2020-05-10, 22:31
Medlem
Jag läste en kommentar på facebook angående ett gammalt inlägg om att mitt fackförbund har ett samarbete med Danske Bank. En person skrev då att det är riskabelt att vara medlem i banken, då en bank ''kopplad till det globala banksystemet'' har rätt att ta kundernas pengar vid finanskris. Jag har svårt att tro på att det ska vara sant, men är i och för sig inte särskilt insatt i sådana här frågor. Jag vet faktiskt inte riktigt vad som menas med att banken är kopplad till det globala banksystemet. Jag har DB och är nöjd. Det kan väl omöjligt vara så att om det blir en finanskris så kan banken bara stjäla ens pengar man har på sina konton?
Citera
2020-05-10, 23:03
Medlem
LordGarms avatar
Jo, de drev igenom en sådan lag ganska nyligen.

Vidare kan nämnas att pengarna inte är dina juridiskt utan banken har en fodran till dig.

Ta ut i kontanter.

edit: menade att banken har en skuld till dig, pengarna finns inte på kontot utan dev år en skuldsedel.
Senast redigerad av LordGarm 2020-05-10 kl. 23:31.
Citera
2020-05-10, 23:15
Medlem
Trollfeeders avatar
Har du under motsvarade 100K Euro så står statens om garant för dina pengar.
Citera
2020-05-11, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Har du under motsvarade 100K Euro så står statens om garant för dina pengar.

Garantin gäller väl upp till 100k euro? Så då gör det väl ingen skillnad om du har 90k eller 200k euro.
Citera
2020-05-11, 01:01
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Garantin gäller väl upp till 100k euro? Så då gör det väl ingen skillnad om du har 90k eller 200k euro.

Jo, skillnaden är att har du under så täcks hela beloppet.
Citera
2020-05-11, 02:07
Medlem
Det bästa sättet att lagligt sno folks pengar är att starta en bank.

Hitta på massa årsavgifter.
hitta på ännu mer avgifter.

Låt kunderna själva göra allt jobb online och sparka all svensk personal till ett minimum och stäng ner alla bankkontor och ha öppet 3 timmar om dagen med 1 kassa öppen så att folk tröttnar att besöka kontoret.

Ta sen också en kortavgift varje gång kunden handlar på valfri matbutik eller restaurang som tack för att du lurat kunden att betala med kort så att du slipper ha svensk personal som fyller på bankomater.
ovanpå detta så har du staten som räddar ditt företag om du gjort dåliga affärer med kundernas pengar och tacka sen de duktiga politikerna som gjorde så att du också får ta kundernas kvarvarande pengar när du går i konken men skattebetalarna får stå för notan.

Bankerna kan man kalla en laglig maffia som sagt.
Citera
2020-05-11, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus

Insättargarantin gäller nu upp till 950,000 kr men även det är just bara en fordran du får mot staten så pengar på banken är rent juridiskt inte dina.
Citera
2020-05-11, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misteriosa
Jag läste en kommentar på facebook angående ett gammalt inlägg om att mitt fackförbund har ett samarbete med Danske Bank. En person skrev då att det är riskabelt att vara medlem i banken, då en bank ''kopplad till det globala banksystemet'' har rätt att ta kundernas pengar vid finanskris. Jag har svårt att tro på att det ska vara sant, men är i och för sig inte särskilt insatt i sådana här frågor. Jag vet faktiskt inte riktigt vad som menas med att banken är kopplad till det globala banksystemet. Jag har DB och är nöjd. Det kan väl omöjligt vara så att om det blir en finanskris så kan banken bara stjäla ens pengar man har på sina konton?

Det är rätt mycket missförstånd med denna lag som endel verkar vilja förstora upp. Kort uttryck så är inte lagen funtad på det sätt som dessa verkar tro och framförallt innebär det troligen snarare att kundernas behållning skyddasbättre (vilket är tvärtemot vad de som försöker sprida missförstånd gör sken av)
Citera
2020-05-11, 17:30
Medlem
mats_lindqvists avatar
Jag tror inte att Danske skiljer sig från andra banker i detta avseende; de är alla (i stort sett) ansluta till det internationella banksystemet och följer samma regler.

Hur det är med "bail in" dvs att du förlorar dina "pengar" vid en finanskris kan jag inte svara på.

Korrekt är, som påpekats i tråden, att siffran på ditt bankkonto endast representerar en skuld som banken har till dig och inget annat. Typiskt 95% av alla "pengar" som existerar är bankers skulder till allmänheten. Endast ca 5% är riktiga centralbanks-pengar; mynt sedlar och bankers fordringar på centralbanken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in