2020-05-10, 20:29
Medlem
Förra sommaren hittades flera igelkottar döda och spetsade med pinnar runt Tallbodaspåret i Malmskogen. Sedan 5 dagar tillbaka har det hittats 4 döda och 2 svårt skadade igelkottar också det runt Tallbodaspåret. Någon som sett/hört något? polisanmälan finns.
Senast redigerad av Snabeldrake- 2020-05-10 kl. 20:34.
Citera
2020-05-11, 10:31
Medlem
Ut och spana, organisera en grupp som kan hålla koll på området. En sådan person behöver ju tas omhand.
Citera
2020-05-11, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Ut och spana, organisera en grupp som kan hålla koll på området. En sådan person behöver ju tas omhand.

Det är många i området som engagerar sig. Idag har det dykt upp 2 till några tror att det är robotgräsklippare som är boven men vi är fler som är tveksamma till det. Så många med likadana skador på nästan samma ställe varje gång. Hata slumpen som GW skulle säga.
Citera
2020-05-11, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snabeldrake-
Det är många i området som engagerar sig. Idag har det dykt upp 2 till några tror att det är robotgräsklippare som är boven men vi är fler som är tveksamma till det. Så många med likadana skador på nästan samma ställe varje gång. Hata slumpen som GW skulle säga.
Skicka de döda kottarna till SVA, så får de utreda vad de kan ha dött av. Det är polisens sak att ta hand om fridlysta djurkadaver och se till att de kommer till SVA.
Lycka till.
Citera
2020-05-12, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Skicka de döda kottarna till SVA, så får de utreda vad de kan ha dött av. Det är polisens sak att ta hand om fridlysta djurkadaver och se till att de kommer till SVA.
Lycka till.

Tack för tips, hade inte en aning om att SVA fanns. I den lokala facebookgruppen var det en kvinna som körde de 2 levande men väldigt skadade igelkottarna till Kolmården och vad chefsveterinären där kunde säga var att det troligtvis är gift, något frätande.
Citera
2020-05-12, 08:14
Medlem
PaulPaljetts avatar
Med tanke på att det är svårt att hitta levande igelkottar så tror jag inte att det är någon som direkt medvetet går runt och misshandlar/avlivar dom.
Däremot känns det rimligt att någon lagt ut gift eller liknande i sin trädgård i annat syfte, men att igelkottarna drabbas.
Citera
2020-05-12, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snabeldrake-
Tack för tips, hade inte en aning om att SVA fanns. I den lokala facebookgruppen var det en kvinna som körde de 2 levande men väldigt skadade igelkottarna till Kolmården och vad chefsveterinären där kunde säga var att det troligtvis är gift, något frätande.
SVA är lika med Statens Veterinärmedicinska anstalt, de skall ta hand om sådant.
Kontakta dem gärna per telefon och få lite råd och tips.
Citera
2020-05-12, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Med tanke på att det är svårt att hitta levande igelkottar så tror jag inte att det är någon som direkt medvetet går runt och misshandlar/avlivar dom.
Däremot känns det rimligt att någon lagt ut gift eller liknande i sin trädgård i annat syfte, men att igelkottarna drabbas.

Hur menar du? Jag ser flera levande igelkottar varje kväll jag är ute.
Citera
2020-05-13, 10:43
Medlem
Citat:

Tyvärr är det bekräftat från veterinär att de utöver frätande gift även har flera frakturer. Och jag upplever inte att det är svårt att hitta igelkottar.
Citera
2022-04-23, 07:39
Medlem
Dags igen...spetsad igelkott har hittats i Tallboda samt en död i plastpåse.
Citera
2022-04-23, 08:02
Medlem
Usch. Ni måste börja gå ut på kvällarna och kolla (smyga) runt lite om ni vill hitta personen.

Nu när den börjat igen så kommer den bara att fortsätta. I värsta fall så känner sig djurplågaren så pass självsäker och övertygad om att komma undan att den börjar plåga och döda katter också.
Citera
2022-04-23, 10:25
Medlem
Citat:

Inte då svårt. I tonåren kände jag en kille som var fascinerad av igelkottar och det var bara att ge sig ut i buskage och liknande mitt i natten och lyssna var det prasslar. Kanske lägger personen även ut kattmat på något ställe för att locka till sig dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in