2020-06-05, 14:06
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
De ser "rött" för att de inte fattat grunden i feminism.
Och heller inte kan se fördelarna som feminism och div. genusvetenskap ger till dem själva.

Män som får tillgång även till de fördelar och kapaciteter som kvinnor besuttit/ besitter i sin könsroll, får enorma fördelar. När män väl fattat det så slutar de se "rött".
Du ska ha credd för detta inlägg.

Oavsett hur man ser på det är det meningslöst för män att gå i försvar för det negativa med manlighet. Jag förstår inte vilken poängen är med att inte vilja förbättra samhället.
Citera
2020-06-05, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Du ska ha credd för detta inlägg.

Oavsett hur man ser på det är det meningslöst för män att gå i försvar för det negativa med manlighet. Jag förstår inte vilken poängen är med att inte vilja förbättra samhället.
Visstr det bra att försöka förttra samhället.Men den här frågan tycker jag inte är prio 1 vilket många feminister verkar anse. Samhället står och faller inte på grund av sexköp.Och vilka krafttag man än kommer att ta kommer verksamheten att bestå. Så länge det finns män och kvinnor och så länge det finns olika ekonomiska villkor. I ett samhälle med total ekonomisk och social jämlikhet möjligen, skulle alla incitament till sexhandel försvinna. Men riktigt där är vi ju inte.
Lagstiftning och polisiära insatser är och förblir tomma slag i luften. Man kommer att lyckas exakt lika bra som USA gjorde när man totalförbjöd alkoholen, dvs inte alls. På köpet gödde. man istället den organiserade brottsligheten till det monster det är än idag.
Och trots vår förträffliga sexköpslag lever och frodas prostitutionen liksom hallick och trafficking verksamheterna.
För det talar de tillslag man gör och har gjort senaste tiden. Och det har gått 20 hela år. Och inte på någon avgörande punkt har svenska folket fått det bättre. Ett ovänligare, mer misstänksamt, otryggare och mer fördömande, grövre kriminellt, kort sagt otrevligare samhälle har formats. Ok, inte sexköpslagens fel, men sexköpslagen har definitivt inte gjort något till det bättre eftersom en massa polisiära och juridiska medel går rakt ut i luften istället för att göra.bättre nytta någon annanstans.
Citera
2020-06-05, 17:36
Medlem
Skönt att få sista ordet. Jag tolkar det som att alla håller med. Bra! För det är ju så att jag har helt rätt! 🙂 😆
Citera
2020-06-05, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zibelius
Jag har aldrig riktigt tä kt på det men det ligger säkert en del i det. Och varför främst kvinnor går i taket r det gäller prostitution. Ok en hel del män också, men detr mest en följd av det politiska klimatet idag. När sexköpslagen klubbades var det för att männen i riksdagen inte vågade gå emot resp partis kvinnnoförbund inför risken att bli stämplad som torsk. Och alla vet ju att riksdagsmän ganska frekvent genom åren gått till horor. Idag vågar man det ju sällan men tidigare var det relativt ofta som Stockholmsvistelsen innehöll ett.besök hos någon av huvudstadens galanta damer. Statistiskt är det ju 16-17 riksdagsmän resp 2 rikksdagskvinnor som köpt sex. Siffrorna sannolikt i underkant.
Till saken om sexkonkurrens: Under skoltiden stämplade ju oftare tjejerna en tjej som låg runt som. varande hora. Och där var drivkraften definitivt avundsjuka. Männen/killarna i regel inte lika fördömande.
När det gäller afghanimporten och invandringen som till huvuddelen rör män är det precis motsatsen. Kvinnor är i regel mer positiva därför att de ser chansen till ett lyckat ragg öka. Många går längre än så och håller en toyboy under armarna i skenet av att göra en social insats när i själva verket fittan har velat ha sitt.
Killarna i regel känner av den sexuella konkurrensen mer påtagligt och blir avogt inställda till invandringen.

Nu tror jag iof. att du svarade till fel person. Jag motsäger att det skulle handla om sexuell konkurrens och tänker att det snarare handlar om andra aspekter om du läser mitt inlägg.

