2020-05-18, 07:08
Medlem
taamids avatar
Jäklar så snurrig tråd, pga så många felaktiga uppgifter från Hannes mor och bristande tidig information som signalement. Orkade till sida 20+ och insåg jag ändå inte förstår något av trådens senare sidor, så ska försöka sammanfatta det jag läst. Jag undviker citat, då de inte följer med om någon citerar mig.

Den försvunne:
Hannes N*slund (*ä) har smeknamn Bobban.
Separerade föräldrar, de heter S*ra S*ndgren (*a) och M*rcus N*slund (*a,ä).

Hannes är cirka 175 centimeter lång och väger cirka 60 kilo. Folkbokförd i Ljusfallshammar.

EDIT: Har en jämnårig namne i Alnö, Sundsvall, som utpekats som den försvunne vilket ska röra sig om en förväxling. Minst till sid 20 i tråden kvarstår denna förvirring/förväxling.

Han är försvunnen sedan den 4 maj 2020 då han senast sågs vid Sidsjön.
Han var vid försvinnandet klädd i mörkblå Polosport träningsoverall, svart Segling race dunjacka och ljusgrå Nike Airforce skor.

Första uppgifterna sade fel datum för sista iakttagelsen och kom från Hannes mor.
"Under söndagen den 3/5 skall den 19-årige H*nnes varit kring Sidsjöbacken tillsammans med sin mor, för att söka efter moderns tillhörigheter som kastats däromkring. Detta är enligt modern den aktuella tidpunkten för H*nnes försvinnande."

Tidslinje:
7/5: Tråden startas. I inlägg på Facebook påstås sista kontakten felaktigt vara 3/5.

8/5: Fler inlägg på Facebook efterlyser Hannes, fortfarande med den felaktiga uppgiften 3/5.

Hannes pappa skriver på sin Facebook att han talat med sin son i telefon den 4/5 kl 13.30. "Sista kontakten jag hade med honom var i måndags 13.30 då var han i Sundsvall 17.05 skulle han ta tåget hem till mig o där i mellan försvann han ."

Var "hem" är framgår inte, men det spekuleras om att det ska vara en okänd plats i "södra Sverige".

Pappan skriver även att Hannes telefon är avstängd - sägs det. Detta är inget jag kan finna.

Mamman skriver på Facebook att den som slängt hennes tillhörigheter är en en L*nda Laur*n. (*i)

På pappans Facebook postas kommentarer som antyder att mamman tidigare haft kontakt/besöksförbud gentemot försvunne Hannes. Kommentarer här i tråden och på Facebook, vittnar om ett pågående missbruk hos mamman och hos Hannes, samt ett tidigare missbruk hos Hannes pappa.

Denna artikel från 2016 handlar om mamman under fingerat namn. https://www.st.nu/artikel/sanna-tar-upp-kampen-for-sina-barn-upp-till-mig-att-bevisa-att-jag-klarar-det-har

Mamman korrigerar (efter blivit ifrågasatt) datumet hon och Hannes befann sig i Sidsjön från 3/5, till 4/5.

Missing People uppger felaktigt att Hannes är 185 cm lång, rätt uppgift är 175 cm. Hur Hannes var klädd framgår inte och det är svårt finna ett fotografi på honom. Under dagens gång korrigeras datumet för Hannes försvinnande.

Uppgifter börjar spridas på mammans Facebook om att Hannes använt mammans SIM-kort. Pappan säger på sin Facebook att det sista samtalet ringdes från Hannes SIM-kort.

Mamman ber en vän posta uppgifter om att helikopter satts in i sökandet. https://app.photobucket.com/u/garnier00/p/fdeb9420-5bcc-4629-97a5-c597970831fd
Dessa uppgifter ifrågasätts och är obekräftade vad jag kan finna. Inlägg och kommentarer publiceras och raderas utan förklaring.

Polis och lokalmedia har inte publicerat något om Hannes försvinnande.

