2020-05-08, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Jodå. Det går utmärkt. Annars hade jag inte skrivit det. Vad ska jag googla menar du? Gjorde det nu och japp, alla håller med mig. Det är en välbeprövad metod. Varför skulle det inte gå med smuligt hasch menar du? Det är ju samma sak som trim/buds fast med mindre "skräp". Givetvis beter sig trikomerna och "smutset" fortfarande likadant. BcBubbleman har en hel video om det men jag hittar den inte nu.

Har man kletigt hasch går det bra med varmt vatten istället. Visst tappar man lite av potensen på slutmaterialet men får man bort typ henna är det fortfarande win.

Visst, man kan ju skippa det där med välventilerat utrymme men det hoppas jag alla förstår.

Vatten är ett lösningmedel. Du kunde varit lite mindre dryg men kul att du fick lära dig nåt.

Va inte direkt meningen att vara dryg det ber jag om ursäkt för!

Men att vatten används vid upplösning av hasch har jag inte hört/sett. Möjligtvis om du har pollen/kief hasch, då skulle jag se det funka. (Kanske t.o.m. det du menade med smuligt?)
Kan även pressa det med en plattång/strykjärn, rosin metoden kallas det, men väldigt grovt utförd

Edit: finns en tråd om att skapa extrakt där TS använder aceton som exempel, (FB) Att göra Cannabisolja (Extrakt) av blad/trim/hasch/ört hemma steg för steg guide

Mvh
Senast redigerad av Abius 2020-05-08 kl. 01:11.
Citera
2020-05-08, 04:47
Medlem
PellePlutt13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abius
Va inte direkt meningen att vara dryg det ber jag om ursäkt för!

Men att vatten används vid upplösning av hasch har jag inte hört/sett. Möjligtvis om du har pollen/kief hasch, då skulle jag se det funka. (Kanske t.o.m. det du menade med smuligt?)
Kan även pressa det med en plattång/strykjärn, rosin metoden kallas det, men väldigt grovt utförd

Edit: finns en tråd om att skapa extrakt där TS använder aceton som exempel, (FB) Att göra Cannabisolja (Extrakt) av blad/trim/hasch/ört hemma steg för steg guide

Mvh
Vatten funkar också för att rengöra hasch då THC knappt är vattenlösligt, 0,003 mg / ml.
Det finns en viss potens förlust så det kanske inte är något du vill utsätta riktigt fint hasch för.

Här har du ett exempel.
Citera
2020-05-08, 10:09
Medlem
Finns en ännu enklare metod som inte kräver hälsofarliga lösningsämnen.

Allt du behöver är kaffefilter, bakplåtspapper, tving och en hårtång (med platt yta).

Skär upp hashbiten till en liten kvadrat. Packa in biten tajt och snyggt i kaffefilter. Lägg biten mellan ett dubbelvikt bakplåtspapper. Placera paketet mellan hårtången och sätt värmen på det lägsta möjliga. Sätt tvingen över hårtången och tillsätt ett lätt tryck. Låt biten värmas upp i cirka 20-30 sekunder till du börjar höra ett lätt fräsande ljud. Börja mata på mer tryck långsamt, går man för fort här så spricker filtret och släpper ut orenheter i slutprodukten.

När du slutar höra det fräsande ljudet är du klar. Du kommer se att oljan har runnit ut längst med bakplåtspappret.

Sen är det bara att skrapa ihop smeten från pappret. Rökes lämpligast ur en dab rig. Själv kört på detta ett tag nu. Jävlar vad beng man blir.

Jag föredrar att pressa de ljusa marockanska sorterna. Oljan som kommer ur är ljusare och smakar godare än de mörka bitarna. Dock verkar de mörka bitarna ge större avkastning.

Skulle ni av någon anledning råka punktera filtret med för hårt tryck är de inga problem. Packa bara in skiten i ett nytt filter och pressa om.

Får en 30-50% retur beroende på vilken sort man pressar.

De här fungerar också med rena buds, men man får då snarare 10-15% och jag tycker inte det är ekonomiskt försvarbart att pressa gräs om man nu inte odlat de gratis åt sig själv.
Senast redigerad av FarbrorFlum 2020-05-08 kl. 10:12.
Citera
2020-05-08, 11:39
Medlem
Denna metoden funkar även med aceton.

