2020-05-13, 15:22
Medlem
Trots en yrkesutbildning i bagaget har jag ännu inte hittat något jobb och börjar sjunka djupare och djupare ner i dagdrivarträsket. Vet inte om det är coronan eller något annat som sätter käppar i hjulen, men jag är riktigt less på att inte ha något att göra. Tänker mig att det kanske finns någon bra yh-utbildning jag kan läsa på distans så länge? Tyvärr kan jag inte längre ta CSN och kommer därför troligen behöva infinna mig på socialkontoret när mina besparingar tar slut, men det får väl lösa sig.

Nåväl, tips? Finns det nåt inom IT som inte kräver förkunskaper och som man kan plugga in relativt snabbt? Eller nåt annat värdefullt som kan leda till jobb? Antar att de flesta utbildningar inte startar förrän i höst, men något kanske finns innan dess?
Citera
2020-05-13, 15:26
Medlem
Titta istället på vart det (kommer)finn(a)s behov av folk, annars sitter du bara med en till (för tillfället)värdelös yrkesutbildning. Det finns betydligt färre arbeten än människor, systemet bygger på en arbetslös andel arbetsföra.
Citera
2020-05-13, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
Trots en yrkesutbildning i bagaget har jag ännu inte hittat något jobb och börjar sjunka djupare och djupare ner i dagdrivarträsket. Vet inte om det är coronan eller något annat som sätter käppar i hjulen, men jag är riktigt less på att inte ha något att göra. Tänker mig att det kanske finns någon bra yh-utbildning jag kan läsa på distans så länge? Tyvärr kan jag inte längre ta CSN och kommer därför troligen behöva infinna mig på socialkontoret när mina besparingar tar slut, men det får väl lösa sig.

Nåväl, tips? Finns det nåt inom IT som inte kräver förkunskaper och som man kan plugga in relativt snabbt? Eller nåt annat värdefullt som kan leda till jobb? Antar att de flesta utbildningar inte startar förrän i höst, men något kanske finns innan dess?

det här är inte menat att låta otrevligt, men har du liksom sökt lite själv? det finns en eminent sida som heter YH-utbildningar, den listar (tro't eller ej!) alla YH-utbildningar

annars är den här rätt poppis bland folk som vill skola om sig: https://www.awacademy.se/open/alla-program. men de verkar lida covid-döden just nu :/

har man en kandidatexamen i något ämne sedan tidigare kan man alltid läsa KPU och få lärarexamen. inte det glassigaste framtidsjobbet men åtminstone en säker inkomstkälla (sök på "kompletterande pedagogisk utbildning" på antagning.se, flera går på distans och några startar redan i sommar).
Senast redigerad av Akademian 2020-05-13 kl. 15:33.
Citera
2020-05-13, 15:36
Medlem
Vet förstås att man kan söka efter yrkesutbildningar, tänkte om någon kanske kunde dra till med "aa utbildning X är kanon och går att läsa närsom" eller liknande. Den utbildning jag redan har sägs ha en god arbetsmarknad, så det är en aning frustrerande att sitta här arbetslös (har sökt bärplockarjobb också).

Tack för svaren. Ska kolla in länken.
Citera
2020-05-13, 16:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Vad är det för förkunskaper du saknar? Man utökar ju rejält nu med platser. Finns en del distansundervisningar inom IT via distans. Man kan ju fortsatt anmäla sig via sen anmälan. Men då ligger man ju sist i urvalet.
https://www.studera.nu/jamfor-utbild...Bd*6%5B743_486

Men det behövs ju ofta:
Citat:
Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c. Eller: Engelska B, Matematik B.

Det får man ju plugga upp via komvux om man saknar det.
Citera
2020-05-13, 17:01
Medlem
Vad vill
du göra?
Citera
2020-05-13, 17:42
Medlem
Brilles avatar
Vad för YH- utbildning är det du har sedan tidigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in