Vad gäller att tjejer stämplar sina klasskamrater som ligger med många killar som slampor, så handlar det kanske om att tjejen som ligger runt, råkar ligga med killar som klasskamraterna är kära i. Dvs. det handlar inte om sexuell konkurrens, utan snarare om ren och skär svartsjuka. Alternativt så är det pryda tjejer som själva inte vågar göra en massa roligt och ser klasskamraten som ligger runt som en person som får ha en massa roligt och blir avundsjuka på henne och då handlar det mer om avundsjuka än om sexuell konkurrens. En del tjejer kanske själva är rädda för att klassas som slampor och visar på hur "fina flickor" de är genom att smutskasta en tjej som ligger mer än dem själva. Inte heller då handlar det om sexuell konkurrens. Jag minns under skoltiden då det var några tjejer som festade en del och låg en del. Snygga, charmiga, snälla och fina tjejer. Deras kamrater kunde vara riktigt hårda och otrevliga, men detta beteende hade de vad det än gällde. De där skitsnackande "kamraterna" var ständigt avundsjuka på det ena och det andra. Ibland var de uppenbart kära i någon kille som tjejerna som låg en del, låg med.

Vad gäller prostitution så är det inte alls samma sak. Jag har mycket svårt att tro att kvinnor är vare sig avundsjuka eller svartsjuka på prostituerade. Inte heller att de känner sexuell konkurrens. Du kan ju bara gå till dig själv och tänka: skulle du känna sexuell konkurrens om en manlig prostituerad sålde sex till en massa enligt dig oattraktiva kvinnor och tanter? Kvinnor och tanter du inte skulle vilja ligga med. Jag tror ditt svar blir "nej" på den frågan, eller hur? Om ditt svar blir "nej" på den frågan kanske du även kan tänka dig att kvinnorna inte känner någon sexuell konkurrens av att prostituerade kvinnor ligger med män/gubbar som kvinnorna finner oattraktiva, män/gubbar som kvinnorna själva inte vill ligga med.

Så vad är det då som får kvinnor att "gå i taket" när det kommer till prostitution? Kanske stark inlevelseförmåga i de prostituerades situation? Att kvinnorna tänker att det måste vara hemskt att behöva ligga med någon man inte är attraherad av. Du vet: kvinnor penetreras vid samlag, det är en typ av "intrång" i deras kroppar. Och att detta intrång då sker från en man de finner oattraktiv, tror iaf. jag att många kvinnor reagerar på. Och det gäller ju inte bara en oattraktiv man, utan det gäller flera oattraktiva män. För hade de prostituerade varit attraherade av männen hade de ju kanske inte velat ta betalt för sexet.

Därtill kommer faktorer som att de prostituerade kan ha sexsäljandet som ett självskadebeteende, eller vara traffickingoffer.

Kvinnorna vill helt enkelt skydda sina medsystrar (oavsett orsaken till prostitutionen) och går därav "i taket". Det har inget med sexuell konkurrens att göra, sådana märkliga förklaringar kommer förmodligen främst från torskar som på något vis vill rättfärdiga sitt eget beteende att köpa sex och nedvärdera de kvinnor som är mot sexköpen. De försöker få dessa kvinnor (som är mot sexköp) att framstå som några slags avundsjuka och osympatiska kvinnor som går helt sina egna egoistiska ärenden när de "går i taket" över sexköp. Medans dessa kvinnor egentligen främst bryr sig om de prostituerade och lider med de prostituerade, att de inte ska behöva ligga med oattraktiva män etc. Alternativt att kvinnorna som är mot sexköp känner rent äckel över att män/gubbar de ser som oattraktiva ska förlusta sig med unga kvinnors kroppar.
Senast redigerad av TomatKungen 2020-06-05 kl. 18:51.
Citera
2020-06-05, 19:12
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nu tror jag iof. att du svarade till fel person. Jag motsäger att det skulle handla om sexuell konkurrens och tänker att det snarare handlar om andra aspekter om du läser mitt inlägg.

