2020-05-17, 13:04
Medlem
Taskpungens avatar
Jag undrar hur KFK-avstängningar egentligen avgörs. Jag har sett att vissa användare kan spamma ner tråd efter tråd med dryga oneliners i månader utan att åka på KFK-avstängning, medan andra användare blott skriver 5-6 inlägg av tvivelaktig kvalitet, och åker ut med huvudet före. Har även sett att vissa användare skapat sina konton för många år sedan, skrivit ett enstaka inlägg när kontot var nyreggat, och sedan väntat några år med att posta nya inlägg, för att sedan kastas ut för KFK när de börjar posta igen. Jag ser inte riktigt mönstret. Är det svårare för helt nyregistrerade användare att ryka för KFK?

Vilka exakt är kriterierna för att åka ut för brott mot KFK?
Citera
2020-05-17, 13:36
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Jag undrar hur KFK-avstängningar egentligen avgörs. Jag har sett att vissa användare kan spamma ner tråd efter tråd med dryga oneliners i månader utan att åka på KFK-avstängning, medan andra användare blott skriver 5-6 inlägg av tvivelaktig kvalitet, och åker ut med huvudet före. Har även sett att vissa användare skapat sina konton för många år sedan, skrivit ett enstaka inlägg när kontot var nyreggat, och sedan väntat några år med att posta nya inlägg, för att sedan kastas ut för KFK när de börjar posta igen. Jag ser inte riktigt mönstret. Är det svårare för helt nyregistrerade användare att ryka för KFK?

Vilka exakt är kriterierna för att åka ut för brott mot KFK?

Att du enbart ser fem sex inlägg betyder ju inte att det inre skrivits mångdubbelt fler som redan är raderade.

Regeln säger ju vad kriterierna är sedan är det upp till admin att bedöma. En moderator råder inte över KFK.
Citera
2020-05-17, 13:45
Medlem
Strychnos avatar
Först och främst så är det admins som bestämmer när en medlem stängs av för KFK.
Det finns inga direkta bestämmelser för vem och varför någon blir KFK-avstängd mer än att det är någon som är forumförstörande. Och för att bli KFK-avstängd krävs det extremt mycket (jämför med att det är ett dödsstraff), KFK-regeln används bara för extremfall för att sparka ut sådana som enbart missköter sig, men aldrig för att någon har "fel" åsikt.

Sedan finns det fall där en medlem blir igänkänd sedan tidigare härjningar på forumet med tidigare konto, då kan det räcka med ett eller fåtal postade inlägg innan denne åter blir KFK-avstängd.
Sedan kan det ha postats 20-100 inlägg som har blivit raderade, och därför inte syns.
Det är förmodligen med dessa fall du blir lite förvirrad och inte ser mönstret.
Hur dom blir igenkända är inget jag avslöjar.
Citera
2020-05-17, 14:56
Medlem
X-fronts avatar
Har även sett admin nämna att hen stängt av någon för KFK då användaren hotat admin genom pm. Summa summarum, admin bestämmer om och när en användare blir KFK:ad.
Citera
2020-05-17, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Sedan finns det fall där en medlem blir igänkänd sedan tidigare härjningar på forumet med tidigare konto, då kan det räcka med ett eller fåtal postade inlägg innan denne åter blir KFK-avstängd.
Sedan kan det ha postats 20-100 inlägg som har blivit raderade, och därför inte syns.
Det är förmodligen med dessa fall du blir lite förvirrad och inte ser mönstret.
Hur dom blir igenkända är inget jag avslöjar.

Borde de då inte åka dit för 1.07 (missbruk av alternativa konton) snarare än KFK? Det är väl det vanliga när avstängda medlemmar återkommer med nytt konto under tiden som det gamla kontot är avstängt.
Citera
2020-05-17, 18:06
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Borde de då inte åka dit för 1.07 (missbruk av alternativa konton) snarare än KFK? Det är väl det vanliga när avstängda medlemmar återkommer med nytt konto under tiden som det gamla kontot är avstängt.

Bättre då med KFK för då ryker alla inlägg samtidigt.
Citera
2020-05-18, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Bättre då med KFK för då ryker alla inlägg samtidigt.

Det verkar inte alltid vara fallet, då jag har sett somliga få en KFK-avstängning, men de har ändå vissa foruminlägg kvar. Antar att det bara är regelbrotten som har rykt i sådana fall, medan de andra inläggen får lov att vara kvar.

I så fall är det ingen skillnad mellan 1.07 och KFK, om inlägg innehållande regelbrott försvinner och anledningen till avstängningen är missbruk av multipla konton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in