2021-11-13, 11:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Är det egentligen någon vettig person av något kön som uppskattar det? Min erfarenhet är att "snällhet" i form av fjäskighet och att aldrig säga nej lite senare brukar kombineras med passiv aggressivitet eftersom personen ju egentligen alltid ville ha något tillbaka, samtidigt som den inte riktigt lät en tacka nej till "tjänsterna" som prackats på en.

Typfallet är ju att mer eller mindre tvinga på en en gratis drink man inte bett om, för att sen bli sur om man inte vill knulla.

Det är bizart.

På sin höjd är det oartigt att inte dela tiden det tar att dricka drinken i en konversation om man tar emot den.

Men att truga är inte fint i villket fall.
Citera
2021-11-13, 11:19
Medlem
Märklintågets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745

-En vara en gentleman i vardagen, mot kvinnor, är ingen ansträngning. T ex hålla upp dörren, visa hänsyn, små saker. Stå på er män och ha lite självförtroende. En stark man som är gentle mot kvinnor är alltid attraktivt.

Så var det förr, men idag lönar det sig inte att vara gentleman eftersom de flesta tjejer redan är upptagna pga mansöverskottet.

De tjejer som fortfarande är singlar är kräsna och väntar på mr right, dvs den vältränade alfahannen med högskoleutbildning. Beta-männen har tröttnat på att ge kvinnor uppmärksamhet utan att få något tillbaka. Finns kanske en och annan lättlurad simp som håller upp dörren i tron om att han ska få något.
Citera
2021-11-13, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Är det egentligen någon vettig person av något kön som uppskattar det? Min erfarenhet är att "snällhet" i form av fjäskighet och att aldrig säga nej lite senare brukar kombineras med passiv aggressivitet eftersom personen ju egentligen alltid ville ha något tillbaka, samtidigt som den inte riktigt lät en tacka nej till "tjänsterna" som prackats på en.

Typfallet är ju att mer eller mindre tvinga på en en gratis drink man inte bett om, för att sen bli sur om man inte vill knulla.

Jag hade försökt uppskatta om en snygg kvinna simpade för mig, även om jag visste att det fanns en baktanke med det så hade jag ändå åtminstone försökt värdesätta känslan och just den stunden. Även om jag vet att efter 2 meningar till så kommer hon undra om jag vill bjuda henne på en drink och jag reducerats till en hundralapps värde i hennes ögon.
Citera
2021-11-13, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Märklintåget
Så var det förr, men idag lönar det sig inte att vara gentleman eftersom de flesta tjejer redan är upptagna pga mansöverskottet.

De tjejer som fortfarande är singlar är kräsna och väntar på mr right, dvs den vältränade alfahannen med högskoleutbildning. Beta-männen har tröttnat på att ge kvinnor uppmärksamhet utan att få något tillbaka. Finns kanske en och annan lättlurad simp som håller upp dörren i tron om att han ska få något.

Äldre kvinnor, kanske 75+ brukar uppskatta det beteendet. Hålla upp dörrar, hålla dem i handen när de kliver av spårvagnen osv. Nu vill man ju inte få något annat än uppskattning tillbaks av dem, men det är ändå kul med kvinnlig uppskattning.
Citera
2021-11-13, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Nej, nej, nej.
-Ett fåtal kvinnor är radikalfeminister, har övergett ideal eller uppskattar inte en vänlig gest eller uppmärksamhet. De allra flesta är vanliga kvinnor.
-En vara en gentleman i vardagen, mot kvinnor, är ingen ansträngning. T ex hålla upp dörren, visa hänsyn, små saker. Stå på er män och ha lite självförtroende. En stark man som är gentle mot kvinnor är alltid attraktivt.

Detta vill jag bestämt hålla med i. Det kan väl aldrig vara fel att vara den bästa version av sig själv?
Sen ska det aldrig förväntas saker tillbaka för att man är en gentleman eller gentlekvinna, då blir det fel enligt mig.
Citera
2021-11-13, 12:13
Medlem
Citat:

Om en man håller upp dörren mest bara för att han ska få något är det inte en gentleman, då är det bara en smilfink som förväntar sig något i gengäld för hyggligt beteende. Inte särskilt attraktivt att göra någon bara för att det lönar sig, roligare om det kommer naturligt och spontant.
Men vet inte vilka åldrar du pratar om, om en man artigt håller upp dörren åt mig, så tackar jag vänligt och ler så att han förstår att det verkligen uppskattas.
Citera
2021-11-13, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Äldre kvinnor, kanske 75+ brukar uppskatta det beteendet. Hålla upp dörrar, hålla dem i handen när de kliver av spårvagnen osv. Nu vill man ju inte få något annat än uppskattning tillbaks av dem, men det är ändå kul med kvinnlig uppskattning.

Även en del kvinnor yngre än 75+ kan uppskatta om en man håller upp dörren.
Citera
2021-11-13, 12:18
Medlem
Citat:

Att vara gentleman handlar inte om att man tvunget måste få något tillbaka.
Citera
2021-11-13, 12:37
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Att vara gentleman handlar inte om att man tvunget måste få något tillbaka.
Är väl just det som kännetecknar gentlemannen. Han gör det av ren bildning.
Citera
2021-11-13, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Även en del kvinnor yngre än 75+ kan uppskatta om en man håller upp dörren.

Jo kanske det, men inte nypa en sådär mysigt i kinderna som gamla dementa tanter kan när de är tacksamma.
Citera
2021-11-13, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Jo kanske det, men inte nypa en sådär mysigt i kinderna som gamla dementa tanter kan när de är tacksamma.

Nej, det vore dumt att nypa gentlemän i kinderna, då kanske dom slutar vara gentlemän
Verbal uppskattning räcker nog bra.
Citera
2021-11-13, 13:03
Medlem
IcyHearts avatar
Äsch vadå simps. Känns lite som ett nästan påhittat fenomen… 🤔 De kan inte vara särskilt många. I den ”vanliga världen” ser man dem ju inte särskilt ofta, i alla fall.

Kanske att det finns en del då, som sitter hemma och kollar på Twitch osv, som ni sa. Men skulle tippa på att det främst rör sig om några vilsna i gymnasieålder och strax därefter.

En gentleman som kan uppvakta en kvinna på ett trevligt sätt, är ju bara en fin sak. Något att sträva efter. Om han är trygg i sig själv så kommer han aldrig bli en simp.

När det gäller ryggradslösa människor som rakt av fjäskar och aldrig säger emot osv. Där tror jag inget av könen finner det särskilt attraktivt…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in