2021-11-13, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Är väl just det som kännetecknar gentlemannen. Han gör det av ren bildning.

Precis, och lika självklart ifall någon håller upp dörren åt en, så besvarar man det gentila beteendet genom att tacka och le för att visa sin uppskattning.
Citera
2021-11-13, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Nej, det vore dumt att nypa gentlemän i kinderna, då kanske dom slutar vara gentlemän
Verbal uppskattning räcker nog bra.

När du blir 75+ kan du börja göra det. Nypa fullvuxna män i kinderna, eller rufsa om i håret (om man hade haft hår) som om man vore 5 år och gjort något gulligt.
Citera
2021-11-13, 13:36
Medlem
Märklintågets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Att vara gentleman handlar inte om att man tvunget måste få något tillbaka.

Relationer handlar om givande och tagande. I så fall är gentlemannen=toffel/simp.

Allt medan alfahannarna tar för sig av det som kvinnorna ger. Alfahannarna slipper dessutom hålla upp dörrarna, för det gör "gentlemännen"
Citera
2021-11-13, 14:42
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Detta vill jag bestämt hålla med i. Det kan väl aldrig vara fel att vara den bästa version av sig själv?
Sen ska det aldrig förväntas saker tillbaka för att man är en gentleman eller gentlekvinna, då blir det fel enligt mig.

Håller med om att det aldrig är fel att vara den bästa versionen av sig själv eller att hela tiden försöka bli bättre. Dock, vad gäller att hålla upp dörren för en kvinna. Själv slutade jag med det för flera år sedan efter att under en 2 års period fått fyra bitska kommentarer och 1 mindre kort utskällning av kvinnor.

Jag vet att majoriteten av kvinnor inte är sådana utan uppskattar en dörr som hålls upp men det jag råkade ut för påverkar en. Är jag då svag? Kanske... Jag stör mig dock på att de kvinnor som uppskattar gentlemannamässighet inte bättre står upp för de män som beter sig så. I tre av de fem situationerna fanns det andra kvinnor i närheten som skulle kunnat ha försvarat mitt beteende mot kvinnan jag höll upp dörren för. Ingen gjorde något. Själv skulle en man aldrig försvara sig i en sådan situation utan man håller bara tyst.

En del kvinnor klagar på att gentlemannen är borta och ja, vi har minskat i antal, utan tvekan men det är för att en liten del kvinnor har kämpat för att får bort oss och den stora massan kvinnor har tyst tittat på...

// CC
Citera
2021-11-13, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
När du blir 75+ kan du börja göra det. Nypa fullvuxna män i kinderna, eller rufsa om i håret (om man hade haft hår) som om man vore 5 år och gjort något gulligt.

Nej, jag vill ju uppmuntra dom som har ett trevligt och angenämt beteende, inte sätta skräck i dom
Citera
2021-11-13, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Håller med om att det aldrig är fel att vara den bästa versionen av sig själv eller att hela tiden försöka bli bättre. Dock, vad gäller att hålla upp dörren för en kvinna. Själv slutade jag med det för flera år sedan efter att under en 2 års period fått fyra bitska kommentarer och 1 mindre kort utskällning av kvinnor.

Jag vet att majoriteten av kvinnor inte är sådana utan uppskattar en dörr som hålls upp men det jag råkade ut för påverkar en. Är jag då svag? Kanske... Jag stör mig dock på att de kvinnor som uppskattar gentlemannamässighet inte bättre står upp för de män som beter sig så. I tre av de fem situationerna fanns det andra kvinnor i närheten som skulle kunnat ha försvarat mitt beteende mot kvinnan jag höll upp dörren för. Ingen gjorde något. Själv skulle en man aldrig försvara sig i en sådan situation utan man håller bara tyst.

En del kvinnor klagar på att gentlemannen är borta och ja, vi har minskat i antal, utan tvekan men det är för att en liten del kvinnor har kämpat för att får bort oss och den stora massan kvinnor har tyst tittat på...

// CC

Rimligt att du gett upp om du bara fått mothugg tillbaka och dessutom en utskällning, det hade nog många gjort i ett sånt läge.
Skulle aldrig falla mig in att skälla på varken en man eller kvinna som håller upp dörren åt mig, men så är jag själv en sån som gärna håller upp dörren för någon annan, så jag uppskattar den typen av gest och tror inte att det finns någon baktanke.

Har nog aldrig varit i ett läge där jag sett någon bete sig dåligt mot någon som hållit upp en dörr, så har lite svårt att säga till i såna situationer.
Gentlemannen/männen är inte borta, men det gäller att man visar rätt typ av beteende för att "locka fram" gentlemannabeteendet kanske?

Träffar faktiskt en man som är rätt så gentlemannamässig, och det tycks sitta djupt rotat i honom. För mig är det inte självklart att mannen ska bära min väska eller påse från affären, men jag uppskattar att han frågar, och säger det, även om jag föredrar att bära mina saker själv.
Citera
2021-11-13, 21:32
Medlem
Hur vet man att man är en simp? Vad är kännetecknet?
Citera
2021-11-13, 22:00
Avslutad
'Simps' är vad samhället får när barnen tvingas växa upp utan manlig förebild, Så enkelt är det. unga män med kvinnliga värderingar och beteenden.. att kalla dem för män är fan en överdrift.
Citera
2021-11-14, 01:14
Medlem
Det är ju i princip en beskrivning av den typiske svenske mannen? Det är därför svenska kvinnor är så notoriskt otrogna mot sina simps/män.
Citera
2021-11-14, 07:04
Moderator
pbos avatar
Rubrik ändrad från:
Fenomenet Simp- "Män" som böjer sig fram för kvinnor i hopp om att få till det

/mod
Citera
2021-11-14, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDahmer
Det är ju i princip en beskrivning av den typiske svenske mannen? Det är därför svenska kvinnor är så notoriskt otrogna mot sina simps/män.

Bor du i fjollträsk eller?

Sedan det här med att hålla upp dörrar och whatnot. Det är väl inget man gör för att få något. Jag vet inte ens om jag blev uppmuntrad att göra det som ung.

Känns naturligt att hjälpa folk om man kan? Ser jag en granne komma med matkassar ställer jag mig självklart och håller upp porten, även om vi bor i olika trappuppgångar. Oavsett om det är en man eller kvinna, ung eller gammal.

Iofs hjälper jag de äldre damerna i min BRF mer, tex bära in deras rullatorer på vintern så att låset inte fryser fast eller om de har strul med tekniken.

Finns ingen anledning att sluta vara en dräglig människa bara för att det inte ger fitta. Tror man att hålla upp dörrar ska ge en chanser med tjejerna, tja det känns väldigt low effort. Can't negotiate attraction.

Sedan förlorar man inget på att vara en gentleman när man tex är på date. Men det är bara mitt grundbeteende, det är ju inte det som "får damerna på fall". De är rätt neutralt, det är säkert avtändande om det görs på ett tillgjort sätt. Men är det naturligt och kravlöst så är det knappast något som sabbar.
Senast redigerad av Phailure 2021-11-14 kl. 18:55.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in