Citat:
Ursprungligen postat av
ministryofdrugs
Ett av de häftigaste, stressigaste och svåraste yrken som finns. Den yrkesskicklighet & professionalism som flygledare uppvisar är verkligen respektingivande. Som jag förstår det arbetar flygledare bara 15-30 min åt gången, för att sedan vila.
Stressen handlar inte bara om ansvaret att dirigera ett virrvarr av ankommande och avgående flygplan med tusentals passagerare i ett perfekt tajmat tredimensionellt flöde - utan även den hårda kontrollen. Gör du ett misstag kommer det utredas ingående. Ett allvarligare felsteg och du ryker direkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
PeggyOlson
Har för mig att man ska ha VG i både engelska A och B. Men det kanske framkommer i nån av länkarna ovan.
Det stämmer att man jobbar i 30 min i taget. Sen har man rast lika länge osv. Då kan man ta en power nap eller se på teve.
Detta gäller för mer stressiga positioner. (Inte tornet i Sällanlanda flygplats).
Varifrån får ni 30 minuter? Jag har inte stött på någon flygledare i världen som enbart jobbar max 30 minuter. Hur länge man jobbar varierar, när jag jobbade satt vi som mest 90 minuter på dagen och 4 timmar på nätterna, sen hade vi minst 30 respektive 60 minuter rast. En dag med mycket trafik jobbade vi 90 minuter, hade 30 minuter rast, och rullade så hela skiftet (normalt som längst 9 timmar).
Det där med att man på vissa centraler ska jobba extremt kort pga. arbetsbelastning/stress stämmer (mig veterligen) inte, och det är inget jag någonsin hört av någon som faktiskt själv arbetat operativt. Förutom att det varit otroligt personalkrävande så är överlämning statistiskt bland den farligaste tiden, detta då en avlämnande flygledare ska lämna över en mental bild till pågående flygledare, då uppstår alltid risk för missförstånd. Dessutom har avlämnande en bild som byggts upp under lång tid, man har underbyggt planer och beslut, men pågående har inte historiken med sig.
Motbevisa mig gärna med källor och/eller konkreta exempel om ni har det.
Vad gäller själva jobbet är min uppmaning generellt att är man intresserad så sök. Jag har fått frågan om testerna är svåra många gånger och det är svårt att säga. Statistiskt, ja de är skitsvåra, för majoriteten ryker. Men när man gått igenom testerna med godkänt resultat är det svårt att avgöra hur svåra de var. Dessutom fick åtminstone jag ingen feedback mer än att jag gått vidare, jag har ingen aning än idag om hur bra eller dålig jag var. Jag kan precis ha skrapat mig över ribban, men jag kan också varit bäst det året, jag har ingen aning och det spelar faktiskt ingen större roll.
Jag skulle säga att multitasking i sig är en myt, ingen människa kan faktiskt göra två kvalificerade uppgifter samtidigt. Men jag tror att som flygledare behöver du vara otroligt duktig på att byta uppgift snabbt, på att ha hög kapacitet i arbetsminnet och klara att snabbt skifta tempo.
Som exempel, när du telefonkoordinerar så multitaskar du inte, för gör du det är risken att du missar information. Men en duktig flygledare kan otroligt snabbt skifta mellan uppgifter i de korta luckor som ges. T.ex. kan du ringa nästa sektor, medan telefonen ringer så kanske du gör något snabbt på frekvensen eller gör något administrativt (lägger in en stripp, kollar någon information, etc).
När du får svar koordinerar man snabbt och effektivt det man behöver, då kan man behöva prioritera bort andra uppgifter. När man lägger på fortsätter man kanske med det man påbörjat under tiden telefonen ringer.
För en observatör ser det då ut som att flygledaren skriver ut en ny stripp samtidigt som man koordinerar ett annat flygplan, men i mitt huvud har jag gjort två uppgifter separat och hoppat däremellan. Det är alltså inte multitaskande, det är task switching, gjort i högt tempo så ser det ut som samma sak men det är det inte.
Högt arbetsminne är helt enkelt för att man behöver kunna hålla mycket information med sig, även om man har strippar/taggar för att ha som stöd så behöver man kunna komma ihåg mycket information och man behöver också kunna sålla och besluta effektivt även i hög arbetsbelastning. Det är kanske en form av stresstålighet förvisso men jag gillar mer att se det som en arbetskapacitet, kanske för att om du har den kapaciteten så blir du inte stressad. För en utomstående känns det stressigt, men jag har faktiskt väldigt sällan känt mig särskild stressad även när jag haft mycket trafik.
