2020-05-20, 08:55
Medlem
Hej!

Som topicen lyder. Efter ett tag när jag har kört en stund (20-30 min) så hör jag ett pipande/vinande ljud vid gaspådrag. Det hörs alltså inte alls i början när jag kör den första stunden. Och jag kan inte tycka att jag hör det heller när jag bara håller en jämn hastighet, utan det är när jag accelererar.

Det låter även små pip vid oregelbundna intervaller från motorn när jag har kört en bra stund, och sedan stannar bilen och den står på tomgång och "är igång" så att säga.

Någon idé på vad detta kan vara?

Filmade lite igår, kolla gärna: https://youtu.be/lCstUUgwWQs

Fick byta batteriet på bilen igår, då bilen var helt död en dag när jag kom ut. Jag startade bilen med kablar och åkte hem till en kompis som hjälpte mig att byta. På vägen till kompisen satte jag igång torkarna och då hoppade hela bilen till och torkarna stannade mitt på rutan, precis som inte bilen pallade att driva torkarna. Då tyckte min polare att generatorn borde ha klarat av det (?).

Anledningen att jag nämner det med batteriet och generatorn är att jag frågad en bekant om det pipande ljudet och han sa att det kanske var generatorn som gav ifrån sig det.

OBS. Bilen har pipit på detta sätt sedan 2016 typ. Den har varit avställd i ca 2 års tid sedan dess.

Övrig info är att tutan bara fungerar ibland, om detta är intressant.

(Det är svårt att uttyda varifrån ljudet kommer).
Citera
2020-05-20, 10:46
Medlem
larrylabss avatar
Ta en lång skruvmejsel eller liknande och håll den mot generatorn (nära remskivan) med ena änden och örat mot andra änden och lyssna ifall ljudet kommer från ett dåligt kullager därifrån. Jämför med t.ex. servopumpens kullager.

Testa även mäta med en multimeter hur många volt generatorn levererar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in