2024-02-23, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfson
Hej! Jag har hittat 30 000 kronor i kontanter i min mormors gamla grejor på vinden hos min mamma. Jag vill nu lösa in dessa, jag har sett att det går. men jag tänker väl att jag ska beställa en dödsbo på min mormor, eller ha något underlag till pengarna.. så jag undrar vart man kan få tag i det här, och hur man gårtillväga. Jag har läst om att riksbanken flertal gånger kan ta pengarna i förvar om lagen om penningstvätt. jag har inget underlag på dessa pengar mer än att dem hittads i ett kuver i en låda. Sedlarna är från 1999 i 1000 lappar

MVH
Jag hittade samma fast ca 9000 i tusenlappar

Skickade in och skrev jag fick av min farfar i födelsedagspresent 2010
Citera
2024-02-23, 22:15
Medlem
Babydolls avatar
Om samtliga sedlar är från 1999 så verkar det som att hon gjorde ett stort bankuttag då.

Hon råkar inte ha sparat gamla kontoutdrag från 1999 i någon pärm?
Citera
2025-01-14, 19:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfson
Hej! Jag har hittat 30 000 kronor i kontanter i min mormors gamla grejor på vinden hos min mamma. Jag vill nu lösa in dessa, jag har sett att det går. men jag tänker väl att jag ska beställa en dödsbo på min mormor, eller ha något underlag till pengarna.. så jag undrar vart man kan få tag i det här, och hur man gårtillväga. Jag har läst om att riksbanken flertal gånger kan ta pengarna i förvar om lagen om penningstvätt. jag har inget underlag på dessa pengar mer än att dem hittads i ett kuver i en låda. Sedlarna är från 1999 i 1000 lappar

MVH

Hur gick det?
Citera
2025-01-14, 19:45
Medlem
Libertarismuss avatar
Det går att lösa in gamla sedlar utan problem hos Riksbanken. Däremot kan problem uppstå om det är en större summa pengar och du inte har bevis på var någonstans du fått stålarna. Du riskerar du att Riksbanken beslagtar dem.

Välkommen till Sverige.
Citera
2025-01-14, 21:24
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det går att lösa in gamla sedlar utan problem hos Riksbanken. Däremot kan problem uppstå om det är en större summa pengar och du inte har bevis på var någonstans du fått stålarna. Du riskerar du att Riksbanken beslagtar dem.

Välkommen till Sverige.

Tror du att det är bättre att skicka in mindre summor åt gången eller försöka med hela summan på en gång?
Citera
2025-01-14, 21:33
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Tror du att det är bättre att skicka in mindre summor åt gången eller försöka med hela summan på en gång?
Bättre att skicka in mindre summor åt gången. Men det blir dyrare (200 kr i administrativa kostnader per gång).
Citera
2025-01-14, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert

Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Bättre att skicka in mindre summor åt gången. Men det blir dyrare (200 kr i administrativa kostnader per gång).

Frågan är om man inte borde ta hjälp av släkt och vänner oxå. De lär väl väldigt snabbt upptäcka om man gång på gång skickar in några tusen i taget i sitt eget namn.
Citera
2025-01-15, 14:37
Medlem
RostigHinks avatar
3 trådar i ämnet samlade i en.

/Moderator
Citera
2025-01-15, 19:36
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Det handlar om 4000:-, klart dom inte bråkar om det.
Skulle dom mot förmodan undra, så får man ju säga att det är en bortglömd födelsedagspresent, vilket det ju nästan alltid handlar om.

Summan spelar absolut ingen roll. Bestämmer sig riksbanken för neka så gör dom det.

Dom här blev nekade att lösa in 4100 kr. Bortglömda födelsedags presenter är ingen ursäkt för att dom ska lösa in pengarna.

Loppis hittade flera tusen i ogiltiga sedlar – fick inte lösa in dem – Trelleborgs Allehanda https://search.app/UjpaWYQcsG11VqLk8
Citera
2025-01-15, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Summan spelar absolut ingen roll. Bestämmer sig riksbanken för neka så gör dom det.

Dom här blev nekade att lösa in 4100 kr. Bortglömda födelsedags presenter är ingen ursäkt för att dom ska lösa in pengarna.

Loppis hittade flera tusen i ogiltiga sedlar – fick inte lösa in dem – Trelleborgs Allehanda https://search.app/UjpaWYQcsG11VqLk8

Vilken punkt tycker du bortglömd födelsedagspresent faller under för att de ska neka?

Sedlar som har upphört att vara lagliga
betalningsmedel
4 § Riksbanken löser in sedlar som inte längre är lagliga
betalningsmedel under förutsättning att Riksbanken bedömer
att det inte finns anledning att anta att
a) sedeln härrör från brott eller brottslig verksamhet,
b) sedeln lämnats in av en person som inte är rätt ägare eller
företrädare för denne,
c) den som ansöker om inlösen har förvärvat sedeln efter att
den blev ogiltig och förvärvet har skett på något annat sätt
än genom arv, testamente eller bodelning från dödsboet
efter den som var sedelns rättmätige ägare då den blev
ogiltig, eller
d) sedeln härrör från näringsverksamhet avseende
försäljning av varor och/eller tjänster mot kontant
betalning.
Citera
2025-01-16, 12:19
Medlem
Ringhals3s avatar
Noterade att det just såldes halvstora belopp gamla 500-kronorssedlar i två poster på tradera om runt 25.000 kr. De fick ungefär 75% av det tidigare värdet, ett vettigt alternativ om man misstänker att Riksbanken tänker konfiskera pengarna.
Citera
2025-01-16, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Noterade att det just såldes halvstora belopp gamla 500-kronorssedlar i två poster på tradera om runt 25.000 kr. De fick ungefär 75% av det tidigare värdet, ett vettigt alternativ om man misstänker att Riksbanken tänker konfiskera pengarna.

Säkert vettigt för säljaren men köparen blir ju helt enkelt tvungen att hitta på en rövarhistoria eftersom sanningen (att de förväntade sedlarna efter de blev ogiltiga) är grund för Riksbanken att inte lösa in dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in