9/5: Hannes är fortsatt försvunnen. Spekulationerna om mammas märkliga uppförande fortgår.

Användaren Bennyybula frågar lokaltidningen ST varför de inte publicerat något om fallet:
"Fick svar rätt omgående och anledningen till att de inte skriver något om det är att polisen i nuläget inte misstänker något brott.".

Bennyybula lämnar även denna uppgift:
"Nu har pappan svarat på en kommentar angående just det jag frågade innan; vart H*nnes var under deras samtal och enligt hans pappa sa han inte vart han var utan bara att han var med hans mamma. Några minuter senare hade dock hans bror ringt upp H*nnes (farbrodern) och han hade då sagt att han var i Kovland och så hade samtalet brutits och sen dess ingen kontakt om jag förstått det rätt."

10/5: Hannes är fortsatt försvunnen. Spekulationerna om mammas märkliga uppförande fortgår.

Uppgift om att "hem till mig" ska gälla en ort i Stockholmsområdet.

Fortfarande knäpptyst i media.
Senast redigerad av taamid 2020-05-18 kl. 07:50.
Citera
2020-05-18, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamman84
Vem är denne L*nuz* ?

Sök på operation triss Härnösand Flashback, på Google och läs den tråden så står det lite om han. Bara 7 sidor att skrolla igenom
Citera
2020-05-18, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taamid
Jäklar så snurrig tråd, pga så många felaktiga uppgifter från Hannes mor och bristande tidig information som signalement. Orkade till sida 20+ och insåg jag ändå inte förstår något av trådens senare sidor, så ska försöka sammanfatta det jag läst. Jag undviker citat, då de inte följer med om någon citerar mig.

Den försvunne:
Hannes N*slund (*ä) har smeknamn Bobban.
Separerade föräldrar, de heter S*ra S*ndgren (*a) och M*rcus N*slund (*a,ä).

Hannes är cirka 175 centimeter lång och väger cirka 60 kilo. Folkbokförd Alnö, Sundsvall
Han är försvunnen sedan den 4 maj 2020 då han senast sågs vid Sidsjön.
Han var vid försvinnandet klädd i mörkblå Polosport träningsoverall, svart Segling race dunjacka och ljusgrå Nike Airforce skor.

Första uppgifterna sade fel datum för sista iakttagelsen och kom från Hannes mor.
"Under söndagen den 3/5 skall den 19-årige H*nnes varit kring Sidsjöbacken tillsammans med sin mor, för att söka efter moderns tillhörigheter som kastats däromkring. Detta är enligt modern den aktuella tidpunkten för H*nnes försvinnande."

Tidslinje:
7/5: Tråden startas. I inlägg på Facebook påstås sista kontakten felaktigt vara 3/5.

8/5: Fler inlägg på Facebook efterlyser Hannes, fortfarande med den felaktiga uppgiften 3/5.

Hannes pappa skriver på sin Facebook att han talat med sin son i telefon den 4/5 kl 13.30. "Sista kontakten jag hade med honom var i måndags 13.30 då var han i Sundsvall 17.05 skulle han ta tåget hem till mig o där i mellan försvann han ."

Var "hem" är framgår inte, men det spekuleras om att det ska vara en okänd plats i "södra Sverige".

Pappan skriver även att Hannes telefon är avstängd - sägs det. Detta är inget jag kan finna.

Mamman skriver på Facebook att den som slängt hennes tillhörigheter är en en L*nda Laur*n. (*i)

På pappans Facebook postas kommentarer som antyder att mamman tidigare haft kontakt/besöksförbud gentemot försvunne Hannes. Kommentarer här i tråden och på Facebook, vittnar om ett pågående missbruk hos mamman och hos Hannes, samt ett tidigare missbruk hos Hannes pappa.

Denna artikel från 2016 handlar om mamman under fingerat namn. https://www.st.nu/artikel/sanna-tar-upp-kampen-for-sina-barn-upp-till-mig-att-bevisa-att-jag-klarar-det-har

Mamman korrigerar (efter blivit ifrågasatt) datumet hon och Hannes befann sig i Sidsjön från 3/5, till 4/5.