Vad gäller att tjejer stämplar sina klasskamrater som ligger med många killar som slampor, så handlar det kanske om att tjejen som ligger runt, råkar ligga med killar som klasskamraterna är kära i. Dvs. det handlar inte om sexuell konkurrens, utan snarare om ren och skär svartsjuka. Alternativt så är det pryda tjejer som själva inte vågar göra en massa roligt och ser klasskamraten som ligger runt som en person som får ha en massa roligt och blir avundsjuka på henne och då handlar det mer om avundsjuka än om sexuell konkurrens. En del tjejer kanske själva är rädda för att klassas som slampor och visar på hur "fina flickor" de är genom att smutskasta en tjej som ligger mer än dem själva. Inte heller då handlar det om sexuell konkurrens. Jag minns under skoltiden då det var några tjejer som festade en del och låg en del. Snygga, charmiga, snälla och fina tjejer. Deras kamrater kunde vara riktigt hårda och otrevliga, men detta beteende hade de vad det än gällde. De där skitsnackande "kamraterna" var ständigt avundsjuka på det ena och det andra. Ibland var de uppenbart kära i någon kille som tjejerna som låg en del, låg med.

Vad gäller prostitution så är det inte alls samma sak. Jag har mycket svårt att tro att kvinnor är vare sig avundsjuka eller svartsjuka på prostituerade. Inte heller att de känner sexuell konkurrens. Du kan ju bara gå till dig själv och tänka: skulle du känna sexuell konkurrens om en manlig prostituerad sålde sex till en massa enligt dig oattraktiva kvinnor och tanter? Kvinnor och tanter du inte skulle vilja ligga med. Jag tror ditt svar blir "nej" på den frågan, eller hur? Om ditt svar blir "nej" på den frågan kanske du även kan tänka dig att kvinnorna inte känner någon sexuell konkurrens av att prostituerade kvinnor ligger med män/gubbar som kvinnorna finner oattraktiva, män/gubbar som kvinnorna själva inte vill ligga med.

Så vad är det då som får kvinnor att "gå i taket" när det kommer till prostitution? Kanske stark inlevelseförmåga i de prostituerades situation? Att kvinnorna tänker att det måste vara hemskt att behöva ligga med någon man inte är attraherad av. Du vet: kvinnor penetreras vid samlag, det är en typ av "intrång" i deras kroppar. Och att detta intrång då sker från en man de finner oattraktiv, tror iaf. jag att många kvinnor reagerar på. Och det gäller ju inte bara en oattraktiv man, utan det gäller flera oattraktiva män. För hade de prostituerade varit attraherade av männen hade de ju kanske inte velat ta betalt för sexet.

Därtill kommer faktorer som att de prostituerade kan ha sexsäljandet som ett självskadebeteende, eller vara traffickingoffer.

Kvinnorna vill helt enkelt skydda sina medsystrar (oavsett orsaken till prostitutionen) och går därav "i taket". Det har inget med sexuell konkurrens att göra, sådana märkliga förklaringar kommer förmodligen främst från torskar som på något vis vill rättfärdiga sitt eget beteende att köpa sex och nedvärdera de kvinnor som är mot sexköpen. De försöker få dessa kvinnor (som är mot sexköp) att framstå som några slags avundsjuka och osympatiska kvinnor som går helt sina egna egoistiska ärenden när de "går i taket" över sexköp. Medans dessa kvinnor egentligen främst bryr sig om de prostituerade och lider med de prostituerade, att de inte ska behöva ligga med oattraktiva män etc. Alternativt att kvinnorna som är mot sexköp känner rent äckel över att män/gubbar de ser som oattraktiva ska förlusta sig med unga kvinnors kroppar.

Klockrent inlägg 👍
Citera
2020-06-05, 19:54
Medlem
En hel del kloka ord och tankar från yomatkungen. Dock tror jag du förenklar
en del om du tror sexköpare per definitionr oattraktiva. Det finns nog alla sorter. O kså de som är attraktiva och som personen gärna skulle velat ha sex med oavsett.
Citera
2020-06-05, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Klockrent inlägg 👍

Tack så mycket!
Senast redigerad av TomatKungen 2020-06-05 kl. 20:32.
Citera
2020-06-05, 20:16
Medlem
Citat:
En hel del kloka ord och tankar från yomatkungen. Dock tror jag du förenklar
en del om du tror sexköpare per definitionr oattraktiva. Det finns nog alla sorter. O kså de som är attraktiva och som personen gärna skulle velat ha sex med oavsett.