Men strunta i att ställa det i ugnen isf.
Citera
2020-05-08, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gojanO
Denna metoden funkar även med aceton.

Men strunta i att ställa det i ugnen isf.

Ja, att ställa det i ugnen är förenat med livsfara, det är som upplagt för en explosion och hoppas att ingen är så dumma så dem gör det. Det är som att lägga in en sprayburk eller ett fat med bensin, det gör man bara inte.
Aceton dunstar även i rumstemperatur, man får låta det ta sin tid.
Citera
2020-05-08, 16:15
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dipt
Ja, att ställa det i ugnen är förenat med livsfara, det är som upplagt för en explosion och hoppas att ingen är så dumma så dem gör det. Det är som att lägga in en sprayburk eller ett fat med bensin, det gör man bara inte.
Aceton dunstar även i rumstemperatur, man får låta det ta sin tid.

Ett bra knep är att ställa skålen i en skål med varmt vatten, eller ovanpå en sån där värmekudde. Ventilationen gör nästan mer dock, så en fläkt skyndar på processen något enormt.
Citera
2020-05-13, 20:59
Medlem
Härligt ska testa dena metod nästa gång jag gör olja.
gjorde med aceton på ett skit hasch som förmodligen var bankat med massa skit och då tänker jag att visa ämnen som de kan vara bakat med kanske följer med? Men bänga blev man på oljan iaf och den såg ut typ som din.

Har du någon koll på hur många procent thc de kan vara i oljan? typ mellan 40-60% thc?
Citera
2020-06-05, 20:20
Medlem
Fundamentalists avatar
Går det att koncentrera dassigt hasch?

Jag köpte brunt härom dagen, men blev väl lurad iom att kvaliteten låg på nivån om lättöl för en som vill bli full.

Finns det något jag kan göra av detta för att få åtminstone någon effekt eller är det bara att kasta?
Citera
2020-07-27, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fundamentalist
Jag köpte brunt härom dagen, men blev väl lurad iom att kvaliteten låg på nivån om lättöl för en som vill bli full.

Finns det något jag kan göra av detta för att få åtminstone någon effekt eller är det bara att kasta?

BUMP då jag fått hem hasch från en blatte på FS 3.0 som garanterat säljer hasch som är bankat med RC-droger. Vill ni veta vilken säljare ni bör undvika så skicka PM.

Aldrig renat hasch tidigare, och det verkar råda delade meningar om den bästa metoden.
Citera
2020-07-27, 22:31
Medlem
Om du misstänker att det finns någon RC i ditt hasch så kan du inte bli av med den om du inte vet exakt vilken det är, du måste ha ett lösningsmedel som löser upp bara RC:n eller bara THC:t, och inte båda.
Citera
2020-07-30, 00:04
Medlem
Fundamentalists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthisworld91
BUMP då jag fått hem hasch från en blatte på FS 3.0 som garanterat säljer hasch som är bankat med RC-droger. Vill ni veta vilken säljare ni bör undvika så skicka PM.

Aldrig renat hasch tidigare, och det verkar råda delade meningar om den bästa metoden.

Provade med isopropanol, funkade väl sådär tror jag? Enkelt att lösa upp men det tar längre tid för alkoholen att dunsta.
Vågar inte lägga in i ugnen pga brandfaran. Tog nästan 24h för alkoholen att dunsta helt.
Visst blev jag bäng i slutändan men fan inte värt det
Citera
2020-07-30, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fundamentalist
Provade med isopropanol, funkade väl sådär tror jag? Enkelt att lösa upp men det tar längre tid för alkoholen att dunsta.
Vågar inte lägga in i ugnen pga brandfaran. Tog nästan 24h för alkoholen att dunsta helt.
Visst blev jag bäng i slutändan men fan inte värt det
Varningens finger kring ISO. Även om det ser ut som allt har dunstat med ögat så finns där fortfarande stora mängder fångat inuti oljan. Vill man ha det helt rent måste du använda en vakuum-rens.

Det är giftigt att få i sig. När jag använde ISO förut brukade jag smeta ut oljan på ett pyrexglas, lägga på en lätt värmekälla, och sedan vispa oljan 20-30min. När du slutar se bubblar bildas på ytan är de någorlunda rent. Ha inte för hög värme bara för då bildas de även bubblor när THCet decarbas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in