Missing People uppger felaktigt att Hannes är 185 cm lång, rätt uppgift är 175 cm. Hur Hannes var klädd framgår inte och det är svårt finna ett fotografi på honom. Under dagens gång korrigeras datumet för Hannes försvinnande.

Uppgifter börjar spridas på mammans Facebook om att Hannes använt mammans SIM-kort. Pappan säger på sin Facebook att det sista samtalet ringdes från Hannes SIM-kort.

Mamman ber en vän posta uppgifter om att helikopter satts in i sökandet. https://app.photobucket.com/u/garnier00/p/fdeb9420-5bcc-4629-97a5-c597970831fd
Dessa uppgifter ifrågasätts och är obekräftade vad jag kan finna. Inlägg och kommentarer publiceras och raderas utan förklaring.

Polis och lokalmedia har inte publicerat något om Hannes försvinnande.

9/5: Hannes är fortsatt försvunnen. Spekulationerna om mammas märkliga uppförande fortgår.

Användaren Bennyybula frågar lokaltidningen ST varför de inte publicerat något om fallet:
"Fick svar rätt omgående och anledningen till att de inte skriver något om det är att polisen i nuläget inte misstänker något brott.".

Bennyybula lämnar även denna uppgift:
"Nu har pappan svarat på en kommentar angående just det jag frågade innan; vart H*nnes var under deras samtal och enligt hans pappa sa han inte vart han var utan bara att han var med hans mamma. Några minuter senare hade dock hans bror ringt upp H*nnes (farbrodern) och han hade då sagt att han var i Kovland och så hade samtalet brutits och sen dess ingen kontakt om jag förstått det rätt."

10/5: Hannes är fortsatt försvunnen. Spekulationerna om mammas märkliga uppförande fortgår.

Uppgift om att "hem till mig" ska gälla en ort i Stockholmsområdet.

Fortfarande knäpptyst i media.

Bra sammanfattning men jag tror (?) inte H*nnes är skriven på Alnö utan hos sin far ? Ljusfallshammar
Senast redigerad av bullmamman84 2020-05-18 kl. 07:38.
Citera
2020-05-18, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evalena99
Sök på operation triss Härnösand Flashback, på Google och läs den tråden så står det lite om han. Bara 7 sidor att skrolla igenom
Thanx
Citera
2020-05-18, 07:38
Medlem
taamids avatar
Mitt första inlägg, 3/5-10/5
(FB) Försvunnen 19-åring i Sundsvall/Sidsjön, maj 2020

11/5: Pappan skriver på sin Facebook

"Hannes Bobban Näslund är fortfarande försvunne och misstankar finns nu att han är kidnappad . Hannes har nu varit försvunnen över en vecka . Därför vill vi i utfesta en belöning på 10 000 kr till den som kan lämna information som leder till att hannes kommer till rätta."

Lokalmedia vaknar https://www.st.nu/artikel/ung-man-anmald-forsvunnen-i-sundsvall-kan-vara-kidnappad
"Förra veckan anmäldes en ung man försvunnen i Sundsvall – och han är fortfarande inte hittad.
Flera tips har kommit in till polisen vilket gör att man nu upprättat en anmälan om människorov."

Missing People börjar leta. Läs detta inlägg (FB) Försvunnen 19-åring i Sundsvall/Sidsjön, maj 2020

12/5: Framkommer var Hannes skulle resa den 4/5 kl 17.05, till Ljusfallshammar som ligger mellan Örebro och Finspång minst 20 mil från Stockholm.

Rykten om att Hannes hade skulder pga bedrägerier och droger. Bedrägerierna ska ha skett i Facebookgrupper och gälla försäljning av (icke-existerande) skins i spelet CS. Grupperna hittas om man söker på CSGO Trade Sverige.

