2020-05-14, 22:47
Medlem
swimmingpools avatar
Någon sa att man kan ställa in i TV:n så man t.ex. kan både byta kanal och reglera volymen på sin fjärrkontroll. Alltså välja vilka knappar som ska gälla på vilken fjärrkontroll. Stämmer det verkligen?

(Jag har nämligen försökt att ha en universalfjärrkontroll, men det fungerar inte. För krångligt att ställa in så att den fungerar till min digitalbox.)
Senast redigerad av swimmingpool 2020-05-14 kl. 22:50.
Citera
2020-05-15, 01:19
Medlem
duden83s avatar
Jag vet inte om jag förstår rätt vad du menar och jag har inte svaret på den frågan om jag förstår det rätt.

Men ett tips som kanske hjälper är ju att det finns appar till mobilen så man kan använda mobilen som fjärrkontroll.
Då skulle du ju kunna ha den som universalfjärrkontroll kanske.
Citera
2020-05-15, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Någon sa att man kan ställa in i TV:n så man t.ex. kan både byta kanal och reglera volymen på sin fjärrkontroll. Alltså välja vilka knappar som ska gälla på vilken fjärrkontroll. Stämmer det verkligen?

(Jag har nämligen försökt att ha en universalfjärrkontroll, men det fungerar inte. För krångligt att ställa in så att den fungerar till min digitalbox.)

Du igen! Vad är problemet, egentligen?
Citera
2020-05-15, 10:52
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Jag vet inte om jag förstår rätt vad du menar och jag har inte svaret på den frågan om jag förstår det rätt.

Men ett tips som kanske hjälper är ju att det finns appar till mobilen så man kan använda mobilen som fjärrkontroll.
Då skulle du ju kunna ha den som universalfjärrkontroll kanske.
Ska man köpa till nån slags sändarbox till då som kostar skjortan?

Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Du igen! Vad är problemet, egentligen?
Jag vill kunna byta kanal och reglera volymen på samma fjärrkontroll.
Citera
2020-05-15, 14:00
Medlem
Waterlilys avatar
Vissa programmerbara fjärrkontroller lär man upp genom du matar dem med signaler från dina originalkontroller. T ex att placera originalkontrollen nos mot nos med den programmerbara. Då kan du helt bestämma vad du vill ha på varje knapp. Men det är jobbigt att gå igenom alla knappar och lära upp dosan.

Vissa andra kontroller konfigurerar man i datorn hur man vill ha det. Sen laddar man ned uppsättningen av koder till dosan. Fördelen här är att man hämtar hem koderna från nätet och sedan ändrar man bara de knappar man inte är nöjd med.

En annan fördel är om originalkontrollen har förkommit.

Vänligen Näckrosen
Citera
2020-05-15, 14:19
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Vissa programmerbara fjärrkontroller lär man upp genom du matar dem med signaler från dina originalkontroller. T ex att placera originalkontrollen nos mot nos med den programmerbara. Då kan du helt bestämma vad du vill ha på varje knapp. Men det är jobbigt att gå igenom alla knappar och lära upp dosan.

Vissa andra kontroller konfigurerar man i datorn hur man vill ha det. Sen laddar man ned uppsättningen av koder till dosan. Fördelen här är att man hämtar hem koderna från nätet och sedan ändrar man bara de knappar man inte är nöjd med.

En annan fördel är om originalkontrollen har förkommit.

Vänligen Näckrosen
Jag har redan testat det som sagt, men det var alldeles för krångligt och funkade inte.
Citera
2020-05-15, 17:36
Medlem
Citat:

Du får välja mellan att vara snål eller vis.
Citera
2020-05-15, 18:26
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Jag har redan testat det som sagt, men det var alldeles för krångligt och funkade inte.

Harmony är ganska enkel upplever jag, Logitech har dessutom en billigare utan touchskärm: https://www.logitech.com/sv-se/produ...ontrol?crid=60

Touchskärm är väl trevligt, men inte alls lika användarvänligt som mekaniska knappar.

Du ansluter den till datorn, programmet frågar dig vilka dina enheter är och vad du vill göra med dem, och konfigurerar sedan upp alla knappar som du kan tänkas vilja ha dem.
Och vill du sedan att volym upp ska starta text-TV, mata ut DVD:n, och byta till långvåg på radion så kan den det också.
Citera
2020-05-15, 18:31
Medlem
duden83s avatar
Citat:

Nej, du söker efter typ "tv remote control" eller liknande på play butik (om du har en Android smart phone).
Sedan laddar du ner appen. Då kan du använda din mobil för att byta kanal på tv:n.
Apparna har olika listor med tv apparaters IR koder och du måste välja vilken tv du har i listan. Finns olika appar som funkar olika bra.
Funkar på så sätt att nya mobiler har IR Dioder inbyggt som appen styr och mobilen agerar alltså om det vore en fjärrkontroll. Så då kan du ju styra både tv:n o boxen från mobilen
Citera
2020-05-15, 19:15
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Nej, du söker efter typ "tv remote control" eller liknande på play butik (om du har en Android smart phone).
Sedan laddar du ner appen. Då kan du använda din mobil för att byta kanal på tv:n.
Apparna har olika listor med tv apparaters IR koder och du måste välja vilken tv du har i listan. Finns olika appar som funkar olika bra.
Funkar på så sätt att nya mobiler har IR Dioder inbyggt som appen styr och mobilen agerar alltså om det vore en fjärrkontroll. Så då kan du ju styra både tv:n o boxen från mobilen
Å fan. Har iPhone, men ska prova att ladda ner en.
Citera
2020-05-15, 21:18
Medlem
Du skrev att du hade en digitalbox. Är det en Tivo-box så kan man använda boxens fjärrkontroll som tevens fjärrkontroll. Det skall stå i manualen hur du gör, eller googla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in