2020-07-16, 09:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Samtidigt vill ju folket ha högre skatter och då borde de få det också. Visserligen tror de väl att de ska få behålla välfärden om de bara betalar mer skatt men där kommer de bli besvikna, den kommer dras ned trots högre skatter.

Vänstern vill av ideoligiska skäl ha högre skatter för "de rika", att höja och införa skatter för "de rika" är lösningen på alla problem,.

Dessutom är signalvärdet av att införa förmögenhets, gåvo, arvs, och båtskatter viktigare än intäkterna så dessa skatter är viktiga att införa även om de i slutändan minskar skatteintäkterna totalt sett.

Högern vill av ideologiska skäl ha sänkta eller oförändrade skatter men ökade skatteintäkter, det vill säga ha fler personer i arbete som försörjer sig själva och betalar in skatt till systemet och färre som lever på bidrag.

Vad tycker du själv? Är det rätt att folk kan äga stora motorbåtar för flera hundra tusen utan att betala skatt för det (utöver att båten är köpt för skattade pengar och att det är bränsleskatt på drivmedlen).
Senast redigerad av Ringhals3 2020-07-16 kl. 09:38.
Citera
2020-07-16, 11:27
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vänstern vill av ideoligiska skäl ha högre skatter för "de rika", att höja och införa skatter för "de rika" är lösningen på alla problem,.

Dessutom är signalvärdet av att införa förmögenhets, gåvo, arvs, och båtskatter viktigare än intäkterna så dessa skatter är viktiga att införa även om de i slutändan minskar skatteintäkterna totalt sett.

Högern vill av ideologiska skäl ha sänkta eller oförändrade skatter men ökade skatteintäkter, det vill säga ha fler personer i arbete som försörjer sig själva och betalar in skatt till systemet och färre som lever på bidrag.

Vad tycker du själv? Är det rätt att folk kan äga stora motorbåtar för flera hundra tusen utan att betala skatt för det (utöver att båten är köpt för skattade pengar och att det är bränsleskatt på drivmedlen).

Ja varför ska man skatta en gång till för att man äger en båt när man har köpt den för skattade pengar och betalat ännu mer skatt i form av moms när man köpte den? Förmögenhetsskatt är konfiskation av egendom.
Citera
2020-07-16, 13:27
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Här är några sannolika åtgärder;

Höjd skatt på ISK eller engångsavgift på 5-10% över statliga insättningsgarantin.
Höjda punktskatter. El, bensin, tobak och alkohol.
Höjd arbetsgivaravgift.
En ny lyxkonsumtionsskatt.

Det gäller för sossarna att plocka politiska poäng utan att reta upp sina väljare eller grupper man anser sig kunna vinna över. Man vill heller inte reta upp de riktigt rika och mäktiga. Det gör att följande är uteslutet:

Höjd skatt på fastigheter.
Höjd moms.
Höjd kapitalskatt på utdelning/vinst i aktie depå.
Höjd bolagsskatt.

Som Ringhals3 är inne på så är huvudsyftet inte att få in mer skatt. Det är att plocka politiska poäng.
Citera
2020-07-16, 13:34
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Här är några sannolika åtgärder;

Höjd skatt på ISK eller engångsavgift på 5-10% över statliga insättningsgarantin.
Höjda punktskatter. El, bensin, tobak och alkohol.
Höjd arbetsgivaravgift.
En ny lyxkonsumtionsskatt.

Det gäller för sossarna att plocka politiska poäng utan att reta upp sina väljare eller grupper man anser sig kunna vinna över. Man vill heller inte reta upp de riktigt rika och mäktiga. Det gör att följande är uteslutet:

Höjd skatt på fastigheter.
Höjd moms.
Höjd kapitalskatt på utdelning/vinst i aktie depå.
Höjd bolagsskatt.

Som Ringhals3 är inne på så är huvudsyftet inte att få in mer skatt. Det är att plocka politiska poäng.

Populistiska skattehöjningar är sannolika ja men pengarna måste in för att finansiera massinvandringen och då måste man ge sig på det folk inte kan fly ifrån.

Därför håller jag fastighetsskatt som sannolik.
Energiskatter är också givna eftersom det är sådant man måste konsumera i landet.
Skatt på pensioner är också sannolik då detta kan krävas även om personen flyttar utomlands.
Citera
2020-07-16, 14:58
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Populistiska skattehöjningar är sannolika ja men pengarna måste in för att finansiera massinvandringen och då måste man ge sig på det folk inte kan fly ifrån.

