• 4
  • 5
2020-05-16, 19:39
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HateWreck
Jag äter häst men inte hund. Hästfile är finemang.
Jag har rest en hel del jag med och har under mina resor även smakat just hund.
Hund smakade inte illa även om det var mycket osmakligt..
Jag resonerar kring trådens rubrik och borde kanske inte dragit in dig i mitt resonemang.
Jag menar bara att vad vi äter eller inte mest handlar om hur privilegierade vi är.
Varför äter VI häst men inte hund.. Ja VI har haft turen att välja
Hundar kan valpa flera gånger per år, de äter sig snart feta och ja... Mat, för den som är hungrig.
Det var inte min mening att vara folkilsk, även om jag hellre biter folk än djur.
Allt gott!

Tjenis!

Det är bara kul att prata med någon som har lite vy på sina perspektiv.

Ja, du efter många år både i Sydamerika och Afrika, där jag jobbat som Lantbrukskonsulent och Manager på en del lantbruksföretag, så vist har jag hunnit se en hel del.
Som du nämnde hund, ja i Afrika där jag var så åt vi vildhund. Dessa hundar var som vilket djur som häst på prärien. I Sydamerika, ja inkafolket åt sådant som kackerlackor och liknande, men jag provade och hade aldrig en fördömande uppfattning om deras kultur.
Och i båda dessa världsdelar var hästkött helt naturligt.
man kokade soppa till och med på testiklar , och snacka inte om rökta testiklar eller tungan, det var delikatess.

Rullkragen
Citera
2020-05-16, 19:53
Medlem
HateWrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis!

Det är bara kul att prata med någon som har lite vy på sina perspektiv.

Ja, du efter många år både i Sydamerika och Afrika, där jag jobbat som Lantbrukskonsulent och Manager på en del lantbruksföretag, så vist har jag hunnit se en hel del.
Som du nämnde hund, ja i Afrika där jag var så åt vi vildhund. Dessa hundar var som vilket djur som häst på prärien. I Sydamerika, ja inkafolket åt sådant som kackerlackor och liknande, men jag provade och hade aldrig en fördömande uppfattning om deras kultur.
Och i båda dessa världsdelar var hästkött helt naturligt.
man kokade soppa till och med på testiklar , och snacka inte om rökta testiklar eller tungan, det var delikatess.

Rullkragen
Det finns så mycket som är smaskens. Både tunga och testiklar. Även om det svider till lite första gången man biter i båda.
Rullkrage kan vara smaskens det med..
Även om man inte varken biter eller sväljer. Och naturligtvis lite beroende på vem som bjuder.
Citera
2020-05-16, 19:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
själv har jag inte ätit eller kommer äta kött
men undrar bara varför det är så?

Beror på uppfödningen samt veterinärbesiktning av djur samt slaktkroppar.
Häst veterinärbesiktigas, gathundar i Kina veterinärbesiktigas inte.

Skulle hund uppfödas som köttdjur, på liknande sätt övriga köttdjur uppfödes, är det helt okej.
Det är rätt hårda krav på hur man föder upp köttdjur. Handlar om livsmedelssäkerhet.
Citera
2020-05-17, 14:50
Bannlyst
Citat:
själv har jag inte ätit eller kommer äta kött
men undrar bara varför det är så?

Av princip brukar västerlänningar inte äta kött från rena rovdjur, vilket ju hunden är.
Citera
2020-05-17, 16:22
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Av princip brukar västerlänningar inte äta kött från rena rovdjur, vilket ju hunden är.

men gädda är väl rovdjur?
Citera
2020-05-17, 16:26
Bannlyst
Citat:
men gädda är väl rovdjur?

Ja, men jag menade främst däggdjur.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera