2020-05-10, 12:19
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det som firas den 9 maj är segern i Stora fosterländska kriget. Mig veterligen var det ett krig mellan Tyskland och Sovjetunionen.

Du kanske blivit förvirrad av historieskrivning som görs i andra länder? Läs på ryska så kanske det klarnar för dig:

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%94...B5%D0%B4%D1%8B

"Segerdagen - helgdag som firar Röda Arméns och ryska folkets seger över Naxityskland i Stora fosterländska kriget 1941-1945."

Om du tror WW2 var ett " krig mellan Sovjet och HitlerTyskland" så menar jag att du bör försöka läsa lite objektiv historia, som inte är 100% ideologiskt färgad.
Du påminner om en regimtrogen nordkorean.
Citera
2020-05-10, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Om du tror WW2 var ett " krig mellan Sovjet och HitlerTyskland" så menar jag att du bör försöka läsa lite objektiv historia, som inte är 100% ideologiskt färgad.
Du påminner om en regimtrogen nordkorean.
Nej, jag tror inte att WW2 bara var ett krig mellan Sovjet och Tyskland, men som du kanske inte noterat så handlar den här tråden om den ryska Segerdagen. Den firas inte till åminnelse av slutet av WW2 utan till segern i Stora fosterländska kriget.

Du fick en länk till Wikipedia. Allt förklaras där. Har du problem med att läsa ryska så finns det översättningsprogram.
Citera
2020-05-10, 12:53
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Nej, jag tror inte att WW2 bara var ett krig mellan Sovjet och Tyskland, men som du kanske inte noterat så handlar den här tråden om den ryska Segerdagen. Den firas inte till åminnelse av slutet av WW2 utan till segern i Stora fosterländska kriget.

Du fick en länk till Wikipedia. Allt förklaras där. Har du problem med att läsa ryska så finns det översättningsprogram.

Förändrar inte det faktum att det hade varit bättre om de 2 djävulsideologierna hade tatt kål på varandra istället för att det på östfronten skulle finnas en "segrare".

Det finns ingen segrare när de 2 som slåss är 2 rövhål.
Citera
2020-05-10, 14:22
Medlem
Citat:
Förändrar inte det faktum att det hade varit bättre om de 2 djävulsideologierna hade tatt kål på varandra istället för att det på östfronten skulle finnas en "segrare".

Det finns ingen segrare när de 2 som slåss är 2 rövhål.
Du med dina ideologier. Du kanske missat den lilla "detaljen" att Hitler ansåg slaver vara "undermänniskor" som skulle fördrivas, förslavas och förintas. Planen var att göra hela Ryssland/Sovjet fram till Ural till germanskt område. Ryssarna lyckades stoppa detta och därmed överleva som folk och land. Motsvarande vore förstås om någon skulle försöka ta över allt svenskt land upp till Dalälven, avfolka det genom mord och fördrivning och sedan ta över det och göra till sitt. Personligen tror jag att vi svenskar då hade varit glada ifall våra förfäder försvarat sig mot en sådan invasion och drivit tillbaka fienden. Och tycker att det vore magstarkt att kritiseras oss ifall vi gladdes åt detta.
Citera
2020-05-10, 14:26
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Du med dina ideologier. Du kanske missat den lilla "detaljen" att Hitler ansåg slaver vara "undermänniskor" som skulle fördrivas, förslavas och förintas. Planen var att göra hela Ryssland/Sovjet fram till Ural till germanskt område. Ryssarna lyckades stoppa detta och därmed överleva som folk och land. Motsvarande vore förstås om någon skulle försöka ta över allt svenskt land upp till Dalälven, avfolka det genom mord och fördrivning och sedan ta över det och göra till sitt. Personligen tror jag att vi svenskar då hade varit glada ifall våra förfäder försvarat sig mot en sådan invasion och drivit tillbaka fienden. Och tycker att det vore magstarkt att kritiseras oss ifall vi gladdes åt detta.

