2020-05-17, 20:17
Medlem
bjornebarns avatar
Jag tittade igenom mina gamla grundämnen och noterade att mitt Vanadium har en mörk mossgrön färg. Jag kan inte minnas att det har sett ut så tidigare och är rädd för att glasampullen har börjat läcka in syre.

Vad tror ni? Ser det ut som att det har reagerat med någonting, eller kan vanadium i sig få en sådan här nyans? Om det finns en läcka, kommer det långsamt vittra sönder, eller kommer det att hålla sig stabilt så här?

https://flic.kr/p/2j2YwyT
Citera
2020-05-17, 23:59
Medlem
sommarlovs avatar
Bildgoogla på Vanadium color, så får du se de vacka 4 färgerna Vanadium har i dess olika oxidationstal.
Ja, något har läckt in.
Citera
2020-05-18, 09:51
Medlem
Grön färg brukar tyda på oxidationstalet +3 hos vanadin (som det heter på svenska). Sannolikt är det väl någon sorts oxidskikt som uppstått som kanske även kan ha inslag av hydroxid och karbonat om luft och fukt kommit in i röret.
Citera
2020-05-20, 17:16
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Bildgoogla på Vanadium color, så får du se de vacka 4 färgerna Vanadium har i dess olika oxidationstal.
Ja, något har läckt in.

Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Grön färg brukar tyda på oxidationstalet +3 hos vanadin (som det heter på svenska). Sannolikt är det väl någon sorts oxidskikt som uppstått som kanske även kan ha inslag av hydroxid och karbonat om luft och fukt kommit in i röret.

Tack för svar!

Jag kan inte minnas att jag har sett detta tidigare, så då bör det vara luft som har kommit in gissar jag. Eller skulle det kunna vara så att det fanns hydroxid inbäddat i kiseldioxiden som bygger upp glasampullen på något sätt, som långsamt har läckt in i ampullen? Grejen är att jag inte kan se någon synlig spricka eller så på glasampullen, fast den skulle ju förstås kunna vara mikroskopisk...

När Vanadin reagerar med luft, vittrar det sönder eller kommer det behålla formen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in