2020-05-07, 19:27
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rARvXw/har-festar-studenterna--trots-de-skarpa-orden-fran-ministern Rätt gammal länk, men hur som, börjar ca 10 sekunder in. Två svenska pojkar, Vidar och Tom (från ett medalklassområde i sthlm, jag googlade namnen som står på studentmössorna) som snackar som om de har bott i Rinkeby hela livet. Inser de inte att de skämmer ut sig? Jag tycker i alla fall att de är extremt pinsamma och jag gissar på att jag inte är ensam om det.

Det påstås ju ha blivit vanligare men jag har aldrig träffat någon svensk person som snackar med en tillgjord blattesociolekt, inte ens svenskar (alltså etniska svenskar) som har vuxit upp i den typen av områden.

Hur vanligt är det? Vad tycker folk om det?
Citera
2020-05-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geigerzehler
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rARvXw/har-festar-studenterna--trots-de-skarpa-orden-fran-ministern Rätt gammal länk, men hur som, börjar ca 10 sekunder in. Två svenska pojkar, Vidar och Tom (från ett medalklassområde i sthlm, jag googlade namnen som står på studentmössorna) som snackar som om de har bott i Rinkeby hela livet. Inser de inte att de skämmer ut sig? Jag tycker i alla fall att de är extremt pinsamma och jag gissar på att jag inte är ensam om det.

Det påstås ju ha blivit vanligare men jag har aldrig träffat någon svensk person som snackar med en tillgjord blattesociolekt, inte ens svenskar (alltså etniska svenskar) som har vuxit upp i den typen av områden.

Ta en titt på etniska svenskar i Malmö, de snackar som de kommer från orten med skånsk brytning 🙈😂
Citera
2020-05-07, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Ta en titt på etniska svenskar i Malmö, de snackar som de kommer från orten med skånsk brytning 🙈😂
Men i Stockholm är det extremt ovanligt tack och lov. Särskilt Vidar är otroligt pinsam, han återkommer till och från i hela klippet.
Senast redigerad av Geigerzehler 2020-05-07 kl. 19:34.
Citera
2020-05-07, 19:38
Medlem
Citat:
Men i Stockholm är det extremt ovanligt tack och lov. Särskilt Vidar är otroligt pinsam, han återkommer till och från i hela klippet.

Vänta bara, nu ska ju skolbarnen kvoteras in i skolorna. Vilket kommer innebära att fler från fina områden kommer få lära sig prata som de kommer från orten

Bara lyssna på GangstaEinar i 08a, han säger väl Walla i varje mening 😂
Citera
2020-05-07, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Vänta bara, nu ska ju skolbarnen kvoteras in i skolorna. Vilket kommer innebära att fler från fina områden kommer få lära sig prata som de kommer från orten

Bara lyssna på GangstaEinar i 08a, han säger väl Walla i varje mening 😂
Kollade upp en intervju med honom. Han snackade också så tyvärr och bor på söder. Extremt pinsam han också. Men tack och lov väldigt ovanligt i Stockholm.

Alltså fattar dom inte att man hör hur tillkämpat det är? Även invandrare som har bott i Sverige sen de var väldigt små gör ju sig till när de snackar blattesvenska.
Citera
2020-05-07, 19:56
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Det är nåt med deras utseenden som påminner om den där Einár.
Karaktärslösa liksom.
Kanske därför dom apar efter såna som skriker högst.
Citera
2020-05-07, 20:04
Medlem
Tycker det är bra att lågintelligenta människor märker ut sig så att vi andra kan undvika kontakt med dem.
Citera
2020-05-07, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Det är nåt med deras utseenden som påminner om den där Einár.
Karaktärslösa liksom.
Kanske därför dom apar efter såna som skriker högst.
De ser pojkaktiga ut i ansiktet, men det gör ju väldigt många svenska killar i 20-årsåldern.

I den här intervjun nämner Einar att han är från Enskededalen (dock skriven på söder): https://www.youtube.com/watch?v=2f9_2exoANE

Kolla bilderna i wikipediaartiklen om enskededalen: https://sv.wikipedia.org/wiki/Enskededalen ser ju för fan ut som någonting hämtat från en Astrid Lindgren-bok.

Snackar de så hemma i pojkrummen när bara deras föräldrar hör dem? Ey mamma kan du bädda min säng?
Senast redigerad av Geigerzehler 2020-05-07 kl. 20:18.
Citera
2020-05-07, 20:19
Medlem
Citat:

De talar helt normal svenska, stockholmska inget konstigt med det. Språket förändras hela tiden. Talar de bättre i Falköping eller i Borlänge? Jag tror inte det.
Citera
2020-05-07, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
De talar helt normal svenska, stockholmska inget konstigt med det. Språket förändras hela tiden. Talar de bättre i Falköping eller i Borlänge? Jag tror inte det.
Nej de gör de verkligen inte. Du kan omöjligt ha vistats i Sthlm någonsin om du tror att det är normalt att tala så bland etniska svenskar här.
Citera
2020-05-07, 20:28
Medlem
Citat:
Nej de gör de verkligen inte. Du kan omöjligt ha vistats i Sthlm någonsin om du tror att det är normalt att tala så bland etniska svenskar här.
Jag har bott i Stockholm i årtionden och hört folk tala på olika sätt, olika dialekter. Vad som verkar nästa borta däremot är väl söderslangen, som Roland Stoltz talade.
Citera
2020-05-07, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Jag har bott i Stockholm i årtionden och hört folk tala på olika sätt, olika dialekter. Vad som verkar nästa borta däremot är väl söderslangen, som Roland Stoltz talade.
Olika dialekter förekommer i Sthlm eftersom många som bor här har flyttat hit. Att snacka med fejkbrytning är tack och lov extremt ovanligt bland etniska svenskar från Sthlm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in