Citat:
Ursprungligen postat av
funktioner
Håller helt och hållet med. Har min bakgrund inom ett hantverkareyrke och har jobbat på byggen med ackord större delen av mitt liv och vet vad det innebär att vara effektiv utan att göra avkall på kvaliteten. Har omskolat mig till ssk och häpnade över den höga graden slentrian bland sjukvårdspersonalen. Hade ofta känslan av att: här går många miljoner åt till ingen nytta. Detta gäller främst psykiatrin och geriatriken.
Vet att många hade tjutit rakt ut om man, som du säger, fokuserar på effektivitet och kvalitet inom vården med argument om att bra vård tar lång tid osv och så är det ju till viss del.
Säger inte att du har helt fel, men vård av människor är något annat än att spika ihop två bräder.
För 10-15 år sedan var vårdchefer helt frälsta på Lean à la Toyota. Sedan upptäckte man att patientvård inte var som löpande band-montering så det går inte att tillämpa konceptet.
Klart man ska effektivisera, men det är inte i det patientnära arbetet det förloras pengar, det är högre upp. Eller alltså det patientnära arbetet blir lidande och ineffektivt men orsaken ligger inte där. Vårdpersonal hinner ju för fan inte äta eller gå på toa.