Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-17, 11:55
Medlem
Geomeisters avatar
På SVTPlay kan man hitta del ett och två av denna nya dokumentär om Lasse Åberg. Första berör mest från hans födelse 1940 till slutet av 1970-talet. Andra tar upp resten av hans liv.

Lasse Åberg har gjort mycket och jag tror dokumentären fångar upp det mesta även om en del saker kanske får väl lite tid. Det handlar mycket om samarbeten med olika personligheter. Både mer kommersiellt kända som Janne Schaffer eller Sven Melander och andra mindre kända för åtminstone mig.

Tycker dessa cirka två timmar simmade förbi snabbt. Det enda som var lite segt emellanåt var nutida pratet med vissa karaktärer. Inte att dom var tråkiga i sig utan att konversationerna blev lite stela och egentligen inte tillförde så mycket. Mer konstaterade av självklara saker än roliga/personliga anekdoter.

Har du sett denna dokumentär? Vad tyckte du?
Citera
2020-05-17, 12:17
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Har inte sett den än. Men Åberg är unik i det att han är både en narcissist och ett charmigt ödmjukt geni.

Att mejsla ut de stämningarna som han gjorde med sällskapsresan är bortom genialiskt. Han satte stämningar som blev allmängods hos folk. En slags kulturell omprogrammering av vårt kollektiva medvetande på 80-talet(i positiv bemärkelse).
Citera
2020-05-18, 07:54
Medlem
kostymnisses avatar
Jag tyckte det var två fina timmar.
Dessutom tycker jag det var lagom långt, en timme hade varit lite för lite och ett avsnitt till hade varit lite väl utsmetat och segt.

Det var en fin mix av allt han gjort och jag visste sannerligen inte om allt, speciellt inte så mycket av det innan han slog igenom på riktigt.

Tycker den kommentaren han sa sig ha hört från en farmor säger det mesta om hans långa gärning "Titta där går han som gjorde barnprogram Farmor såg när hon var liten". Det säger otroligt mycket om någons gärning när det går genom 50,60år.
Citera
2023-07-10, 20:35
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Jag tyckte det var två fina timmar.
Dessutom tycker jag det var lagom långt, en timme hade varit lite för lite och ett avsnitt till hade varit lite väl utsmetat och segt. .
Nu var det så att det var 2 timmar utspritt på 2 avsnitt, så det du utmålar är kritik mot att det var för långt

Uppstod förväntad filosofisk magi när han träffa Mark i avsnitt 2? Tankesmedjan som skulle kläcka Churchill-dugliga citat

Hur många dokumentärerar har han gjort om sig själv nu?
Senast redigerad av Herr Bökberg 2023-07-10 kl. 20:57.
Citera
2023-07-10, 20:51
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Har inte sett den än. Men Åberg är unik i det att han är både en narcissist och ett charmigt ödmjukt geni.

Att mejsla ut de stämningarna som han gjorde med sällskapsresan är bortom genialiskt. Han satte stämningar som blev allmängods hos folk. En slags kulturell omprogrammering av vårt kollektiva medvetande på 80-talet(i positiv bemärkelse).

Bra (och fin) beskrivning!

Av alla gubbar på TV är Lars ”Lasse” Åberg den man som mest har känts som en fadersfigur, och långt efter hans död ska jag minnas honom som farbrorn i mustasch som visade tecknat och sen sprang genom väggen

Till TS: Tack för tipset!
Citera
2023-07-14, 19:29
Medlem
Herr Bökbergs avatar
"Det här är ju bara världens egotripp" :)

"Svt presenterar"

Jävla töntar

Vad kostade dekoren, 2 miljarder?
Senast redigerad av Herr Bökberg 2023-07-14 kl. 20:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in