Flashback bygger pepparkakshus!
2020-05-15, 19:31
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Vad gör man för sås då?
Vinägern tillsammans med lite soja och mycket socker blir det en mycket god sötsur sås likt en glaze.
Fy fan det har jag inte gjort på ett år bara köpt färdig
Den kan också späs med silad steksky till en lösare sås med sting i.
Citera
2020-05-20, 02:51
Medlem
Mandingos avatar
om du nu inte kan googla fram recept, eller blanda den med örtkryddor, olivolja, salt, peppar och några smashade vitlöksklyftor (för en salladsdressing, bara att skaka om flaskan och hälla på salladen) så kan du använda den för att ta bort kalkavlagringar i duschen...
Citera
2020-05-20, 03:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Gör sås, brukar funka.

Japp. Kan till viss del (fullt ut faktiskt) användas som ersättning till rödvin i såssammanhang.
Använder det själv rätt ofta med utmärkt resultat.
Citera
2020-05-20, 15:02
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Japp. Kan till viss del (fullt ut faktiskt) användas som ersättning till rödvin i såssammanhang.
Använder det själv rätt ofta med utmärkt resultat.

Hur gör du en rödvinssås eller en Coq au vin med rödvinsvinäger?

Nej, rödvinsvinäger funkar inte som substitut för rödvin. Helt annan smakprofil.
Citera
2020-05-20, 16:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hur gör du en rödvinssås eller en Coq au vin med rödvinsvinäger?

Nej, rödvinsvinäger funkar inte som substitut för rödvin. Helt annan smakprofil.

Beror på; jag gillar såser med syra i, så jag häller ändå i vinäger när jag gör rödvinssåser med rödvin. Funkar helt utmärkt med rödvinsvinäger i sås. Blir gott.
Citera
2020-05-20, 16:05
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Beror på; jag gillar såser med syra i, så jag häller ändå i vinäger när jag gör rödvinssåser med rödvin. Funkar helt utmärkt med rödvinsvinäger i sås. Blir gott.

Du kan få tycka att det är gott med vinäger i såser hur mycket du vill. Rödvinsvinäger kommer dock aldrig vara ett substitut för rödvin i en sås som du påstod. Har du ens smakat på rödvin någon gång? Tycker du att smakprofilen ens påminner om rödvinsvinäger?
Citera
2020-05-20, 16:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Du kan få tycka att det är gott med vinäger i såser hur mycket du vill. Rödvinsvinäger kommer dock aldrig vara ett substitut för rödvin i en sås som du påstod. Har du ens smakat på rödvin någon gång? Tycker du att smakprofilen ens påminner om rödvinsvinäger?

Till viss del. Om jag kompletterar med balsamico. Blir väldigt bra surrogat.
Citera
2020-05-20, 16:14
Medlem
MonkMans avatar
Rödvinsvinäger är perfekt till en grekisk sallad. I Gazpacho är det oxa grymt. Skulle nog säga att allt med tomat, fetaost och kycklig blir bättre med rödvinsvinäger.
Citera
2020-05-20, 16:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkMan
Rödvinsvinäger är perfekt till en grekisk sallad. I Gazpacho är det oxa grymt. Skulle nog säga att allt med tomat, fetaost och kycklig blir bättre med rödvinsvinäger.

Ja, det är en fantastisk ingrediens! Man kan säga att rödvinsvinäger är kökets svar på garagets 5-56.
Citera
2020-05-20, 16:19
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ja, det är en fantastisk ingrediens! Man kan säga att rödvinsvinäger är kökets svar på garagets 5-56.

Haha, japp! Jag älskar det. Jag brukar göra pizza sallad med rödvinsvinäger och jag tycker det blir oändligt mycket bättre än med vit. Min tjej gillar det inte men det är bara för att hon är ett okultiverat svin kan jag tycka
Citera
2020-05-20, 16:23
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Till viss del. Om jag kompletterar med balsamico. Blir väldigt bra surrogat.

Så du menar att man kan göra en rödvinssås på rödvinsvinäger och balsamvinäger istället för att använda rödvin? Det går inte att ta dig på allvar.
Citera
2020-05-20, 16:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Så du menar att man kan göra en rödvinssås på rödvinsvinäger och balsamvinäger istället för att använda rödvin? Det går inte att ta dig på allvar.

Blir ljusår bättre rödvinssås än den påse med "rödvinssås" i pulverform du köper på ICA.
Hur gör man rödvinssås med en påse pulver?
Kan Blå Band kalla sin pulverpåse för "rödvinssås" känner jag mig trygg att kalla min sås för det också. Betydligt mer derivat av rödvin i min sås!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in