Citat:
Ursprungligen postat av
Rappapaya
Hej!
Jag har tidigare varit tillsammans med en person som missbrukat både droger och spel. Vi har gjort slut för några veckors sedan. Han har dragit på sig skulder på cirka 700 000kr. Jag vet att han är dålig på att betala fakturor i tid och han har tidigare varit med hos kronofogden. Problemet är att vi köpte ett hus tillsammans för cirka 1år sedan. Vi stod som ägare 50% på huset och vi står tillsammans på bolånet. Jag betalde hela handpenningen med mina pengar och tänkte inte på vad de innebär att han skulle stå som ägare 50%. Vi skrev över hand andel på mig i april detta året. Jag undrar vad som gäller om han sätts i personlig konkurrs? Enligt lagen kan gåvor gjorda upp till 3år innan konkursen återvinnas om man är närstående (sambo som vi var). Men vad gäller nu när ni gjort slut? Han är inte skriven här längre. Gåvor som inte är till närstående kan återvinnas om de gjorts upp till 1år innan konkursen? Men vad gäller nu? vi var sambos när han skrev över sin andel på mig, men om han går i personlig konkurrs är vi inte sambos/närstående? Han är inte hos kronofogden nu utan jag är bara orolig inför framtiden.. tacksam för svar!
Kan tillägga att han fortfarande står på bolånet. Men kommer skriva över bolånet på någon annan inom 6 månader.
Skulder som han har dragit på dig kan inte belasta dig, finns tydliga regler i lagen om detta, inte ens om man är gift kan detta ske. Det du äger kommer förbli ditt.
Däremot kommer det till frågan om huset, är hans andel 50%? Skulle kolla med skatteverket. Den gåva du gjorde kan med sannolikhet dras tillbaka om det är så att din tidigare partner dragit på sig skulder efter detta.
Det du beskriver är rätt vanligt... lagen har tagit detta i beaktning till din fördel. Skulle prata med en Jurist... Du kan få gratis rådgivning hos flera.
Avtal24 är duktiga när det kommer till gåvorätt.