2020-12-18, 16:55
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Vem tar över hennes stol? Förslag? Jag ger er Jessica Gedin. Kom ihåg var ni hörde det först.

Visserligen en förläggarbakgrund men vore det inte klädsamt med en författare ?

Förslag: Katarina Janoush

( men så mycket hår på pungen har inte Mats Malm att han vågar vara obekväm )
Citera
2020-12-18, 17:34
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Visserligen en förläggarbakgrund men vore det inte klädsamt med en författare ?

Förslag: Katarina Janoush

( men så mycket hår på pungen har inte Mats Malm att han vågar vara obekväm )

Ja, nu har ju sedan en tid Steve Sem-Sandberg ersatt Kristina Lugn på Stol 14.
Formellt tillträde pga pandemi 15 april 2021.

Citera
2020-12-18, 21:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Och när ni ändå är igång: läs hennes dotters artikel om varför hon inte ville medverka i filmen:
https://www.expressen.se/kultur/film--tv/darfor-sa-jag-nej-till-filmen-om-kristina-lugn/
Det var kul att läsa den texten EFTER att jag sett programmet. Jag borde fattat att Lugn levde i en sagovärld. Men på något sätt tror man att allt en kvinna berättar är sant. Antagligen är ingenting exakt som hon berättade i programmet. Hon är en riktig storskarvare. Och det är roligt.

Makalöst att hon mot (som hon berättar) båda föräldrarnas och alla kompisars vilja uthärdade och blev poet.

Att hon kände just Götblad som småbarnsmamma är fantastiskt. Två av Sveriges mest kända kvinnor. Båda med ett mycket underligt crinch kroppsspråk och minspel.

Hon gillade och inspirerades och pushades av många män. Jag tror de tyckte hon var ganska unik för att vara kvinna.

Hon var otroligt snygg som 20-30-åring men av någon anledning bestämde hon sig för att hon sedan skulle vara otroligt ful. Det måste varit en protest mot något.

Hennes illmariga leende tolkar jag som att hon alltid, och för evigt, var obekväm, inte trodde på sig själv, och hade inpräntat i sig sedan barndomen att hon inte fick säga vissa saker. Men sa dem ändå och då fick hon ett tonårs-trots-leende.

En spännande och ovanlig person helt enkelt. Jag skulle vilja ha 10 Kristina Lugn till.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-12-18 kl. 21:56.
Citera
2021-05-01, 20:16
Medlem
Gabriel Knights avatar
Människans gravsten har fastnat i Suez kanalen påstår gravstensföretaget!!!
Här följer en märklig berättelse om Kristina Lugns gravsten som enligt företaget som har sålt gravstenen är ombord på fartyget som nu är beslagtaget i Suez kanalen.

Kristnas dotter skriver i sin krönika att redan innan sin död så hade Kristina Lugn sagt: "Inte ens efter min död kommer det att vara slut med komplikationer" och nu visar det sig att gravstenen är borta, den är på båten i Suezkanalen och kommer inte därifrån innan man har rett ut olyckan.

https://www.expressen.se/kultur/martina-montelius/kristina-lugn-fick-ratt-om-livet-efter-doden/

Citat:
Den 9 maj har min mor Kristina Lugn varit död i ett år. Hon ligger på Maria Magdalena kyrkogård, bland andra skalder såsom Lasse Lucidor, Stagnelius och Werner Aspenström. Men också bland alla som vill sola sig på kyrkogården när det är fint väder. Det lite pinsamma är att Kristina ännu inte har någon gravsten. En dag när jag besöker graven möter jag en äldre kvinna som låser fast mig med blicken och säger: ”Är du och hälsar på mamma? Jag går till henne varje dag.” Det är fint, men bismaken av skuld går mig inte förbi. Vad är jag för människa som inte har ordnat en gravsten åt min egen mor? Hur svårt kan det vara att beställa en sten på internet?

”Inte ens efter min DÖD kommer det att vara slut med komplikationer”, har Kristina gång efter annan utbrustit. Hon fick rätt.
Ty vad hände med gravstenen? När datumet för montering med råge hade passerat vågade jag, trots min blygsel och undergivenhet i dylika sammanhang, höra av mig till aktuellt gravstensföretag med en försynt fråga.
Gravstenen är ”prioriterad”, men kommer tidigast upp i slutet av maj.
Det visade sig att någon trampat i klaveret och skrivit fel datum på stenen, och sedan hade den fastnat i Suezkanalen.
Det var något med covid också, naturligtvis, precis som vid begravningen.

Citera
2021-05-01, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Människans gravsten har fastnat i Suez kanalen påstår gravstensföretaget!!!
Här följer en märklig berättelse om Kristina Lugns gravsten som enligt företaget som har sålt gravstenen är ombord på fartyget som nu är beslagtaget i Suez kanalen.

