2020-05-21, 18:15
Medlem
Hej!

Jag har tidigare varit tillsammans med en person som missbrukat både droger och spel. Vi har gjort slut för några veckors sedan. Han har dragit på sig skulder på cirka 700 000kr. Jag vet att han är dålig på att betala fakturor i tid och han har tidigare varit med hos kronofogden. Problemet är att vi köpte ett hus tillsammans för cirka 1år sedan. Vi stod som ägare 50% på huset och vi står tillsammans på bolånet. Jag betalde hela handpenningen med mina pengar och tänkte inte på vad de innebär att han skulle stå som ägare 50%. Vi skrev över hand andel på mig i april detta året. Jag undrar vad som gäller om han sätts i personlig konkurrs? Enligt lagen kan gåvor gjorda upp till 3år innan konkursen återvinnas om man är närstående (sambo som vi var). Men vad gäller nu när ni gjort slut? Han är inte skriven här längre. Gåvor som inte är till närstående kan återvinnas om de gjorts upp till 1år innan konkursen? Men vad gäller nu? vi var sambos när han skrev över sin andel på mig, men om han går i personlig konkurrs är vi inte sambos/närstående? Han är inte hos kronofogden nu utan jag är bara orolig inför framtiden.. tacksam för svar!

Kan tillägga att han fortfarande står på bolånet. Men kommer skriva över bolånet på någon annan inom 6 månader.
2020-05-21, 18:22
Medlem
Fejkits avatar
Hur kan han stå på ett bolån, vars säkerhet är huset, när han inte är ägare till huset..?
2020-05-21, 18:31
Medlem
Jag och han står på bolånet tillsammans. Banken har inget krav att han måste äga huset utan huset är säkerhet till bolånet oavsett.
2020-05-21, 18:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Personlig konkurs? Du menar om han hamnar hos kronis igen? Står han inte kvar som ägare längre och inte längre är skriven där är det ju inte hans bostad. Kronis kan inte komma och knacka på dörren för det är ju helt och hållet din bostad. Men äger han fortsatt halva kan det ju bli problem.

Citat:
Hur påverkas du om din partner eller sambo har skulder?

Om den du är gift eller sambo med har skulder hos oss, anses hen äga det som finns i er gemensamma bostad. Det betyder att vi kan utmäta allt som finns i ert gemensamma hem – om du inte kan bevisa att det är ditt.

Om du bor ihop med någon som har skulder tar du inte över den personens skulder. Men skulderna kan ändå påverka din ekonomi, eftersom din inkomst och dina kostnader är en del av hushållets. När vi beräknar vilket belopp vi kan utmäta av din partners eller sambos lön, ingår därför dina uppgifter i beräkningen.

Om ni äger en fastighet tillsammans kan vi besluta att din partners eller sambos andel i fastigheten ska utmätas. Det vanliga är då att hela fastigheten säljs och att du får pengarna som kommer från din andel.
Om du äger egendom tillsammans med andra

Om du äger egendom, exempelvis en fastighet, tillsammans med andra och du har en skuld hos oss kan vi utmäta din andel av fastigheten.

För att vi ska kunna sälja hela fastigheten kan antingen fordringsägaren, den skuldsatte eller någon av de andra delägarna begära att hela egendomen ska säljas. Samtliga delägare underrättas och kan yttra sig innan vi säljer fastigheten. Det är endast din andel av köpeskillingen som används till att betala dina skulder och kostnaderna i ärendet. Övriga delägare får ut sina andelar.
https://kronofogden.se/Utmatning2.html
2020-05-21, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappapaya
Jag och han står på bolånet tillsammans. Banken har inget krav att han måste äga huset utan huset är säkerhet till bolånet oavsett.
Vill du fortsätta att äga och bo i huset? Vad upplever du som huvudproblemet? Känns lite knivigt - kanske måste du tala med en jurist senare. Hur önskar du att situationen är om ett år?
2020-05-21, 18:50
Medlem
Uncorruptables avatar
Juridikforum är nog bättre än ekonomiforum. Detta är lagregleringar.

