2020-05-11, 14:12
Avstängd
Jag försökte hitta någon feministisk "analys" eller "studie" av ämnet, men hittade ingen, så jag tänkte att flashbacksforum / feminism kunde vara en plats lika god som annan att diskutera och belysa kvinnors försämrade lycka sen 70-talet trots de "objektiva" förbättringarna,
https://en.wikipedia.org/wiki/Second-wave_feminism

Även fast studien är gjord i USA så har man sätt samma resultat och trend i många västländer, det är mao inte en isolerad företelse till NA.

Skulle vara supernice om man kunde underbygga sina argument eller teser, eller hänvisa till studier (det jag inte kunde hitta)
Subjektiva åsikter i alla ära, men de ger ju väldigt lite.

Och för er som är "superintreserade" av att angripa själva "grundatan" så hänvisar jag till
https://en.wikipedia.org/wiki/Well-being_contributing_factors

För er som inte läst studien så finner ni den här.
https://www.nber.org/papers/w14969

lite blandade tidningsartiklar/krönikor, många hänvisar till studien ovan, kompleterarde med andra studier som pekar på samma trend. Det finns mer om man googlar.

https://timesofindia.indiatimes.com/blogs/arise-awake-and-stop-not/female-happiness-index-decreasing-equality-is-the-cause/
https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2016/may/18/womens-rights-happiness-wellbeing-gender-gap
https://www.washingtonexaminer.com/opinion/women-need-a-new-script-for-life
https://www.dailymail.co.uk/femail/article-1189894/Women-happy-years-ago-.html
Citera
2020-05-11, 14:18
Medlem
Jag hade uppskattat en sammanfattning av fenomenet.

Är utvecklingen av männens lycka annorlunda än kvinnors?

Om båda könen blivit mindre lyckliga kan man ju spekulera i andra orsaker än feminism menar jag.
Citera
2020-05-11, 14:28
Medlem
Är åtminstone för mig ganska självklart att en alltför stor frihet, med för få måsten, inget ansvar för andra eller knappt ens för sig själv, leder till mer rannsakande och jagande efter ständigt nya kickar, och då kommer tomhet och meningslöshet som ett brev på posten. Ett västligt problem med andra ord.

Även feminism skadar förstås kvinnor, och ointresset för familj och barn. Allt fokus ska läggas på den kortsiktiga egna njutningen och att roa sig. Klart det leder till bajs med tiden.

Sedan undrar jag om happiness verkligen ökar hos män. Du nämner inget om det, kanske för att ingen utom jag bryr sig om män. Problemen ovan är ju mänskliga problem, pga samhällets fokus är att vi ska konsumera oss till döds.

Gud är död, livet meningslöst, och det bästa vi kan göra är att äta godis, knulla och titta på superhjältar på bio. Den som inte blir olycklig av ett sådant liv är ju omänsklig.
Citera
2020-05-11, 14:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag hade uppskattat en sammanfattning av fenomenet.

Är utvecklingen av männens lycka annorlunda än kvinnors?

Om båda könen blivit mindre lyckliga kan man ju spekulera i andra orsaker än feminism menar jag.

männens lycka är svagt uppåt
Citera
2020-05-11, 15:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FastFreezer
Är åtminstone för mig ganska självklart att en alltför stor frihet, med för få måsten, inget ansvar för andra eller knappt ens för sig själv, leder till mer rannsakande och jagande efter ständigt nya kickar, och då kommer tomhet och meningslöshet som ett brev på posten. Ett västligt problem med andra ord.

Även feminism skadar förstås kvinnor, och ointresset för familj och barn. Allt fokus ska läggas på den kortsiktiga egna njutningen och att roa sig. Klart det leder till bajs med tiden.

Sedan undrar jag om happiness verkligen ökar hos män. Du nämner inget om det, kanske för att ingen utom jag bryr sig om män. Problemen ovan är ju mänskliga problem, pga samhällets fokus är att vi ska konsumera oss till döds.

Gud är död, livet meningslöst, och det bästa vi kan göra är att äta godis, knulla och titta på superhjältar på bio. Den som inte blir olycklig av ett sådant liv är ju omänsklig.