Tack så mycket.

Attraktion sitter naturligtvis alltid i betraktarens öga. Men för många människor handlar inte attraktion bara om det yttre, utan även om det inre. Draget att någon köper sex tror jag flertalet människor finner som ett oattraktivt drag, dvs.: personen som köper sex blir oattraktiv i samband med denna handling, även om personen rent fysiskt kanske är en attraktiv person enligt en och annan person.

Så även om den prostituerade finner någon enstaka torsk som fysiskt attraktiv, så behöver ju inte andra människor finna denna fysiskt attraktiv (fysisk attraktion ligger som sagt i betraktarens öga). Dessutom att denna köper sex, får förmodligen dennes attraktionskraft att falla rejält i mångas ögon, även om vederbörande har fysiskt attraktiva attribut.
Senast redigerad av TomatKungen 2020-06-05 kl. 20:32.
Citera
2020-06-05, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Mycket strunt i detta inlägg...

Skambeläggandet av kvinnlig sexualitet är flertusenårigt och handlar om patriarkatets behov av att kontrollera avkomma.
Män kan inte veta med säkerhet att barn är deras, och har man då ett system där mark, utsäde, insamlade resurser ärvs/ ägs på manslinjen så blir detta ett enormt problem.
Den vettigaste lösningen hade självklart varit att låta rubb och stubb ärvas på kvinnolinjen, där man kan vara 100% säker på att "rätt" avkomma ärver. Alternativt inte låtit barn ärva föräldrar utan smhället ärva, till fördelning till hela avkommman ex.
eller....påtvingat alla män oskuldsnorm...
Men näää inte lika kul.. för män. Och även svårare för en elit att kunna styra och locka män att ex. slåss och kriga.

Det är alltså inte nån "kvinnlig" idé som styrts av nån "kvinnlig" avundsjuka.

Tror du på den idén så bör du kanske förklara varför inte nån motsvarig "manlig" avundsjuka inte åstadkommit detsamma gällande män och deras "sexande"

Nä just det...vi lever i stort fortsatt i en traditionell patriarkal kultur, gällande sex, som anser att kvinnlig sexualitet är "äcklig" och "ful", och ska kontorlleras, ägas, medan manlig dito är ok och kan ignoreras ..."boys are boys".
Och det har inte ett skit att göra med nån "kvinnlig avundsjuka" på andra kvinnor.
Denna kultur har dock mer och mer angripits, av ex. nu feminism.
Och vet du varför? Det är inte för att feminister (eller kvinnor) är "avundsjuka" på prostituerade,
för att de såååå gärna hade velat knulla alla sexköpare själva, utan för att alla kvinnor ständigt lever under ett hot om sexuellt våld och sexuell exploatering.

Kvinnor VET, in på bara huden ofta, att så fort det blir kaos, krig, så fort de hamnar i ett läge där de är på et minsta sätt utsatta, så kommer det sluta med sexuellt våld från män.

Det är alltså av solidaritet med kvinnor, man i alla tider kämpat mot att män ska tycka det är helt ok att utnyttja och skada kvinnor för sexuell egoism.

Kloka ord.
Citera
2020-06-05, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Tack så mycket.

Attraktion sitter naturligtvis alltid i betraktarens öga. Men för många människor handlar inte attraktion bara om det yttre, utan även om det inre. Draget att någon köper sex tror jag flertalet människor finner som ett oattraktivt drag, dvs.: personen som köper sex blir oattraktiv i samband med denna handling, även om personen rent fysiskt kanske är en attraktiv person enligt en och annan person.

