2020-05-13, 11:18
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
Okej då får jag ta en liten googling på det för den har jag aldrig provat på.

Men jag har ett litet tips om ni vill bjuda på te! koka upp lite extra vatten för då kan ni ju bara värma på det dagen efter sen.

https://cooking.nytimes.com/recipes/9039-vanilla-creme-brulee

Bra recept. Det svenska som dyker upp när man googlar nämner inte ens att man ska ha dem i kylen för bästa resultat. Det är inte helt okomplicerat att göra dem, jag hade provat några dagar innan för att veta hur din ugn fungerar för tid. Ibland blir de för rinniga.

Annars kan man ju också göra suffle, det visar skills och är gott som fasen. Finns både versioner som efterrätt, huvud och förrätt.
Senast redigerad av carminaburana 2020-05-13 kl. 11:22.
Citera
2020-05-13, 11:20
Medlem
Citat:
Finns tydligen nån utan med för jävla allergiker och trams så jag ville understryka det.
Okej men vilken menar du när du säger "vanlig bea"? Den utan dragon eller? Bara så man får ihop begreppen här, för vanlig Bea har som sagt dragon i sig och du sa tidigare att du föredrar dragon-bea men nu säger du att den är för allergiker och trams, är du säker på att du behärskar det här ämnet?

Annars vet jag en väldigt god laxröra som brukar imponera på de flesta;

Kallrökt laxfilé (tärnad)
Pepparrotsfärskost
Finhackad rödlök
Creme Fraiche
Sambal

Det går att välja bort sambal om man vill men då får man tillföra sälta på annat sätt.
Andra saker som passar bra i är vitlök, gräslök och avokadi.
Senast redigerad av Blalotus 2020-05-13 kl. 11:29.
Citera
2020-05-13, 11:43
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Okej men vilken menar du när du säger "vanlig bea"? Den utan dragon eller? Bara så man får ihop begreppen här, för vanlig Bea har som sagt dragon i sig och du sa tidigare att du föredrar dragon-bea men nu säger du att den är för allergiker och trams, är du säker på att du behärskar det här ämnet?

Annars vet jag en väldigt god laxröra som brukar imponera på de flesta;

Kallrökt laxfilé (tärnad)
Pepparrotsfärskost
Finhackad rödlök
Creme Fraiche
Sambal

Det går att välja bort sambal om man vill men då får man tillföra sälta på annat sätt.
Andra saker som passar bra i är vitlök, gräslök och avokadi.

Jag uttryckte mig naturligt vis fel borde sagt vanlig eller dragonfri eller nått, jag är inte säker på nånting längre och dessutom är jag ingen utbildad kock endast en glad amatör.

sen ni som pratar om "lättare" rätter: blir svårt att få till den där riktiga smockan av smaker med t ex en kycklingwrap som behövs för att golva henne så trosorna rullar av! man kanske skulle kunna göra mindre portioner tänker jag kring det iaf.
Citera
2020-05-13, 11:46
Medlem
Sverige08s avatar
Det lyser igenom otroligt tydligt att du har en fruktansvärt dålig koll alt. Dålig smak på mat och förmodligen inte har dambesök allt för ofta heller. Det låter som att du försöker dig på någon dålig variant av en pasta salsiccia classico men misslyckas fatalt (vart är det vita vinet? Krossade tomater?! Bandpasta? Tagliatelle heter det.)
Fläskfilépasta på en date? Båda rätterna med en massa grädde i. Vad är det för tjejer du jobbar på egentligen?

Och alltså helt seriöst, vanlig bea eller med dragon? Haha VA? I en vanlig bearnaise ÄR det dragon i, i ALL bearnaise är det dragon, annars är det något annat än en bearnaise punkt.
Chilibea? Det osar burkbea här, antar att du inte slår en egen utan lyxar till det med en kall burksås när du bjuder upp till date?
Fancy.

Hade ej velat gå på en sådan date. Men jag antar att dessa tjejer inte riktigt är några pangkvinnor, eller?
Citera
2020-05-13, 11:54
Medlem
JadePresleys avatar
Tack för tips men det verkar vara väldigt svåra recept ska det stekas eller vad?

Ge gärna tips på enkla rätter också
Citera
2020-05-13, 11:56
Medlem
Citat:
Jag uttryckte mig naturligt vis fel borde sagt vanlig eller dragonfri eller nått, jag är inte säker på nånting längre och dessutom är jag ingen utbildad kock endast en glad amatör.
Fair enough!
Citat:
Sen ni som pratar om "lättare" rätter: blir svårt att få till den där riktiga smockan av smaker med t ex en kycklingwrap som behövs för att golva henne så trosorna rullar av! man kanske skulle kunna göra mindre portioner tänker jag kring det iaf.
"Lättare rätter" låter bra i teorin, men i praktiken är det bara smaker och i viss mån utseende på maten som räknas, inte om det är en avancerad eller enkel rätt.