Männs lycka är svagt uppåt under samma period.
Det är en märklig och "media influerad" ide att män blivit olyckligare. däremot så har det ju de senaste åren fokuserats mer på det som fenomen i usa (typ incels, och livslängd som kortats), men incels har alltid funnits, och kortare livslängd förklaras dels med ökande självmordstal men främst heroin/amfetamin död. (om vi ska prata i antal).

kvinnor försöker i högre utsträckning ta sitt liv än män,

Sen så har "konsumerats sig till döds" haft den motsatta effekten, medelklassen har aldrig varit en sån stor grupp som idag, och den har aldrig hafft det så bra (objektivt) som idag. spillovereffekten är ju att man globalt halverat antalet individer som lever i "absolut fattigdom" (du vet de där barnen med flugor i fejset och uppsvälda magar, de är hälften så många i absoluta tal som för bara 10-15 år sedan.)

Frihet är dock något som objektivit ökar välbeffinandet , när det komer i form av fritid, individuella möjligheter och förmågan att påverka sin situation.

med det sagt menar jag inte att du inte har en påäng med,

"Är åtminstone för mig ganska självklart att en alltför stor frihet, med för få måsten, inget ansvar för andra eller knappt ens för sig själv, leder till mer rannsakande och jagande efter ständigt nya kickar, och då kommer tomhet och meningslöshet som ett brev på posten. Ett västligt problem med andra ord. "
Senast redigerad av slö 2020-05-11 kl. 15:04.
Citera
2020-05-11, 15:02
Avslutad
Det förvånar mig. Min fördom har varit att feminism, i kombination med dekadent kapitalism, gjort båda könen tilltagande olyckliga. Kanske finns det en åldersfaktor här, där den äldre generationen ändå tycker sig ha fått mest fördelar av såväl kapitalism som kvinnokamp. Fördelar som för de yngre inte överväger de ökande nackdelarna.
Citera
2020-05-11, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
männens lycka är svagt uppåt

Det är ju faktiskt lite intressant.
Citera
2020-05-11, 15:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är ju faktiskt lite intressant.

Därav tråden

Den är väl värd att läsa , annars funkar tidningsartiklarna, det är ju inte obskyra mini altright/Altleft publikationer av typen aftonbladet/fria tider som endast läses av en lite grupp övervintrande halveskimår i norra-norra europa....
Citera
2020-05-11, 15:20
Medlem
senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Subjektiva åsikter i alla ära, men de ger ju väldigt lite.

Har dessvärre bara magkänsla att erbjuda, men för mig är lycka att se och höra och dela mina barns glädje. Säkert gäller detsamma kvinnor, så tro fan att livskvaliteten dalar för den som väljer förvärvsarbete framför familjeliv.

Tror, ovanpå detta, att framtidens kvinnor kommer bli allt aggressivare (och kanske rent av flintskalliga) på grund av den ökade stressen som ständig jakt på stålar genererar.
Citera
2020-05-11, 15:46
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senap
Har dessvärre bara magkänsla att erbjuda, men för mig är lycka att se och höra och dela mina barns glädje. Säkert gäller detsamma kvinnor, så tro fan att livskvaliteten dalar för den som väljer förvärvsarbete framför familjeliv.

Tror, ovanpå detta, att framtidens kvinnor kommer bli allt aggressivare (och kanske rent av flintskalliga) på grund av den ökade stressen som ständig jakt på stålar genererar.
De är redan överrepresenterade som sjukskrivna för diverse "utmattningssyndrom". Ganska kraftigt också.
Citera
2020-05-11, 16:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Det förvånar mig. Min fördom har varit att feminism, i kombination med dekadent kapitalism, gjort båda könen tilltagande olyckliga. Kanske finns det en åldersfaktor här, där den äldre generationen ändå tycker sig ha fått mest fördelar av såväl kapitalism som kvinnokamp. Fördelar som för de yngre inte överväger de ökande nackdelarna.

Nä, ingen specefik åldersfaktor (dvs alla demografiksa undergrupper har rapporterat mindre lycka),
Man har även avfärdat att den "enorma postivia" uppsvinget av kvinnokampen,(manifestationer, flyers och begynande politisk makt, se wiki länken om secondwave feminism) i slutet på 60 talet inte skevar "Startlyckan"(dvs kvinnor var lyckligare än män redan på 50-talet, alla va lyckliga i efterkrigstiden.
Citera
2020-05-11, 16:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av senap

Det finns stöd för din magkänsla, kvinnor +30 & +40 utan barn och partner är de "mest olyckliga" på skalan (de var mest olyckliga även för 50 år sedan). gäller även män i viss utsträckning men där var partner , en större faktor än barn.

sen så skiljer sig "aggrisvitet" väldigt lite mellan män och kvinnor, men om du syftar till "kariärister" så kommer du hitta fler "aggresiva" kvinnor i topen än "medgörliga män"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Femfaktorteorin
Senast redigerad av slö 2020-05-11 kl. 17:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in