MP annonserar om ett sök kl 19.00 (samma kväll, dvs 12/5)

Hannes pappa intervjuas i Aftonbladet https://www.aftonbladet.se/a/0n6z5B

Hannes mamma slutar uppdatera sin Facebook med efterlysningar om Hannes.

Rykten säger att ingen sett en M*ttias alt M*thias E*iksson, kallad Hammaren inte sedan Hannes försvinnande, och det spekuleras om han har något med saken att göra. En Jon*s Er*ksson nämns också. Inget konkret skrivs om dessa två, eller hur väl de kände Hannes.

SVT skriver om försvinnandet https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/19-aring-an
mald-forsvunnen-soks-av-missing-people

13/5: Användaren eagle23 uppmärksammar att mammans relationsstatus på Facebook inte längre visar att hon har ett förhållande med en P*ter A*dersson. P*ter avtjänar mest troligt ett kortare fängelsestraff och verkar därför inte kunna något med försvinnandet att göra.

En karta mamman postar diskuteras, på detta karta har hon markerat var hon och Hannes befann sig sista gången hon såg honom. Är det kanske LL, som pekat ut var hon slängt mammans tillhörigheter? Många inlägg om varför de befann sig just där, och trovärdigheten i det. Sid 21 för de som vill läsa detta och följa länkar till Facebook.
Citera
2020-05-18, 07:53
Medlem
taamids avatar
Citat:
Bra sammanfattning men jag tror (?) inte H*nnes är skriven på Alnö utan hos sin far ? Ljusfallshammar

Tack! Hann ändra innan inlägget blev permanentat av Flashback. Nu ska jag läsa klart tråden och alla länkar, om jag hinner.
Citera
2020-05-18, 08:45
Medlem
Ni med lokalkännedom och lite koll på den försvunne

Vet någon här något om Ric**rd **rlsson (Sörå*er)
*k
*a
Samt vad han ev. har för relation till H*nnes
Citera
2020-05-18, 09:16
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ni med lokalkännedom och lite koll på den försvunne

Vet någon här något om Ric**rd **rlsson (Sörå*er)
*k
*a
Samt vad han ev. har för relation till H*nnes
Går väl att ta reda på, men vad är det du är ute efter ?
Citera
2020-05-18, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Går väl att ta reda på, men vad är det du är ute efter ?
Vill mest bara veta om det är någon som har en naturlig koppling till den försvunne på något sätt
Citera
2020-05-18, 09:23
Medlem
taamids avatar
Fortsättning sammanfattning

3/5 - 10/5 (FB) Försvunnen 19-åring i Sundsvall/Sidsjön, maj 2020
11/5 - 13/5 (FB) Försvunnen 19-åring i Sundsvall/Sidsjön, maj 2020

14/5: Det uppmärksammas att det inte är 19-årige Hannes folkbokförd i Sundsvalls kommun, Alnö, som är den försvunne Hannes.

Mamman skriver på sin Facebook att polisen har hennes mobil för att kunna läsa Hannes konversationer på Messenger.

Polisen bekräftar att den försvunne är känd av dem sedan tidigare.

De har ingen misstänkt, men har hållt 25 förhör och gjort tagit vissa saker i beslag. Misstanken om människorov kvarstår.

Det har inte gjorts några uttag från Hannes konton sedan försvinnandet. Det finns pengar på kontot.

Hannes försvinnande tas upp i Efterlyst. I slutet av programmet säger de att de fått in samstämmiga tips.

15/5 Obekräftade uppgifter om att mammans tillhörigheter (väskor) ska ha återfunnits i en lägenhet. Detta ska ha skett tidigare och skrivits på mammans Facebook.
Förvirringen tilltar ytterligare.

Fortfarande finns inga publika uppgifter om att någon sett eller haft kontakt med Hannes efter hans korta telefonsamtal med sin farbror 4/5 strax efter kl 13.30.

16/5: MP arrangerade sök runt Sidsjön. Pga restriktioner om folksamlingar under Covid-19 verkar uppslutningen inte varit den högsta, och söket kunde bara ta emot begränsat antal deltagare.

