2020-05-16, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Wellbutrin är avregistrerat i Sverige. Minns de sade det för ett år sedan på apoteket när jag frågade om det.
Eller ja det är inte officiellt avreggat ännu men de tar inte in det mer.

Helt 100?

Står på fass att det är parallellimporterat, 300 mg Orifarm och Medartuum.

https://www.fass.se/LIF/result?query...rin&userType=0
Citera
2020-05-16, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitochondria
Helt 100?

Står på fass att det är parallellimporterat, 300 mg Orifarm och Medartuum.

Nej inte helt 100. Den receptarien på apoteket sade bara att det inte tillverkas längre och kommer inte in mer.
Kan givetvis vara fel. Ring Läkemedelsverket eller ett apotek.
Om du har på recept kanske du kan hitta det billigt på ett utländskt nätapotek? Annars går det ju ta mediciner på avbetalning. Högkostnadsskyddet gör ju även att det ganska snabbt blir billigare.
Citera
2020-05-16, 17:11
Medlem
Citat:
Nej inte helt 100. Den receptarien på apoteket sade bara att det inte tillverkas längre och kommer inte in mer.

Varför får jag känslan av att läkemedelsbranschen och sjukhälsovården behandlar oss deprimerade som kunder, snarare än patienter?

De mest effektiva läkemedlen mot vissa depressiva sjukdomar (som atypisk depression), exempelvis MAOI och bupropion är dyra som fan. Sedan har man vissa snällare SSRI som fluvoxamin som också är dyrt som fan. Förstår inte varför det är så enkelt att få tag på läkemedel som inte är effektiva.
Citera
2020-05-16, 21:42
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Om du har på recept kanske du kan hitta det billigt på ett utländskt nätapotek? Annars går det ju ta mediciner på avbetalning. Högkostnadsskyddet gör ju även att det ganska snabbt blir billigare.
https://www.apotea.se/wellbutrin-tab...-mg-orifarm-ab

90 kr för tre burkar.

Självklart pratade receptarien i nattmössan då Wellbutrin bara är namnet på Voxra i en massa länder.
Citera
2020-05-16, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
https://www.apotea.se/wellbutrin-tab...-mg-orifarm-ab

90 kr för tre burkar.

Självklart pratade receptarien i nattmössan då Wellbutrin bara är namnet på Voxra i en massa länder.

Det stämmer inte. Logga in själv på apotea och kolla. Det finns inte att välja.
Citera
2020-05-16, 21:53
Medlem
Citat:

Hur kommer det sig att patenten är slut, det finns generiska varianter, trots det är Voxra så dyrt?

Loggade in på apotea men när jag trycker på läkemedel jag inte har utskrivet kan man inte välja det, gäller inte bara Wellbutrin.
Citera
2020-05-16, 21:55
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig att patenten är slut, det finns generiska varianter, trots det är Voxra så dyrt?

Loggade in på apotea men när jag trycker på läkemedel jag inte har utskrivet kan man inte välja det, gäller inte bara Wellbutrin.

Jag har ingen aning. Det svenska läkemedelssystemet är knäppt så enkelt är det.
Citera
2020-05-16, 22:36
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Vad stämmer inte? För 300 mg finns Wellbutrin men inte för 150 mg.
Citera
2020-05-16, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Vad stämmer inte? För 300 mg finns Wellbutrin men inte för 150 mg.

Jaha sedär, hade bara ett gammalt recept på 150 liggandes. Bara att köpa då. Snorbilligt.
Citera
2020-05-16, 23:18
Medlem
Citat:
Jaha sedär, hade bara ett gammalt recept på 150 liggandes. Bara att köpa då. Snorbilligt.

Då du verkar vara erfaren inom detta vill jag ställa en fråga till dig om det är ok:

Vad har du för erfarenheter med TCA? Specifikt klomipramin, nortriptylin och amitriptylin.

(om du tagit TCA)
Citera
2020-05-16, 23:27
Medlem
Citat:
Då du verkar vara erfaren inom detta vill jag ställa en fråga till dig om det är ok:

Vad har du för erfarenheter med TCA? Specifikt klomipramin, nortriptylin och amitriptylin.

(om du tagit TCA)

Bara tagit amitriptylin några dagar i låg dos mot sömnproblem och kan tyvärr inte ge en recension.
Det enda jag upplevde var extrem muntorrhet och lite trötthet. Du får nog ut mer av att läsa runt på reddiit, här och recensioner på drugs.com.

Jag personligen skulle aldrig gå på en TCA även om de är mycket effektiva mot depression och ångest pga biverkningarna.
Jag hade hellre kombinationsbehandlat ett ssri/snri med mirtazapin.
Citera
2020-05-16, 23:32
Medlem
Citat:
Bara tagit amitriptylin några dagar i låg dos mot sömnproblem och kan tyvärr inte ge en recension.
Det enda jag upplevde var extrem muntorrhet och lite trötthet. Du får nog ut mer av att läsa runt på reddiit, här och recensioner på drugs.com.

Jag personligen skulle aldrig gå på en TCA även om de är mycket effektiva mot depression och ångest pga biverkningarna.
Jag hade hellre kombinationsbehandlat ett ssri/snri med mirtazapin.

Har du hört Dr Ken Gillman? Från Psychotropical.

https://psychotropical.com/clomipram...ti-depressant/

Han säger att TCA klomipramin (''en riktigt SNRI'') är bland de mest effektiva antidepressiva. Och att nortriptylin är skonsammare men mycket effektivt om kombinerat med SSRI som sertralin.

Kanske det är värt det? Han verkar ha väldigt bra punkter om att vanliga SSRI och SNRI i princip inte är lika kliniskt effektiva och har en lång historia av skevade resultat (pga mutning antar jag?). Tror inte dessa skevade publikationer gäller TCA i samma utsträckning som säg, venlafaxin.

Edit: Någon verkar ha kört på Nortriptylin + sertralin (+ bupropion) kombination, han sammanställde i princip vetenskapen kring det. Kanske är effektivt?

(FB) Uppiggande, motiverande, stämningshöjande mediciner? (depression)
Senast redigerad av Mitochondria 2020-05-16 kl. 23:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in