktiskt inte det är så svart och vitt..

Edit: Tycker även rubriken "Skötsam cannabis odlare får behålla sin hyresrätt" tyder på att det är något ovanligt i sig. Om normen var tvärt om borde rubriken varit "Cannabis odlare får inte behålla sin hyresrätt". 🙃
Senast redigerad av Wigilante 2020-05-23 kl. 19:11.
Citera
2020-05-23, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
var artig mot polisen, svara på deras frågor och så.
säg att du inte visste att han var påverkad. Det är det enda du behöver säga, håll sedan käften

men om du inte vet vad du ska säga så säg inget eller att du inte vet något

Är väl knappast snuten som bestämmer det, så varför ska hon vara artig och slicka snutarna i röven?
Det är ett åklagar beslut.
Citera
2020-05-23, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av encoolcat
Hej!

Jag är ny här så var snälla mot mig. Min partner blev precis gripen för att ha kört smått alkoholpåverkad och med en mycket mycket liten mängd weed i sin väska.
Kommer han bli kvar över natten? Vad ska jag göra? Ska jag skaffa en advokat? Har bara sett saker på film så snälla hjälp mig!
Tacksam för svar och hoppas alla har en fin Kristi himmelsfärd,

Rattful så släpps han förmodligen imorrn eller inatt, lite Weed sa du? Mängden är ju avgörande om han kommer ut eller inte, men några gram så är det säkert lungt.
Gå och festa nu, han kommer hem.
Citera
2020-05-23, 22:13
Medlem
Kalle81s avatar
En pundare bör man undvika. Kanske ordnar sig nu men inte nästa gång
Citera
2020-05-24, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, det är för att du inte vet hur du ska bete dig och därför riskerar att få dig själv att se skyldigare ut än du är.

Jag förstår.

Det finns alltså rättsfall i stil med " x satt och petade i näsan vid polisförhör och är därför skyldig oavsett vad annan bevisning talar eller inte talar för, x skall därför dömas till *********.

Vore intressant att få se källa på detta.
Citera
2020-05-24, 14:28
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FornarRuniR
Jag förstår.

Det finns alltså rättsfall i stil med " x satt och petade i näsan vid polisförhör och är därför skyldig oavsett vad annan bevisning talar eller inte talar för, x skall därför dömas till *********.

Vore intressant att få se källa på detta.

Nej, du förstår uppenbarligen inte.
Citera
2020-05-24, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, du förstår uppenbarligen inte.

Intressant!

Kan du utveckla?
Citera
2020-05-24, 15:06
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FornarRuniR
Intressant!

Kan du utveckla?

Det kan t ex röra sig om vad det är smart att berätta om för polisen, och vad det är bättre att hålla tyst om. Om du är oskyldig så kan det fortfarande finnas omständigheter som misstänkliggör dig. Det behöver inte vara fördelaktigt att berätta om dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in