2020-05-12, 20:58
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitarian
Med andra ord så är dessa tunnor helt värdelösa eftersom de både är för gamla för att användas av flyg samt att det inte finns något annat användningsområde.
Det var synd jag hade hoppats på lite snabba cash här :-(
Hade det varit bensin till flygplan tror jag det är 114 oktan och varit lättsålt till bil trimmare
Citera
2020-05-12, 22:01
Medlem
borrizs avatar
Borde väl vara toppen att köra i en oljebrännare.
Citera
2020-05-12, 23:58
Medlem
Skunken666s avatar
Ett användningsområde för oljan skulle kunna vara att tända brasan när du skall elda hemma på tomten.
Samla ihop det du skall elda i en stor hög, häll över 10-20L av din gamla olja, sen toppar du med 5L bensin eller något annat liknande som har låg flampunkt och avger hög värme.
Bensinen kommer att tända oljan som kommer att brinna under betydligt längre tid än bensinen och garanterat tända din brasa hur sur den än är..
Citera
2020-05-13, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Ett användningsområde för oljan skulle kunna vara att tända brasan när du skall elda hemma på tomten.
Samla ihop det du skall elda i en stor hög, häll över 10-20L av din gamla olja, sen toppar du med 5L bensin eller något annat liknande som har låg flampunkt och avger hög värme.
Bensinen kommer att tända oljan som kommer att brinna under betydligt längre tid än bensinen och garanterat tända din brasa hur sur den än är..
Att använda bensin till att tända brasor är galet farligt pga den stora risken att skapa en blandning av luft och bensinångor bland vedträn och pinnar som exploderar!
Många har blivit allvarligt skadade av detta...
Citera
2020-05-16, 22:43
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Att använda bensin till att tända brasor är galet farligt pga den stora risken att skapa en blandning av luft och bensinångor bland vedträn och pinnar som exploderar!
Många har blivit allvarligt skadade av detta...

Kom med ett exempel...
Citera
2020-05-17, 00:29
Medlem
448s avatar
Citat:
Kom med ett exempel...

Goggla "bonfire explosion" t.ex

Du kommet inte bli besviken inom ämnet bonfire scattered....

Man skall inte används bensin eller e85 för att tänds saker utan diesel eventuellt blandat med spilolja för att förlänga brinntiden för dom suraste jobbena
Citera
2020-05-17, 00:31
Medlem
Citat:
Kom med ett exempel...
Sök lite på youtube så hittar du snabbt en massa exempel hur illa det kan gå när folk försöker få fart på grillar och brasor med bensin.

Det händer tyvärr flera incidenter per år med detta även i Sverige och jag är angelägen om att sprida kunskapen om riskerna med detta då konstigt många inte verkar känna till dem.

Edit:
Läs här t.ex:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/sä...brasan-1.84853

Titta här:
https://youtu.be/IbisRaEfsOY
Senast redigerad av Crazy Swede 2020-05-17 kl. 00:41. Anledning: Tillägg
Citera
2020-05-19, 18:42
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Goggla "bonfire explosion" t.ex

Du kommet inte bli besviken inom ämnet bonfire scattered....

Man skall inte används bensin eller e85 för att tänds saker utan diesel eventuellt blandat med spilolja för att förlänga brinntiden för dom suraste jobbena

Citat:
Sök lite på youtube så hittar du snabbt en massa exempel hur illa det kan gå när folk försöker få fart på grillar och brasor med bensin.

Det händer tyvärr flera incidenter per år med detta även i Sverige och jag är angelägen om att sprida kunskapen om riskerna med detta då konstigt många inte verkar känna till dem.

Edit:
Läs här t.ex:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/sä...brasan-1.84853

Titta här:
https://youtu.be/IbisRaEfsOY

Det verkar som om ni har missuppfattat vad jag skrev.
Man häller oljan på brasan, oljan är svårantänd så för att få upp värmen på oljan så använder man något flyktigare, som bensin eller tändvätska. Har själv gjort detta med lyckat resultat ett flertal gånger.
E85 (som nämns ovan) innehåller sprit, det är mer brandfarligt än bensin, vilket kanske inte är så lämpligt.
Citera
2020-05-19, 23:11
Medlem
Citat:
Det verkar som om ni har missuppfattat vad jag skrev.
Man häller oljan på brasan, oljan är svårantänd så för att få upp värmen på oljan så använder man något flyktigare, som bensin eller tändvätska. Har själv gjort detta med lyckat resultat ett flertal gånger.
E85 (som nämns ovan) innehåller sprit, det är mer brandfarligt än bensin, vilket kanske inte är så lämpligt.
Du skrev att man ska hälla 5 l bensin ovanpå!?
Dröjer det för lång tid till antändning sprids ångorna och risken för explosion blir stor. Verkligen inget förfaringssätt att rekommendera.
Citera
2020-05-20, 23:44
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Du skrev att man ska hälla 5 l bensin ovanpå!?
Dröjer det för lång tid till antändning sprids ångorna och risken för explosion blir stor. Verkligen inget förfaringssätt att rekommendera.

Vem har sagt att du skall vänta med att tända?
Om du väntar några timmar så är det säkert helt ofarligt att tända, då det vid det laget antagligen dunstat helt.
Som sagt, jag har gjort detta vid ett antal tillfällen, och med vanligt sunt förnuft går det alldeles utmärkt.
Om du vill använda en bal med hö så är det helt ok för mig..
Citera
2020-05-20, 23:50
Medlem
kall-tingsryds avatar
Till en spännande grogg kanske För o döda nån
Citera
2020-05-21, 09:12
Medlem
Citat:
Vem har sagt att du skall vänta med att tända...
Jag har stor erfarenhet av renbränning och destruktion från pyroteknisk produktion och det finns massor med orsaker som kan fördröja antändningen vilket kan ge de där sekunderna som krävs för att olyckan ska vara ett faktum. Tändstickor går av, plån blir blöta, gaständare strejkar, eltändare klickar, telefonen ringer...

Problemet är att du skrev något som den oinvigde kan tro är ofarligt och jag vill därför flagga upp riskerna och förklara vad problemet är. Nu släpper jag den här dialogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in