2020-05-21, 13:53
Medlem
PsykOlogiskts avatar
En person som växer upp i en religiös familj blir väldigt ofta religiös

Men hur kommer det sig att vissa som lever i ett sammanhang inom vilket alla verkar tycka raka motsatsen, ändå håller kvar vid det de tror på?

Det måste ha kommit från de själva, eftersom att ingen har lärt ut vad de själva tycker under deras uppväxt.

Jag känner så om mig själv. Det känns som att jag har skapat allt jag är, för att jag alltid har varit helt säker på vem jag är och vad jag tror på. Även fast jag har växt upp bland de som tycker precis tvärtom. Jag har ifrågasatt precis allt, och aldrig bara sagt "okej, om du säger det så".
Varför har jag inte påverkats? Varför gör vissa det? Finns det en kärna?

Finns det en så stor "inbyggd" variation mellan olika individer?

Jag brukar anspela på teorin om att vi alla föds "rena"; som oskrivna blad. Men det står i kontrast till vetskapen om att vissa bara "blir religiösa", för att de t.ex tvingas ha på sig en slöja från att de är väldigt små. Detta trots att de är kvinnor och koranen har väldigt hemska saker att säga om de.

Varför tänker bara vissa själva?
Citera
2020-05-21, 13:59
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsykOlogiskt

Men hur kommer det sig att vissa som lever i ett sammanhang inom vilket alla verkar tycka raka motsatsen, ändå håller kvar vid det de tror på?

Det måste ha kommit från de själva, eftersom att ingen har lärt ut vad de själva tycker under deras uppväxt.

Jag känner så om mig själv. Det känns som att jag har skapat allt jag är, för att jag alltid har varit helt säker på vem jag är och vad jag tror på. Även fast jag har växt upp bland de som tycker precis tvärtom. Jag har ifrågasatt precis allt, och aldrig bara sagt "okej, om du säger det så".

Jag brukar anspela på teorin om att vi alla föds "rena"; som oskrivna blad. Men det står i kontrast till vetskapen om att vissa bara "blir religiösa", för att de t.ex tvingas ha på sig en slöja från att de är väldigt små. Detta trots att de är kvinnor och koranen har väldigt hemska saker att säga om de.

Dom som fått sin religion via uppfostran och behållt den kommer ofta med rådet att "Mata, du måste tänka rätt! Du får inte bara acceptera det som folk säger till dej. Läs bibeln själv och låt den vägleda dej till sanningen! Du måste lära dej att tänka utanför din smala lilla box!"
Och det är just det dom inte gör. Dom bygger upp sin världsbild utifrån sina auktoriteter, accepterar deras ord och är så nöjda med det. Dom har förlorat sin förmåga att tänka själva.

Samma sak gäller andra rörelser. Veganska, feministiska, vänster/höger, you name it.
Citera
2020-05-21, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsykOlogiskt

Vi formas av den kulturen som finns runtomkring oss, dock utvecklar några alltid egna synsätt eftersom den bild som projicerats för dem krockar med den verklighet som de befinner sig i.
Typ MP:s starkaste fäste är på Södermalm, och deras väljare är mer eller mindre 100% för ett multikulturellt och multietniskt samhälle.
Trots att vad det förespråkar finns där, fast dock i andra områden, väljer få att bo där. Det bildas en parallell verklighet. Det krävs en viss typ av analytisk och statiskt tankeförmåga att räkna ut det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in