Jag tror däremot du räknas som närstående eftersom ni var sambo, oavsett om ni gjort slut eller inte.
2020-05-21, 20:17
Medlem
Doubts avatar
Tycker det här låter konstigt, vad jag vet kan du inte belåna andra människors bostäder (inte för att jag är så insatt). Är du verkligen säker på att det är du som äger bostaden? Eller att det fortfarande är han som står för lånet? Han kan ju fortfarande betala av lånet även om det är du som har det. Så kolla upp det, min gissning är att du tog över lånet i samband med att du tog över bostaden, sen om han fortsätter betala är det ju snällt.
Det är trots allt din bostad som säljs om lånet inte betalas.
2020-05-21, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Juridikforum är nog bättre än ekonomiforum. Detta är lagregleringar.

Jag tror däremot du räknas som närstående eftersom ni var sambo, oavsett om ni gjort slut eller inte.
Vet du hur man flyttar inlägget?
2020-05-21, 21:59
Medlem
Är ingen expert men tänker att sambolagen kan vara gällande om ni inte har avtalat bort den. Det spelar då ingen roll vem som äger huset om ni har köpt det för gemensamt bruk utan all samboegendom skall räknas samman och delas lika vid en bodelning.
2020-05-21, 22:18
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Hej!

Jag har tidigare varit tillsammans med en person som missbrukat både droger och spel. Vi har gjort slut för några veckors sedan. Han har dragit på sig skulder på cirka 700 000kr. Jag vet att han är dålig på att betala fakturor i tid och han har tidigare varit med hos kronofogden. Problemet är att vi köpte ett hus tillsammans för cirka 1år sedan. Vi stod som ägare 50% på huset och vi står tillsammans på bolånet. Jag betalde hela handpenningen med mina pengar och tänkte inte på vad de innebär att han skulle stå som ägare 50%. Vi skrev över hand andel på mig i april detta året. Jag undrar vad som gäller om han sätts i personlig konkurrs? Enligt lagen kan gåvor gjorda upp till 3år innan konkursen återvinnas om man är närstående (sambo som vi var). Men vad gäller nu när ni gjort slut? Han är inte skriven här längre. Gåvor som inte är till närstående kan återvinnas om de gjorts upp till 1år innan konkursen? Men vad gäller nu? vi var sambos när han skrev över sin andel på mig, men om han går i personlig konkurrs är vi inte sambos/närstående? Han är inte hos kronofogden nu utan jag är bara orolig inför framtiden.. tacksam för svar!

Kan tillägga att han fortfarande står på bolånet. Men kommer skriva över bolånet på någon annan inom 6 månader.

Varför står du inte på bolånet själv? Om han nu skriver över bolånet på någon annan och den personen skiter i att betala så hamnar du i en dålig situation. Har du ekonomisk möjlighet att stå för hela bolånet själv så gör det.
Hur mycket har ni i bolån?
Logga in på lantmäteriet med hjälp av ditt bank id och kolla upp att du står som ägare till din fastighet till 100% alla uppgifter finns när du loggar in.

https://www.lantmateriet.se/sv/Fasti...Min-Fastighet/
2020-05-22, 06:39
Medlem
Citat:
Hej!

Skulder som han har dragit på dig kan inte belasta dig, finns tydliga regler i lagen om detta, inte ens om man är gift kan detta ske. Det du äger kommer förbli ditt.

Däremot kommer det till frågan om huset, är hans andel 50%? Skulle kolla med skatteverket. Den gåva du gjorde kan med sannolikhet dras tillbaka om det är så att din tidigare partner dragit på sig skulder efter detta.

Det du beskriver är rätt vanligt... lagen har tagit detta i beaktning till din fördel. Skulle prata med en Jurist... Du kan få gratis rådgivning hos flera.

Avtal24 är duktiga när det kommer till gåvorätt.
Senast redigerad av joeykiller 2020-05-22 kl. 06:42.
2020-05-22, 06:42
Medlem
Diablo1118s avatar
TS har startat en ny tråd om samma ämne i Juridik så eventuell diskussion fortsätter där!
(FB) Återvinning av gåva, vad gäller för f.d sambo? /Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in