2020-05-19, 12:50
Medlem
Fick brev från advokatbyrå att jag laddat ner tv-serie olagligt från torrent sajt.
Det gäller ett visst avsnitt av Game of Thrones från HBO

Saken är den att jag hade (och har fortfarande) en aktiv prenumeration på HBO Nordic vid tidpunkten då jag skulle ha gjort detta, HBO Nordic streamar Game of Thrones.

Hjälper det, är det fortfarande olagligt? Jag hade alltså betalat för och hade rätt att se GoT vid tidpunkten, även om jag inte hade rätt att ladda ner avsnittet via torrents.

Tack
Citera
2020-05-19, 12:55
Medlem
sebnies avatar
Det spelar ingen roll. Bara för att du har rätt att se på avsnittet, betyder inte att du har rätt att se avsnittet från valfri plats.
Förlagan måste vara lovlig, vilket betyder att du bara har rätt att se på dina HBO-avsnitt från de platser och enheter som är godkända av HBO.
Det betyder också att du heller inte t.ex. får använda VPN och liknande för att kringgå geo-restriktioner.

Du kan med andra ord inte köpa en DVD med en film, och sedan ladda ner samma film från TPB bara för att du "vill ha den i datorn" eller att "du inte har en DVD-spelare". Utan då får du vackert köpa en DVD-spelare. Är skivan dessutom kopieringsskyddad - vilket de flesta är - har du heller inte rätt att kopiera in DVD-skivan i datorn, utan du får då vackert köpa en DVD-spelare.
Citera
2020-05-19, 12:56
Medlem
Röven.
Tack.
Citera
2020-05-19, 13:23
Medlem
XaoqcHs avatar
Mer info om dessa juridiska fall (tldr: strunta i att betala).
Citera
2020-05-19, 13:30
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agneroc
Fick brev från advokatbyrå att jag laddat ner tv-serie olagligt från torrent sajt.
Det gäller ett visst avsnitt av Game of Thrones från HBO

Saken är den att jag hade (och har fortfarande) en aktiv prenumeration på HBO Nordic vid tidpunkten då jag skulle ha gjort detta, HBO Nordic streamar Game of Thrones.

Hjälper det, är det fortfarande olagligt? Jag hade alltså betalat för och hade rätt att se GoT vid tidpunkten, även om jag inte hade rätt att ladda ner avsnittet via torrents.

Tack

Den stora frågan är varför du laddar ner en serie du kan se lagligt på en playtjänst...?

Btw, använd VPN om du nu tvunget ska ladda ner.
Citera
2020-05-19, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Mer info om dessa juridiska fall (tldr: strunta i att betala).

Tack

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Den stora frågan är varför du laddar ner en serie du kan se lagligt på en playtjänst...?

Btw, använd VPN om du nu tvunget ska ladda ner.

Det är här är ett juridiskt forum så tyckte det var intressantare och mer passande att ta upp den biten än att grotta i psykologiska frågor om varför man gör saker
Citera
2020-05-19, 14:55
Medlem
F.B.Dases avatar
Jag har en oxfilé hemma jag köpt på Ica. Får jag hämta en till utan att betala?
Citera
2020-05-19, 17:05
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Jag har en oxfilé hemma jag köpt på Ica. Får jag hämta en till utan att betala?

Du borde utan problem kunna kopiera den du redan har
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in