Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Visserligen finsk forskning men torde väl stämma ganska bra även för norra Sverige. Jag har för mig att kungsörnarna hackar ut ögonen på försvagade kalvar för att de ska bli lättare att hantera till middagsmålet.
https://www.sametinget.se/64383
Denna artikel är skriven av Mauri Nieminen, Harri Norberg och Veikko Maijala (Finska vilt- och fiskeriforskningsinstitutet (RKTL), Renförsöksstationen i Kaamanen). Artikeln bygger på undersökningar som är publicerade på engelska i tre olika Rangifer-nummer:
Rangifer, 33, Special Issue No. 21, 2013: 79-90
Rangifer, 31, (1), 2011: 71-84
Rangifer, 30 (1), 2010: 79-88
Kungsörn i norr
" Av den dödlighet som orsakats av rovdjur stod kungsörn för över 80%. De flesta kalvar som dödats av kungsörn hittades i öppen terräng under juli-augusti. Dessa kalvar vägde mindre än de som överlevde och var även lättare än de kalvar som dött av andra orsaker."
Av lapparna själva så har jag hört samma sak. Örnarna är värst och därför så skjuter dom givetvis när dom kommer åt. Sedan kommer järven som dräper allt den ser och åstadkommer 20-30 döda djur vid samma tillfälle. Lodjur tar en ren åt gången, för den kan vintertid bara äta färskt kött som inte är fruset. Björn ta en och käkar, sedan nästa till den är mätt. Varg finns av naturliga skäl inte bland renar. En sådan är så sällsynta så de få som dyker upp "försvinner" eller skyddsjagas av myndigheterna.
[quote=Megabulk|71690209]
Citat:
Ursprungligen postat av
Gemsen
Därav den personliga integriteten, inte synas, höras när man själv vill
Ja, och det är alltid rasism och synd om dom! Finns ingen folkspillra som är så få och får så mycket utrymme i media. Samtidigt är det inga som är större rasister än renskötarna.