Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Fascinerande inblick i vardagen hos Svensson. Min uppfattning är annars att kvinnor — dock inte alla — ställer högre krav på mannen i fråga om driftighet och produktivitet än vice versa, vilket väl är helt i sin ordning givet seglivade föreställningar om mannen som "the provider". Vad ställer män för krav på kvinnor? Fråga inte mig, men jag inbillar mig att det handlar om olika slags motkrav: ställ upp på sex, håll dig i trim, var go' och gla' — ja, ni vet ju allt det där.
Frågan är vad som händer i ett "modernt" förhållande där båda har ungefär likvärdiga jobb och prioriterar sig själv. Vad ställer man för krav på varandra då? Jobba ännu hårdare? Jobba mindre? Jag tror att man ger upp i stället.
Kanske är det bättre med i någon mening kärleksfullt gnabbande om vikt och fritidssysselsättningar?
Jag tror att det är knepigt att tala om krav, om inte "orminnan" tittar fram och väser om tex vikt som i detta fall. Även om kraven finns där, så har nog få män och kvinnor definierar dem för sig själva. Kraven visar sig istället när de inte längre uppfylls.
Generellt sett förväntar vi oss ofta att människor ska förbli ungefär som de var när relationen inleddes, och det gäller även vänner
och kollegor. Detta blir än tydligare med en livskamrat som vi bor, lever och delar allting med. Om/när min man förändras på olika vis (vilket alla människor gör) påverkar det mig på ett direkt sätt eftersom vi är ett team.
Om jag markerar idag att "nu är det färdigstädat för min del här hemma, jag ska bli pilot!" så måste mannen välja mellan att bo i en grushög eller lägga mindre tid borta. Dessutom blir han utan kvinna här hemma en stor del av tiden.
Så är det ett krav han har att jag endast arbetar om jag har tid utöver hemarbetet? Ja, i realiteten. Men krav kan också ändras med tiden.