Har inga problem med att ryssar försvarar sitt territorium, problemet är att den ryska rövhålsideologin ansåg att den skulle ockupera halva Europa och det med ett samhällssystem som var lika illa som Hitlers.
Citera
2020-05-10, 14:36
Medlem
Citat:
Har inga problem med att ryssar försvarar sitt territorium, problemet är att den ryska rövhålsideologin ansåg att den skulle ockupera halva Europa och det med ett samhällssystem som var lika illa som Hitlers.
Så på Segerdagen firar vi ockupationen av Polen? Det var nytt för mig. Tänk vad man kan lära sig på Flashback.

Det där med "lika illa" är väl f.ö. inte riktigt sant. Nazisterna hade som mål att utrota t.ex. polackerna. Under sovjetisk ockupation ökade Polens befolkning fån 24 till 38 miljoner, dvs drygt 50%. Jag kan nog inte riktigt hålla med dig om att folkökning är lika dåligt som utrotning.
Citera
2020-05-10, 14:40
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Så på Segerdagen firar vi ockupationen av Polen? Det var nytt för mig. Tänk vad man kan lära sig på Flashback.

Det där med "lika illa" är väl f.ö. inte riktigt sant. Nazisterna hade som mål att utrota t.ex. polackerna. Under sovjetisk ockupation ökade Polens befolkning fån 24 till 38 miljoner, dvs drygt 50%. Jag kan nog inte riktigt hålla med dig om att folkökning är lika dåligt som utrotning.

Du håller inte länge innan det blir total pajasstämpel på dig.
Sluta skriv om saker som så uppenbart ligger skyhögt över din kompetens.

Jag skiter väl i att ni fjantar er och firar "segerdagen" som vore det för 3 år sen, töntar.

Problemet är ju att er rövhålsideologi är en av 2 lika dåliga alternativ för de nationer som som kom ikläm.
Citera
2020-05-10, 15:46
Medlem
Citat:
Jag skiter väl i att ni fjantar er och firar "segerdagen" som vore det för 3 år sen, töntar.
Norrmännen har firat 17 maj sedan 1814. Kan du inte berätta för dem att det är töntigt att de håller på och viftar med sina flaggor "som vore det för 3 år sen" som de blev fria från dansken? Kanske lite töntigt att fira Svenska flaggans dag också, som om det vore 3 år sedan Gustav Vasa befriade oss från samme dansk.

Citat:
Problemet är ju att er rövhålsideologi är en av 2 lika dåliga alternativ för de nationer som som kom ikläm.
Mig veterligen är det ingen ideologi som firas på Segerdagen. Man firar segern över de nazistiska ockupanterna. Det har inget med ideologi att göra öht. Precis som 17 maj och 6 juni inte heller har något med partifärg att göra.

Du kanske blandar ihop det med 7 november, då man i Sovjetunionen firade årsdagen av Oktoberrevolutionen? Den helgdagen firades sista gången 1990.
Citera
2020-05-11, 12:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Tack för berömmet. Ja, hela historien är ett dråpligt exempel på vilka missöden som kan inträffa då ryssarna lojalt försöker iaktta det till statsideologi upphöjda firandet av andra världskrigets slut. Även om det officiella Ryssland ständigt påstår sig omhulda minnet av den ärorika kampen, är det uppenbart att en stor del av folket har en ytterst dunkel bild av den historiska verkligheten. De yttre formerna - pampiga parader, känslosamma och demagogiska tal, pråliga plakat med klämmiga slagord - är det viktigaste. Anna-Lena Laurén skrev ju mycket insiktsfullt om saken.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/an...for-pa-marken/
Det stora problemet för Putinregimen är bristen på ideologi. Sovjetunionens seger i kriget har under Putins tjugo år vid makten antagit en närmast religiös form, där man är ständigt pressad att hitta på nya ritualer för att ytterligare pumpa ett krig från förra seklet på mer innehåll.

År 2005 infördes de så kallade S:t Georgs-bandet, ett svartorange band som inte har något med Sovjetunionens historia att göra. Det bars av ryska tsarens kejserliga garde och av de vita soldaterna som kämpade mot bolsjevikerna under inbördeskriget. När sextioårsjubileet firades 2005 introducerades bandet som en accessoar. Nu knyts det årligen på varje rockuppslag, handväska och hundkoppel så fort segerdagen närmar sig.

