Citat:
Ursprungligen postat av MoonieZ
För egen del är jag mycket skeptisk till sanningshalten i dessa historier om kända politiker som gång på gång upprepas så långt efteråt. En lögn blir inte sanning för att den upprepas.
Jag finner det märkligt att en av de inblandade kvinnorna som nu gått ut med sin historia, kan stå i TV4 och vara så säker på vilka de utpekade politikerna är som hon påstår varit hennes kunder eftersom hon enligt egen uppgift inte kände igen dem förrän flera år senare, och hon inte kan minnas hur många gånger hon faktiskt träffade dem som fortfarande är i livet. Bara den redan avlidne politikern kan hon minnas exakt hur många gånger hon träffade eftersom han inte längre kan bestrida det hon påstår om honom. Smart upplägg. Vara säker på sådant som inte direkt kan motsägas och vag om sådant som eventuellt kan motsägas av andra.
Nej det måste fram betydligt mer och framförallt mer påtagliga fakta från flera olika källor innan jag finner anledning att betrakta dessa historier som något värt att tro på vad gäller de olika politikerna. Att flickorna utnyttjades sexuellt som underåriga kan dock givetvis vara sant utan att männen som faktiskt gjorde det var just de kända politiker som nu åter pekats ut som torskar.
Att dåvarande ministern Geijer gick till bordellen i fråga regelbundet är väl det enda som kan betraktas som obestridligt så vitt jag känner till utan att vara djupare insatt i härvan. Utifrån det kan det antas att en berättelse har byggts upp som tillslut omfattat i det närmaste alla samhällets toppnamn på den tiden. En stor lögn kring en kärna av sanning.
Svårt att tro på och svårt att bevisa idag, men sannolikt lika svårt att motbevisa.
Visst vill man se en mer tung bevisning innan man fäller omdömen..
Att känna igen vem torsken egentligen ÄR behöver dock inte betyda att det är en lögn. Hon visste alltså hur de såg ut men inte deras positioner i samhället eller namn.
Rent skvallermässigt så har det florerat rykten kring Olof Johanssons kvinnohistorier mycket läng nu. Det betyder ju dock inte att en person köper sex av underåriga..
Tycker att det är helt omöjligt att bedöma sanningshalten i något av detta..