Så även om den prostituerade finner någon enstaka torsk som fysiskt attraktiv, så behöver ju inte andra människor finna denna fysiskt attraktiv (fysisk attraktion ligger som sagt i betraktarens öga). Dessutom att denna köper sex, får förmodligen dennes attraktionskraft att falla rejält i mångas ögon, även om vederbörande har fysiskt attraktiva attribut.
Där lägger du nog dina egna värderingar i vågskålen alltför mycket. En person om går in i sexsäljarbranschen med öppna ögon och frivilligt (jodå de finns) tror jag inte drar några större växlar för att en man köper sex. Thats part of The game liksom. Sen att du tycker detr oattraktiv är en annan femma. Men du säljer ju knappast sex antar jag.
Den springande punkten för mig är att jag tror och vet att alls inte alla prostituerade är tvingade och utnyttjade som se slavar. Men visst finns de och detr åt h-e. DET borde vårr förträffliga sexköpslag ha satt stopp för. Men se detr ju helt fel verktyg. Som att äta soppa.med gaffel.
Citera
2020-06-05, 20:56
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Visstr det bra att försöka förttra samhället.Men den här frågan tycker jag inte är prio 1 vilket många feminister verkar anse. Samhället står och faller inte på grund av sexköp.Och vilka krafttag man än kommer att ta kommer verksamheten att bestå. Så länge det finns män och kvinnor och så länge det finns olika ekonomiska villkor. I ett samhälle med total ekonomisk och social jämlikhet möjligen, skulle alla incitament till sexhandel försvinna. Men riktigt där är vi ju inte.
Lagstiftning och polisiära insatser är och förblir tomma slag i luften. Man kommer att lyckas exakt lika bra som USA gjorde när man totalförbjöd alkoholen, dvs inte alls. På köpet gödde. man istället den organiserade brottsligheten till det monster det är än idag.
Och trots vår förträffliga sexköpslag lever och frodas prostitutionen liksom hallick och trafficking verksamheterna.
För det talar de tillslag man gör och har gjort senaste tiden. Och det har gått 20 hela år. Och inte på någon avgörande punkt har svenska folket fått det bättre. Ett ovänligare, mer misstänksamt, otryggare och mer fördömande, grövre kriminellt, kort sagt otrevligare samhälle har formats. Ok, inte sexköpslagens fel, men sexköpslagen har definitivt inte gjort något till det bättre eftersom en massa polisiära och juridiska medel går rakt ut i luften istället för att göra.bättre nytta någon annanstans.
Frågan om prostitution är inte prio ett för mig heller, det är massinvandringen som är det, men jag får medge att jag har ett horn i sidan till män som inte lever upp till mina förväntningar på en man som haft "turen" att födas i Sverige. Du har dock rätt i att det nog är svårt att komma åt sexhandeln, liksom drogerna och mycket annat, men jag vet inte om jag tycker att det är OK att relativisera och trivialisera så motbjudande handlingar som horbesök. Det är enligt mig sexköparna som ska skämmas, både inför sig själva och andra.

Jag kan inte begripa vilka motiveringar i världen som ursäktar sexköp. Det är en usel grej att ägna sig åt, helt enkelt, som förstör för så många på så många plan. Inte minst för att det är tabubelagt och något som sker i det tysta. Något som är förknippat med skam och förnedring hör till missbruk, tycker jag. Spel om pengar och porrintresse hör också dit.
Citera
2020-06-05, 21:12
Medlem
Citat:
Där lägger du nog dina egna värderingar i vågskålen alltför mycket. En person om går in i sexsäljarbranschen med öppna ögon och frivilligt (jodå de finns) tror jag inte drar några större växlar för att en man köper sex. Thats part of The game liksom. Sen att du tycker detr oattraktiv är en annan femma. Men du säljer ju knappast sex antar jag.
Den springande punkten för mig är att jag tror och vet att alls inte alla prostituerade är tvingade och utnyttjade som se slavar. Men visst finns de och detr åt h-e. DET borde vårr förträffliga sexköpslag ha satt stopp för. Men se detr ju helt fel verktyg. Som att äta soppa.med gaffel.

Mitt svar handlar fortsatt om någons påstående om "sexuell konkurrens". Jag tror nämligen att flertalet kvinnor inte är så värst superattraherade av tanken på en torsk. Dvs. går män till prostituerade upplever förmodligen flertalet kvinnor dem som oattraktiva, just pga. sexköpet/sexköpen.

Jag tror iaf. inte att prostituerade säljer sex för att de tycker kunderna är så attraktiva. De säljer sex för att få pengar. Eller som ett slags självskadebeteende. Eller av tvång/trafficking. Sedan kanske de tycker att vissa kunder är rent avtändande/väldigt oattraktiva, vissa känner de sig förmodligen neutrala inför och någon enstaka kanske de känner fysisk attraktion till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in