Såvida gästen inte är extremt ytlig, isåfall är förhållanden nästan de omvända. Att det inte spelar någon roll ifall det är gott eller inte, bara det är en "fin" eller dyr maträtt...

Citat:
Ursprungligen postat av Sverige08
Vad är det för tjejer du jobbar på egentligen?
Din mamma sög av mig för en burk ravioli och brödrostade fiskpinnar så tagga ner med självgodheten nu, tuffing...
Senast redigerad av Blalotus 2020-05-13 kl. 12:00.
Citera
2020-05-13, 11:58
Medlem
JadePresleys avatar
Citat:
Det lyser igenom otroligt tydligt att du har en fruktansvärt dålig koll alt. Dålig smak på mat och förmodligen inte har dambesök allt för ofta heller. Det låter som att du försöker dig på någon dålig variant av en pasta salsiccia classico men misslyckas fatalt (vart är det vita vinet? Krossade tomater?! Bandpasta? Tagliatelle heter det.)
Fläskfilépasta på en date? Båda rätterna med en massa grädde i. Vad är det för tjejer du jobbar på egentligen?

Och alltså helt seriöst, vanlig bea eller med dragon? Haha VA? I en vanlig bearnaise ÄR det dragon i, i ALL bearnaise är det dragon, annars är det något annat än en bearnaise punkt.
Chilibea? Det osar burkbea här, antar att du inte slår en egen utan lyxar till det med en kall burksås när du bjuder upp till date?
Fancy.

Hade ej velat gå på en sådan date. Men jag antar att dessa tjejer inte riktigt är några pangkvinnor, eller?
Lugn nu det måste vara sansade recept som fungerar

Burkbea är perfekt vill inte råka ut för några gold diggers
Citera
2020-05-13, 12:08
Medlem
brajzillas avatar
Citat:

Fancy.

Oj har du permis från Karsudden eller? orka få ett mentalt sammanbrott för ett par recept och en jävla bearnesås liksom.

OnT: ska man köra köttbit som vissa var inne på så föredrar jag nog klyftpotatis/liknande istället för stripes, och såklart vitlökssmör till.
Citera
2020-05-13, 12:15
Medlem
Sverige08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Fair enough!

"Lättare rätter" låter bra i teorin, men i praktiken är det bara smaker och i viss mån utseende på maten som räknas, inte om det är en avancerad eller enkel rätt.

Såvida gästen inte är extremt ytlig, isåfall är förhållanden nästan de omvända. Att det inte spelar någon roll ifall det är gott eller inte, bara det är en "fin" eller dyr maträtt...

Din mamma sög av mig för en burk ravioli och brödrostade fiskpinnar så tagga ner med självgodheten nu, tuffing...
Haha, kunde inte låta bli att små-le åt ditt inlägg
Citera
2020-05-13, 12:18
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Maten är förvisso viktig och bör hållas lätt och syrlig, gärna kött och lite sötma så är du hemma sen, men maten är mer ett potentiellt hinder än något annat om du inte har michelinestjärnor. Undvik grädde som pesten och lägg mycket vikt vid presentation!

Promillen däremot det är något som ger direkt effekt på knullchanserna och här bör det mesta krutet läggas. Fördrink och vin får inte vara för stark så att det slår slint för tidigt för då åker garden upp men under desserten bör du försöka jobba in sprit för lite extra skjuts. Öl är no-go och inte för mycket rödvin!

Korrekt. Alkoholen är A och O men bör portioneras ut i lämpliga doser.

Fisk, skaldjur, grillat. Väl kylt vitt/rosé till. Jordgubbar/choklad som dessert, med något lite starkare till, lämpligen starkvin/likör eller en sötsliskig cocktail med lite extra skjuts i. Passande musik till.

Plockmat är smidigt och underskattat. Bara att gå till manuella disken och be dem komponera ihop nåt.
Senast redigerad av Farfarsfar 2020-05-13 kl. 12:21.
Citera
2020-05-13, 12:25
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Bearnaisesås för helsike! Inte bearnesås. Socialgrupp 3

kul att ni har autokorrekt på karshan!

OnT: burkbea vitt vin med isbitar i och en piggelinglass till efterrätt nu höjer vi nivån ett par snäpp! om alla jävla språkpoliser och karsudden-rymlingar kan knipa igen så kör vi.
Citera
2020-05-13, 12:37
Medlem
Smörstekt formbröd med grädde, finhackad rödlök/schalottenlök med löjrom till förrätt. Givetvis bubbel till det.

Förrätt, sedan bjuder man damen på en resturang, men föreslår två olika förrätter för att dela på båda. Sedan tar man med damen hem. (Och med resturang menar jag inte tjaskiga husmanskost-haket.)

Förrätterna är rätterna kockarna lägger kärlek i, huvudrätten gör en bara svullen.

Inte många med "game" här. Diska och hålla på när det ska nuppas? Nej, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in