Mammans ljusskyggare umgänge diskuteras i tråden från sid 37. Jag avstår från att återge vilka, då kopplingar till försvinnandet inte är klarlagt.

17/5: Uppgift i tråden från användaren MovingMercury om att MPs sök från gårdagen gett resultat. De ska ha funnit några av Hannes tillhörigheter vid Sidsjöområdet. "Vill helst inte skriva vad. Men kan säga så mycket att det var enligt polisens hundförare "ett oerhört viktigt fynd". Ovanför sidsjöbodarna vid en liten friluftsstuga. Var avspärrat igår och många poliser samt hundförare var där. Efter de hittat en sista grej hade de precis fått upp ett till spår, det är det sista jag vet."

Senare under dagen bekräftas fyndet i ST:
Väska som kan tillhöra försvunne mannen hittad vid Sidsjön – polisen: "Hundförare från Missing people gjorde fyndet"
Väskan är en mindre väska av vanlig modell, men Hannes ska enligt uppgifter haft en sådan.

"– Vi fortsätter att söka i terrängen och vi fortsätter att söka på andra ställen. Det vill säga att vi kör både brottsspåret och försvunnen personspåret. Det är två utredningar som pågår samtidigt där ingen av spåren är starkare än det andra, säger Henrik Blusi och fortsätter:

– Med respekt för alla inblandade vill jag inte tala om exakt vad som händer och sker."

Sammandrag:
Försvunne Hannes https://www.missingpeople.se/sv/efterlysning/hannes/
4/5 är 19-årige Hannes med sin mamma SS i Sidsjöområdet i Sundsvall, i terrängen. Enligt mamman SS letar de efter hennes tillhörigheter, väskor, som en kvinna vid namn LL ska ha slängt där. LL är enligt uppgift hemlös. SS har en historik av missbruk.

13.30 talar Hannes med sin pappa MN i telefon. Strax därpå talar Hannes väldigt kort med sin farbror (MNs bror) i telefon. Detta är den sista kända kontakt någon haft med Hannes.

Kl 17.05 ska Hannes ta ett tåg hem till sin pappa.

En polisanmälan om misstänkt människorov upprättas men förvirringen kring vad som skett och när Hannes senast sågs är inledningsvis oklar, åtminstone för allmänheten.

Det har inte gjorts något uttag från Hannes konto efter försvinnandet.

Hannes är tidigare känd av polisen, bland annat pga drogmissbruk.

Första troliga spåret efter Hannes påträffas av MP 16/5, en väska av mindre modell. Det blir känt i media 17/5.
Citera
2020-05-18, 09:36
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Vill mest bara veta om det är någon som har en naturlig koppling till den försvunne på något sätt
Om det är den jag tänker på så har de åtminstone någon gemensam vän vad jag kan se
Citera
2020-05-18, 09:37
Medlem
taamids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MovingMercury
På tal om detta sprang jag förbi vad jag tror var mamman och en polisbil vid parkeringen vid arboretum. Kunde inte urskilja speciellt många ord men hördes att hon hade tappat bort någon i skogen. Sa något om att de hade gått åt varsitt håll. Detta var då tisdagen. Oklart om polisen hade med sig henne dit eller om de åkte till henne som redan var där.

Citat:
Ursprungligen postat av MovingMercury
Det var direkt efter försvinnandet, förra veckan. Svårt att säga men hon verkade lite upprörd. Visste ju då inte vad det handlade om. Trodde då att hon hade tappat bort någon i skogen och ringt polisen. Lade märke till att personen såg lite "pundig" ut.

Tisdag 6/5?

För mig som inte är bekant med området, kan du beskriva hur det ser ut och vad det används till? Är det motionsspår folk tar ut sina hundar på? Finns det elbelysning och tydliga gångbanor, och bebyggelse runt om själva området, eller är det terräng som i "en riktig skog" där folk plockar bär och kan gå vilse och förvirra sig flera mil bort från närmaste hus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in