Slutligen att snabbt byta tempo. Flygledning är som mycket flyg, typ 95% uttråkad, 4% på spänn eller med uppmärksamhet och sen 1% som ibland beskrivs som "pure terror". Jag vet inte om jag håller med om det sista men det kan svänga fruktansvärt fort. Som exempel har jag suttit med låg-medel trafik när en start har fått motorbortfall. Det var i sig rätt odramatiskt (låter kanske konstigt för en utomstående men jag tycker verkligen det), men det gjorde att min mentala bild skiftade helt om på väldigt kort tid. Jag gick från en lagd plan (som jag ju dessutom har arbetat på ett bra tag redan) till att direkt behöva formulera om hela trafikbilden. Då går man från noll till hundra väldigt väldigt snabbt, vilket kan vara rätt svårt.
Det gör att man som flygledare behöver ha förmåga att snabbt växla tempo, och vara uppmärksam på hur man själv arbetar och beter sig. För en annan vanlig risk är att man går från hög till låg trafik och då missar saker när trafiken sjunker, för mentalt trappar man av för fort. Man måste då ha disciplin nog att arbeta vidare strukturerat och effektivt även om "stimulansen" mentalt har minskat kraftigt och man kanske börjar bli lite trött efter att ha arbetat på hög belastning ett bra tag.
Men det är ett bra yrke, sen finns för och nackdelar med allt. Det kan vara enformigt, det där med 95% uttråkning är ofta sant, och helt sunt med tanke på rollen, men det passar inte alla.
Att inte kunna ta hem jobbet är skönt.
Skiftjobb suger, jag har missat mycket saker (julafton, vänners födelsedagar, bröllop) pga jobbet (hur flexibelt ditt schema är variera mycket beroende på var och för vem du jobbar ska tilläggas).
Lönen är bra.
Du arbetar på licens och under strikta regler. Det innebär t.ex. att bryta benet innebär kontakt med flygläkare, och du kan inte jobba en period, eller får jobba med kontorsarbete en period. Så vardagliga saker som att ta en ny medicin blir en mycket större grej som operativ.
Är du borta så kommer du tappa behörighet och behöva gå som elev igen, i korta perspektivet inget problem men det funkar inte att vara borta hur som helst som i vissa andra jobb.
Jag har sett personer få problem med självförtroendet efter något har hänt och pga det få problem med kompetensen (yrket kan vara väldigt mentalt svårt om man har fel inställning, börjar man oroa sig för att göra fel så är risken att man gör fel pga. oron).
Semester kan vara lurigt, och eftersom flygtrafiken generellt är högst under sommarsemestern är det också svårt att få ut semester då.
Beroende på var och för vem du jobbar kan övertid förekomma, även beordrad övertid.
Rollen innebär att du får jobba med något som jag själv faktiskt tycker är riktigt kul.
Det finns ofta möjligheter att bredda sig med andra uppgifter om man vill det, men det är också ett jobb där man faktiskt kan bara arbeta operativt en hel karriär utan att behöva göra annat.
Det är inte helt fel att ha ett yrke där man faktiskt kan gå en hel arbetsvecka utan att behöva anstränga sig särskilt hårt, i vissa perioder är det väldigt skönt att traska in till jobbet, svänga flygplan, och sen traska hem.
Man har inga deadlines, och generellt inte en hög med saker som ligger som ska göras.
Är det kaos tar skiftet ändå slut, om det t.ex. är skitväder och allt är försenat och allting strular, då jobbar man hårt, men när man går så går man. Sen funkar det åt andra hållet med, jag har kommit in och fått ta över situationer som varit väldigt krävande, men det är bara att gilla läget och köra.
Jobbar man torn så får man faktiskt betalt för att sitta och titta ut på världen, visst kan det vara tråkigt, och soluppgången är inte alltid värd så mycket när man är svintrött. Men vissa gånger har jag verkligen uppskattat det också, så det beror på dagen. Och gillar man flyg så får man betalt för att sitta och titta på flyg som startar och landar, det är inte helt fel det heller.
Men sammanfattningsvis är mitt råd, är du intresserad så sök. Matematiskt är chansen låg att du kommer in, men just därför är det väl värt att pröva? Kommer du inte in så har du åtminstone försökt, men kommer du in så är det (i min mening) ett bra yrke. Sen ska tilläggas att i skrivande stund (corona) så tror jag inte någon tar in nya elever. Hela flygbranschen har slagit stopp i maskin och det gäller även flygledarna. Industrin är extremt konjunkturkänslig och risken är tyvärr att det tar många år innan det återhämtar sig, så var det efter 2009 och så kommer det sannolikt att bli även nu. Sen brukar överbemanning (vilket man väl just nu har) aldrig hålla länge, men just nu är det nog väldigt få som ens testar nya elever eftersom man har avbrutit mycket utbildning redan och helt enkelt inte har behov av ny personal just nu.