Kristnas dotter skriver i sin krönika att redan innan sin död så hade Kristina Lugn saDegt: "Inte ens efter min död kommer det att vara slut med komplikationer" och nu visar det sig att gravstenen är borta, den är på båten i Suezkanalen och kommer inte därifrån innan man har rett ut olyckan.

https://www.expressen.se/kultur/martina-montelius/kristina-lugn-fick-ratt-om-livet-efter-doden/

Det var då att göra sig märkvärdig med en gravsten från andra sidan jordklotet? Vad ska det vara bra för? Duger inte den svenska graniten längre? Och särskilt miljövänligt är det inte heller.
Citera
2021-05-01, 21:13
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Det var då att göra sig märkvärdig med en gravsten från andra sidan jordklotet? Vad ska det vara bra för? Duger inte den svenska graniten längre? Och särskilt miljövänligt är det inte heller.

Nä, jag håller med dig. Hela historien verkar ju mycket konstig. Ingen normal människa köper väl en gravsten från Asien när vi har fin rödgranit i landet att göra gravstenar av.
Risken är väl stor att stenen inte ens kommer fram för ägaren till båten har nog inte råd att betala böterna och då beslagtas lasten.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2021-05-01 kl. 21:18.
Citera
2021-05-02, 06:08
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Nä, jag håller med dig. Hela historien verkar ju mycket konstig. Ingen normal människa köper väl en gravsten från Asien när vi har fin rödgranit i landet att göra gravstenar av.
Risken är väl stor att stenen inte ens kommer fram för ägaren till båten har nog inte råd att betala böterna och då beslagtas lasten.
Det kan ju vara det svenska företaget som valt att låta gravstenen tillverkas i Kina till en bråkdel av kostnaden i Sverige.
Citera
2021-08-25, 15:33
Bannlyst
Jag tycker hon var vacker och hade legat med henne om vi nu hade varit ihop. Japp, detta är sant då jag antar att de flesta bedömde henne som att vara flummig och ful. Hon var fin i håret.

Fast hon åldrades snabbt och nej, då var hon såklart inte längre attraktiv. Dog hon av någon sjukdom? Vet att hon var rökare.
Citera
2021-08-25, 15:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag tycker hon var vacker och hade legat med henne om vi nu hade varit ihop. Japp, detta är sant då jag antar att de flesta bedömde henne som att vara flummig och ful. Hon var fin i håret.

Fast hon åldrades snabbt och nej, då var hon såklart inte längre attraktiv. Dog hon av någon sjukdom? Vet att hon var rökare.

Jag tycker att det har skrivits mellan raderna - genom att INGET skrivits - att hon begick självmord. För annars brukar det alltid stå NÅGONTING, typ "efter en kort tids sjukdom" eller "efter en lång tids sjukdom" eller "i sviterna av en olyckshändelse". Men jag vet förstås inte. Hela människan verkade obalanserad.
Citera
2022-11-22, 17:39
Medlem
Majsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Om det är nått jag föraktar så är det en skitnödig pretentiös kulturelit som lever högavlönat på oss skattebetalare, men(!), Kristina Lugn var ett undantag i mitt nämnda förakt trots att hon var samma parasit som resten i sitt skrå.

Hon fick mig trots allt att skratta eller åtminstone le de gånger jag såg henne i teve, kul (på sitt vis) och unik kärring. Såg henne irl vid ett tillfälle också. Fann nått sött i hur hon med sin sjövilda frisyr och outfit högflummigt stod och glodde in i ett skyltfönster läääänge medan jag själv inväntade ett sällskap.

Vila i frid.
Jag träffade henne på 90-talet ett par gånger då hon brukade gå runt i gränderna vid gamla stan, nästan som en nunna i ett kloster med den spirituellt sökande blicken på ikoner och mosaik… fast på väggar, fasader och skyltfönster.
Hon var väldigt svävande och flytande i tankarna, det var som att hon var i en annan värld när man talade med henne. Hon talade om att lyssna till byggnaderna som om hon var i en liten LSD tripp. Hon kunde säkerligen hålla ett vardagssamtal i flera timmar så det var nog svårt för henne under corona isoleringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Volumen
Jag läste nånstans att hon stod till höger på den politiska skalan, kan det verkligen vara sant, jag har alltid trott hon var vänster.