År 2014 infördes de så kallade odödliga regementena – tusentals människor marscherar på gatorna bärande på förstorade fotografier av sina far- och morföräldrar som deltog i kriget.

Putin själv har för vana att delta i marschen. Det odödliga regementet framställs som ett folkligt initiativ för att låta människor hedra sina anhöriga. Det står dock klart att myndigheterna deltar i arrangemangen för att blåsa upp antalet deltagare. Oberoende medier rapporterar årligen om deltagare som inte kan berätta vems fotografi de bär. Efteråt hittar man bilderna kastade på gatan eller i soptunnan.

Jag tänkte på samma sak, och fnissade förtjust då jag insåg att Usinsk ligger på ungefär samma breddgrad som Rovaniemi eller Luleå, bara något hundratal kilometer från Norra Ishavets kust och lika långt väster om Ural. Alltså i praktiken nästan i Sibirien ...

Titta noga efter så ser du att den där webbplatsen heter Komiinform, med dubbel-i i mitten. Komi är alltså delrepublikens namn, och folket som bor där heter komier , förr även syrjäner. De har på sitt eget finsk-ugriska språk kallat sig komier långt innan Kominform, Komintern, komiker och sånt ens hade uppfunnits!

Det så kallade "Fjärrkarelen" alltså? -Det som Mannerheim inte ville ha..
Citera
2020-05-11, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Anna-Lena Laurén skrev ju mycket insiktsfullt om saken.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/an...for-pa-marken/
Det stora problemet för Putinregimen är bristen på ideologi.
Nämen, oj så insiktsfullt skrivet av Anna-Lotta.

Eller vänta nu, vilken "ideologi" firar Finland den 6 december? På vilket sätt skulle "brist på ideologi" vara ett problem för de styrande i ett land? Mig veterligen bryr sig folk om sin levnadsstandard, säkerhet, vilka rättigheter de har, osv. Det är nog inte många som hakar upp sig på att allt måste bygga på någon specifik ideologi.

Anna-Stina kanske menar att det var bättre på Sovjettiden, då de styrande i första hand utgick från vad det stod i något gammalt ideologiskt manifest? Jag har ofta lite svårt att uttyda vad Anna-Liisa egentligen menar att man borde göra istället, när hon gnäller på sakernas tillstånd.
Citera
2020-05-11, 21:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Nämen, oj så insiktsfullt skrivet av Anna-Lotta.

Eller vänta nu, vilken "ideologi" firar Finland den 6 december? På vilket sätt skulle "brist på ideologi" vara ett problem för de styrande i ett land? Mig veterligen bryr sig folk om sin levnadsstandard, säkerhet, vilka rättigheter de har, osv. Det är nog inte många som hakar upp sig på att allt måste bygga på någon specifik ideologi.

Anna-Stina kanske menar att det var bättre på Sovjettiden, då de styrande i första hand utgick från vad det stod i något gammalt ideologiskt manifest? Jag har ofta lite svårt att uttyda vad Anna-Liisa egentligen menar att man borde göra istället, när hon gnäller på sakernas tillstånd.

"Anna-Lotta-Stina-Liisa" har fel. Putin har givetvis sin ideologi, dvs. berika sig själv och sina kompisar.
-En gång KGB, alltid KGB!

Finland firar givetvis sin självständighet den 6/12.
Citera
2020-05-11, 21:32
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det så kallade "Fjärrkarelen" alltså? -Det som Mannerheim inte ville ha..

Nej, Komi ligger ännu längre österut än Karelen. Så långt österut trängde varken finnar eller tyskar under 1941-45.

https://en.wikipedia.org/wiki/Komi_Republic

Jag kan inte låta bli att slänga in ännu en länk med segerdagstavlor som är verkliga tavlor, om uttrycket tillåts. Bland annat en där ordet "kommunist" stavas med ett m, och en där det i stället för ветераны, veteraner, står ветеринары, veterinärer!

https://www.golos-ameriki.ru/a/victo...s/5411165.html
Senast redigerad av Ördög 2020-05-11 kl. 21:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in