2007-12-07, 12:46
Medlem
Harry_Hallers avatar
En intrikat fråga är ju varför GW endast namngav ett av namnen på listan till Peter Bratt.

Kan detta ses som ett indicium till att Fälldin i själva verket inte var utpekad utav polisen utan senare, av mörka socialdemokratiska makter, adderades.
Citera
2007-12-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
En intrikat fråga är ju varför GW endast namngav ett av namnen på listan till Peter Bratt.

Kan detta ses som ett indicium till att Fälldin i själva verket inte var utpekad utav polisen utan senare, av mörka socialdemokratiska makter, adderades.

Borde väl den där kriminalaren Ove Sjöstrand kunna svara på?

F.ö. så känner jag på mig att Leif GW har lika hög trovärdighet som de två (eller flera?) ex.ludrena i Hoppes stall! När ska han prova att skriva sina memoarer.........

nip
Citera
2007-12-07, 13:03
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Fyller på med listan över politiker som INTE misstänks:

Sten Andersson (s)
Nils G Åsling (c)
Bertil Fiskesjö (c)
Carin Söder (c)
Per Ahlmark (fp)
Svante Lundberg (s)
Inga Thorsson (s)
Kjell Olof Feldt (s)
Staffan Burenstam Linder (m)
Per Gahrton (fp)
Jörn Svensson (vpk)

Du glömde Mundebo!
Citera
2007-12-07, 13:11
Medlem
Fula Gubbens avatar
Märkliga inlägg från folk som tycker att det hela verkar "osannolikt" och därför måste vara påhitt, trots ett solitt fundament av fakta, en kraftfull mörkläggning under 30 års tid, och ett antal nya vittnesmål, som bl a backas upp av flera utredare från polisen & SÄPO.

Vad lever ni i för någon naiv värld? Naturligtvis är allt detta möjligt, exakt såna här skandaler har rullats upp i flera andra länder, med kända personer som hor-kunder med mycket högre kändis-status än några svenska politiker och artister. I Frankrike rullades en eskortring upp där bl a Robert De Niro varit en av kunderna.

Sånt här händer hela tiden, och om man väger in klimatet i Sverige på 70-talet (sexuell lössläppthet, old boys-nätverk, och mycket lojala media och poliskår) så framstår det som helt rimligt.

Bevisbördan ligger på bordellhärve-förnekarna, som uppmanas redogöra för varför och hur allt detta skulle vara ett påhitt.

Min bedömning är som sagt att i stort sett allt som beskrivits stämmer, och de enda frågetecknen gäller vissa namn på den berömda "listan". Om man nu tror att Tage Erlanders namn är fel, och därför måste hela listan vara fel, då tänker man lika snett som fegisarna på DN 1977, som fick skämmas i 25 år för sin brist på journalistisk ryggrad.

- F.G
Citera
2007-12-07, 13:15
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Du glömde Mundebo!

Hahaha! det var en riktig sköning i politiken!
Drar mitt strå till stacken och fyller på med Ingvar Carlsson och Lars Werner.

För att hålla sig till ämnet så har Åsa-Nietzsche ytterst motvilligt slunkit in på Aftonbladdret och Träckspressen och noterar att affären överhuvudtaget inte nämns. Felmärkt kött är däremot betydligt mer intressant.

Svt Text nämner dock idag ett uttalande av åklagaren som utredde affären på 70-talet:

Bordellhärvans åklagare talar ut

Chefsåklagare Erik Östberg, som
utredde den stora bordellhärvan på
70-talet, utsattes för påtryckningar
från flera utpekade sexköpare. -Jag
fick åtskilliga samtal, säger han
till TV4 Nyheterna.

-Jag sa: ta det bara lugnt, jag tror
det finns tillräckligt med bevisning.
Jag har ingen anledning att paradera
en massa kunder i rättssalen.
Citera
2007-12-07, 13:19
Medlem
Är det någon som har domnumret för Sigvard hammar

Hej

Tänkte begära ut domen från Stockholms tingsrätt från november 1977. Den finns hos Stockholms stadsarkiv, 08-508 49 606, men troligtvis behövs avdelningnummer och DB (Dom Brottmål). Så jag undrar om någon har dessa saker.
Citera
2007-12-07, 13:21
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Märkliga inlägg från folk som tycker att det hela verkar "osannolikt" och därför måste vara påhitt, trots ett solitt fundament av fakta, en kraftfull mörkläggning under 30 års tid, och ett antal nya vittnesmål, som bl a backas upp av flera utredare från polisen & SÄPO.