Som ett strå till stacken till hennes nämnda apolitiska natur så fick jag intrycket att hon alltid relaterade allt till sig själv och tolkade allt genom sig själv. Typ din cykel kunde ha ett samband med vad hon drömt om eller hur ungdomar behandlades var en del av hur hon behandlades. Kanske kunde hon ha gett upphov till en egen livsfilosofi ”Lugn-ism”… hon hade på senare år ett visst förakt gentemot vänsterns bildande av ”de okunniga” dvs mot den en överhet inom kulturen och dess försök till folkbildning.

En del jag samtalat med kallade henne självcentrerad andra menade att hon besatt en ganska unik universell empati, personligen tycker jag att hon hade en genuin strävan efter självkännedom. Hon var en sökare i livet bland alla andra och delade helt enkelt sina observationer, hon var personligt-opersonlig.

Det mest slående med henne var att hon besatt en odödlig ungdomlighet som var lätt att förälska sig i, bortom de vuxnas värld i sitt egna land. Ja, hon hade en smått magisk Harry Potter känsla kring sig likt Ebbe Schön.

Jag vet inte hur hon var som mor men jag har förståelse för att hennes dotter väljer sina ord om det hela. För vad besitter inte dem för last i livet?... de gröna ängarnas barn gjutna av de fria 40-talisterna... post-valium generationen... ensamstående förälder under folkhemsapokalypsen... kvinnlig medelålderskris...

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tycker att det har skrivits mellan raderna - genom att INGET skrivits - att hon begick självmord. För annars brukar det alltid stå NÅGONTING, typ "efter en kort tids sjukdom" eller "efter en lång tids sjukdom" eller "i sviterna av en olyckshändelse". Men jag vet förstås inte. Hela människan verkade obalanserad.

Svårt att säga, hon talade ju ganska glatt om döden med sin galghumor men gillade inte romantiseringen kring den. Hennes ensamhet och svårighet att känna sig älskad var även den något hon påtalade öppet.

Hälsa var inte den bästa uppenbarligen men jag har svårt att tro att hon skulle falla platt vid 71. Jag vet inte vilka droger hon tog eller hur mycket hon söp men det ska tydligen nämnas i boken Mor, mamma, morsan.
Citera
2025-12-05, 22:30
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsman
Jag träffade henne på 90-talet ett par gånger då hon brukade gå runt i gränderna vid gamla stan, nästan som en nunna i ett kloster med den spirituellt sökande blicken på ikoner och mosaik… fast på väggar, fasader och skyltfönster.
Hon var väldigt svävande och flytande i tankarna, det var som att hon var i en annan värld när man talade med henne. Hon talade om att lyssna till byggnaderna som om hon var i en liten LSD tripp. Hon kunde säkerligen hålla ett vardagssamtal i flera timmar så det var nog svårt för henne under corona isoleringen.

Som ett strå till stacken till hennes nämnda apolitiska natur så fick jag intrycket att hon alltid relaterade allt till sig själv och tolkade allt genom sig själv. Typ din cykel kunde ha ett samband med vad hon drömt om eller hur ungdomar behandlades var en del av hur hon behandlades. Kanske kunde hon ha gett upphov till en egen livsfilosofi ”Lugn-ism”… hon hade på senare år ett visst förakt gentemot vänsterns bildande av ”de okunniga” dvs mot den en överhet inom kulturen och dess försök till folkbildning.

En del jag samtalat med kallade henne självcentrerad andra menade att hon besatt en ganska unik universell empati, personligen tycker jag att hon hade en genuin strävan efter självkännedom. Hon var en sökare i livet bland alla andra och delade helt enkelt sina observationer, hon var personligt-opersonlig.

Det mest slående med henne var att hon besatt en odödlig ungdomlighet som var lätt att förälska sig i, bortom de vuxnas värld i sitt egna land. Ja, hon hade en smått magisk Harry Potter känsla kring sig likt Ebbe Schön.

Jag vet inte hur hon var som mor men jag har förståelse för att hennes dotter väljer sina ord om det hela. För vad besitter inte dem för last i livet?... de gröna ängarnas barn gjutna av de fria 40-talisterna... post-valium generationen... ensamstående förälder under folkhemsapokalypsen... kvinnlig medelålderskris...

Svårt att säga, hon talade ju ganska glatt om döden med sin galghumor men gillade inte romantiseringen kring den. Hennes ensamhet och svårighet att känna sig älskad var även den något hon påtalade öppet.

Hälsa var inte den bästa uppenbarligen men jag har svårt att tro att hon skulle falla platt vid 71. Jag vet inte vilka droger hon tog eller hur mycket hon söp men det ska tydligen nämnas i boken Mor, mamma, morsan.

Per Wästberg, som talade med Kristina nästan dagligen, skrev härom dagen lite mellan raderna att Kristina kände sig färdig med livet. Sannolikt överdos av *benzo (*min spekulation)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in