Därför håller jag fastighetsskatt som sannolik.
Energiskatter är också givna eftersom det är sådant man måste konsumera i landet.
Skatt på pensioner är också sannolik då detta kan krävas även om personen flyttar utomlands.

Jo jag glömde pensionerna. Givetvis kommer någon form av omfördelning bland pensionärer. Samt någon extra skatt på privat sjukvård och sjukvårdsförsäkringar.

Jag tvivlar dock att man rör fastighetsskatten då detta riskerar att slå mot väljargrupper man är beroende av. Kanske inför man något nytt system som slår mot villaförorterna i storstäderna. Magdalena Anderssons dröm är förstås att återinföra fastighetsskatten. Problemet är bara att detta är djupt ogillat även hos delar av egna väljarkåren. I valet mellan ideologi och makt väljer sossar alltid makt. Det är därför de är så framgångsrika.
Citera
2020-07-16, 15:29
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Jo jag glömde pensionerna. Givetvis kommer någon form av omfördelning bland pensionärer. Samt någon extra skatt på privat sjukvård och sjukvårdsförsäkringar.

Jag tvivlar dock att man rör fastighetsskatten då detta riskerar att slå mot väljargrupper man är beroende av. Kanske inför man något nytt system som slår mot villaförorterna i storstäderna. Magdalena Anderssons dröm är förstås att återinföra fastighetsskatten. Problemet är bara att detta är djupt ogillat även hos delar av egna väljarkåren. I valet mellan ideologi och makt väljer sossar alltid makt. Det är därför de är så framgångsrika.

Ja sossarna har förlorat val på fastighetsskatten tidigare så den är känslig men läget är akut och pengarna måste in. Nu kan sossarna dessutom skylla allt på Corona så de behöver inte erkänna att detta beror på invandringen. Det är perfekt, sälj in det som en temporär skatt som behövs för den akuta krisen som är orsakad av Corona så accepterar folket det. Så sålde man också in momsen en gång i tiden en temporär skatt på 5% som sedan bara höjdes.
Citera
2020-07-22, 18:46
Medlem
Skatten kommer troligen att höjas på Kapitalförsäkring / ISK inom en snar framtid har det flaggats för. Samtidigt känns det som om börsen inte kommer att ge så mycket mer de närmsta tiden.

Jag funderar på om det inte vore ide att lämna KF/ISK och köpa i en vanlig depå istället, åtminstone tills vi är tillbaka i en någotsånär normal ekonomi igen. Detta för att slippa betala en allt högre årlig schablonskatt i en nedgång/utplaning.

Åsikter? Tänker jag fel?
Citera
2020-07-22, 19:58
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Skatten kommer troligen att höjas på Kapitalförsäkring / ISK inom en snar framtid har det flaggats för. Samtidigt känns det som om börsen inte kommer att ge så mycket mer de närmsta tiden.

Jag funderar på om det inte vore ide att lämna KF/ISK och köpa i en vanlig depå istället, åtminstone tills vi är tillbaka i en någotsånär normal ekonomi igen. Detta för att slippa betala en allt högre årlig schablonskatt i en nedgång/utplaning.

Åsikter? Tänker jag fel?

Själv väntar jag tills det beslutas att skatten på ISK/KF höjs och då flyttar jag resten av mitt kapital ut från landet. Jag har redan sedan tidigare fört ut en del så jag har det praktiska med depå hos en utländsk bank löst. Det enda som krävs blir några knapptryckningar så flyttas resten av kapitalet.
Citera
2020-07-22, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk99

Åsikter? Tänker jag fel?

Efter Finanspolitiska Rådet (de heter så va?) nyligen släppte sin rapport om förenklade och effektivare skatter så var ett föreslag ökad skatt på kapital. Då jag inte tyckte det var tydligt angående isk/kf så kontaktade jag dem och enligt deras undersökningar finns det inget reellt att vinna på högre skatt på isk/kf. Vad som sedan drivs som symbolpolitik är en annan sak.
Citera
2021-05-29, 09:31
Medlem
Miljonärsskatt för att finansiera kulturberikning / kompetensregn / pensionärsräddare?

Ingenstans nämns invandring som orsak...
Hör inte svenskar varningsklockor ?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...miljonarsskatt
Citera
2021-05-29, 18:40
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturberikningen
Miljonärsskatt för att finansiera kulturberikning / kompetensregn / pensionärsräddare?

Ingenstans nämns invandring som orsak...
Hör inte svenskar varningsklockor ?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...miljonarsskatt
Svenskarna är så illojala mot det egna att man hellre säljer sin mamma för en hamburgare.
Den enda familjen i Sverige är hela vårt lands befolkning!! Se sanningen i vitögat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in