Vad lever ni i för någon naiv värld? Naturligtvis är allt detta möjligt, exakt såna här skandaler har rullats upp i flera andra länder, med kända personer som hor-kunder med mycket högre kändis-status än några svenska politiker och artister. I Frankrike rullades en eskortring upp där bl a Robert De Niro varit en av kunderna.

Sånt här händer hela tiden, och om man väger in klimatet i Sverige på 70-talet (sexuell lössläppthet, old boys-nätverk, och mycket lojala media och poliskår) så framstår det som helt rimligt.

Bevisbördan ligger på bordellhärve-förnekarna, som uppmanas redogöra för varför och hur allt detta skulle vara ett påhitt.

Min bedömning är som sagt att i stort sett allt som beskrivits stämmer, och de enda frågetecknen gäller vissa namn på den berömda "listan". Om man nu tror att Tage Erlanders namn är fel, och därför måste hela listan vara fel, då tänker man lika snett som fegisarna på DN 1977, som fick skämmas i 25 år för sin brist på journalistisk ryggrad.

- F.G

Håller med fullständigt. Jag är helt övertygad om att lejonparten av det som kryper fram nu är sant, det är bara fråga om vilka som knullade flickfitta och inte.
Hur man kan tro att historien är osannolik begriper jag inte. Det är bara att hoppas att mer skit kryper fram även om media inte direkt drar sitt strå till stacken. Det var faktiskt bra länge sen jag såg media vara så här ointresserade av en skandal av denna dignitet.

Att klämma åt peddo-politiker borde få det att vattnas i munnen på varje skvallerskribent som finns på kvällsblaskorna, med andra ord mer eller mindre hela deras stall av "journalister". Men media, liksom politiker, är anmärkningsvärt tysta.
Citera
2007-12-07, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Åsa-Nietzsche
Hahaha! det var en riktig sköning i politiken!
Drar mitt strå till stacken och fyller på med Ingvar Carlsson och Lars Werner.

För att hålla sig till ämnet så har Åsa-Nietzsche ytterst motvilligt slunkit in på Aftonbladdret och Träckspressen och noterar att affären överhuvudtaget inte nämns. Felmärkt kött är betydligt mer intressant.

Svt Text nämner dock idag ett uttalande av åklagaren som utredde affären på 70-talet:

Bordellhärvans åklagare talar ut

Chefsåklagare Erik Östberg, som
utredde den stora bordellhärvan på
70-talet, utsattes för påtryckningar
från flera utpekade sexköpare. -Jag
fick åtskilliga samtal, säger han
till TV4 Nyheterna.

-Jag sa: ta det bara lugnt, jag tror
det finns tillräckligt med bevisning.
Jag har ingen anledning att paradera
en massa kunder i rättssalen.

Erik Östberg vet alltså säkert vilka kunderna var eftersom de utövade påtryckningar och han kan knappast ha ansett dem oskyldiga. Jag tror dessutom att det är osannolikt att han själv var kund för det hade Hopp kunnat påpeka i rättegången.
Citera
2007-12-07, 13:25
Medlem
Fula Gubbens avatar
Även Dagens Nyheter har (för 10:e gången) slutit sig som en mussla angående bordell-härvan. Såg inget alls på websiten nu. Så mycket var deras omvändelse under korset värd.

TV4 kör tydligen hårt med affären? Intressant...

- F.G
Citera
2007-12-07, 13:26
Medlem
Harry_Hallers avatar
Heja JK!

I dag kom beskedet att justitiekansler Göran Lambertz tänker granska varför åklagarna i utredningen kring bordellmamman Doris Hopp valde att inte väcka åtal för otukt med barn.

http://tv4nyheterna.se/1.223290/nyheter/2007/12/07/jk_granskar_varfor_toppolitiker_inte_atalades;jses sionid=bacwzrSdaNmeo4bksK0Ar
Citera
2007-12-07, 13:44
Medlem
Citat:
Heja JK!

I dag kom beskedet att justitiekansler Göran Lambertz tänker granska varför åklagarna i utredningen kring bordellmamman Doris Hopp valde att inte väcka åtal för otukt med barn.

http://tv4nyheterna.se/1.223290/nyheter/2007/12/07/jk_granskar_varfor_toppolitiker_inte_atalades;jses sionid=bacwzrSdaNmeo4bksK0Ar

För att citera Gert Fylking: "Äntligen!"
Citera
2007-12-07, 14:07
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Citat:
Heja JK!

Bra! Då kanske det komemr att hända något i härvan trots allt.

Måste också säga att jag faktiskt är lite förvånad över att de enda inom media som snokar lite i det här är tv4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in