Flashback bygger pepparkakshus!
2020-05-07, 10:50
Medlem
Mrcool911s avatar
Tycker ni sjukvården i Sverige är bra som den är? Eller tycker ni att det finns förbättringsområden inom sjukvården, isåfall vilka?

Vad tycker ni?
Citera
2020-05-07, 11:09
Medlem
Asmodeusvults avatar
Framförallt måste det läggas på lite krav på prestation och effektivisering samtidigt som det personliga mötet och patientens hela väg genom vården förbättras både medicinskt och emotionellt.

Idag kastar politiker bara in fler och fler ”personal” och tror att problem löses med mer pengar - vilket är ett uppochnedvänt synsätt om man vill att något ska bli bättre.

Byt ut oeffektiva chefer och tillsätt duktiga ledare samt gör det enkelt att plocka bort folk som inte håller måttet eller är på fel plats.

Hitta tydliga jämförbara benchmark-länder att jämföra oss med och sätt upp både klara mätbara kvantitativa och mer kvalitativa mål som ska uppnås och om de inte gör det ska folk avskedas.
Citera
2020-05-07, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrcool911
Tycker ni sjukvården i Sverige är bra som den är? Eller tycker ni att det finns förbättringsområden inom sjukvården, isåfall vilka?

Vad tycker ni?
Jag behöver hjälp med att förstå trådrubriken.
Är sjukvården synonymt med sjuksköterskeyrket? Är det sjuksköterskor som ansvarar för effektivitet eller ineffektivitet i vården, på beslutande- och/eller utförandenivå?
Jag säger inte att du tänker galet. Dock kan inte alla 50 pers som sitter i väntrummet få varsitt rum samtidigt.
Vad alla som tror att de är sjuka behöver göra är att ta kontakt hemifrån och blir hänvisade till en lämplig inrättning. Jag tycker också de skulle få ett klockslag.
Senast redigerad av SirDuke 2020-05-07 kl. 11:49.
Citera
2020-05-07, 12:43
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Framförallt måste det läggas på lite krav på prestation och effektivisering samtidigt som det personliga mötet och patientens hela väg genom vården förbättras både medicinskt och emotionellt.

Idag kastar politiker bara in fler och fler ”personal” och tror att problem löses med mer pengar - vilket är ett uppochnedvänt synsätt om man vill att något ska bli bättre.

Byt ut oeffektiva chefer och tillsätt duktiga ledare samt gör det enkelt att plocka bort folk som inte håller måttet eller är på fel plats.

Hitta tydliga jämförbara benchmark-länder att jämföra oss med och sätt upp både klara mätbara kvantitativa och mer kvalitativa mål som ska uppnås och om de inte gör det ska folk avskedas.

Håller helt och hållet med. Har min bakgrund inom ett hantverkareyrke och har jobbat på byggen med ackord större delen av mitt liv och vet vad det innebär att vara effektiv utan att göra avkall på kvaliteten. Har omskolat mig till ssk och häpnade över den höga graden slentrian bland sjukvårdspersonalen. Hade ofta känslan av att: här går många miljoner åt till ingen nytta. Detta gäller främst psykiatrin och geriatriken.

Vet att många hade tjutit rakt ut om man, som du säger, fokuserar på effektivitet och kvalitet inom vården med argument om att bra vård tar lång tid osv och så är det ju till viss del.
Senast redigerad av funktioner 2020-05-07 kl. 12:46.
Citera
2020-05-07, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Håller helt och hållet med. Har min bakgrund inom ett hantverkareyrke och har jobbat på byggen med ackord större delen av mitt liv och vet vad det innebär att vara effektiv utan att göra avkall på kvaliteten. Har omskolat mig till ssk och häpnade över den höga graden slentrian bland sjukvårdspersonalen. Hade ofta känslan av att: här går många miljoner åt till ingen nytta. Detta gäller främst psykiatrin och geriatriken.

Vet att många hade tjutit rakt ut om man, som du säger, fokuserar på effektivitet och kvalitet inom vården med argument om att bra vård tar lång tid osv och så är det ju till viss del.
Säger inte att du har helt fel, men vård av människor är något annat än att spika ihop två bräder.
För 10-15 år sedan var vårdchefer helt frälsta på Lean à la Toyota. Sedan upptäckte man att patientvård inte var som löpande band-montering så det går inte att tillämpa konceptet.
Klart man ska effektivisera, men det är inte i det patientnära arbetet det förloras pengar, det är högre upp. Eller alltså det patientnära arbetet blir lidande och ineffektivt men orsaken ligger inte där. Vårdpersonal hinner ju för fan inte äta eller gå på toa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in