• 1
  • 2
2020-05-07, 23:16
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarGunnel
Vi får det att gå ihop.
Nu är jag ute efter att sänka mina utgifter!

Lyssna på vad du själv säger. Du säger att det går ihop. Din inkomst är 5000 kr i månaden din tjej studerar. Du vill att någon bank ska låna ut 85.000 kr till dig med en inkomst på 5000 kr för att sänka dina utgifter.
Tyvärr får glömma att någon bank kommer låna ut pengar med den inkomsten.
Ska du ha någon chans till lån så får du nog skaffa dig en fast anställning med lön varje månad om du ska ha någon chans att få till ett lån. Din chans är om du får tag i borgenärer som vill skriva under men har svårt att se att någon skulle ställa upp på det med din inkomst på 5000 kr.
Citera
2020-05-08, 06:09
Medlem
sasos avatar
är inkomsten 5000kr/månad efter skatt eller innan?
du vet väl att skatten har sänkts?
Citera
2020-05-08, 06:35
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
är inkomsten 5000kr/månad efter skatt eller innan?
du vet väl att skatten har sänkts?

Tjänar man 5000 i månaden och dessutom har ränteavdrag så betalar man väl i stort sett ingen skatt. Utan ränteavdrag så blir inte skatten mer än typ 300 kr. Men på vilket vis har skatten sänkts?
Citera
2020-05-08, 06:39
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Tjänar man 5000 i månaden och dessutom har ränteavdrag så betalar man väl i stort sett ingen skatt. Utan ränteavdrag så blir inte skatten mer än typ 300 kr. Men på vilket vis har skatten sänkts?

hade för mig att arbetsgivaravgiften hade sänks men jag kan ha fel
Citera
2020-05-08, 08:08
Medlem
GunnarGunnels avatar
De 2 lån jag nämnde först, Santander och Re:member, lånade ut till mig fast jag var knappt deltidsanställd, så det måste väl finnas andra banker som inte har några hårda krav?
Citera
2020-05-08, 12:08
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
De 2 lån jag nämnde först, Santander och Re:member, lånade ut till mig fast jag var knappt deltidsanställd, så det måste väl finnas andra banker som inte har några hårda krav?

Det beror väl på vad du skriver i din ansökan, banken vet ju inte var du jobbar eller hur du är anställd. Du har rimligen väldigt hög UC-risk, med tanke på låg taxerad inkomst, att du redan har lån, och så har du underskott av kapital (?), och dessutom massor av UC-förfrågningar. Du vill ju inte säga vad din UC-risk är, men den är alldeles säkert för hög för att få ett vanligt banklån. Du kanske kan låna en mindre slant hos någon som inte tar UC, men knappast till någon bra ränta.
Citera
2020-05-08, 16:19
Medlem
GunnarGunnels avatar
Citat:
Det beror väl på vad du skriver i din ansökan, banken vet ju inte var du jobbar eller hur du är anställd. Du har rimligen väldigt hög UC-risk, med tanke på låg taxerad inkomst, att du redan har lån, och så har du underskott av kapital (?), och dessutom massor av UC-förfrågningar. Du vill ju inte säga vad din UC-risk är, men den är alldeles säkert för hög för att få ett vanligt banklån. Du kanske kan låna en mindre slant hos någon som inte tar UC, men knappast till någon bra ränta.

Men banken kollar väl alltid upp vad man skriver? Jag kan väl inte tex skriva att jag tjänar mer än vad jag gör, eller är fast anställd fast jag inte är det? Kollar inte banker upp sånt?
Om du med UC-risk menar kreditbetyg så är den medel, alla de banker jag tidigare provat är inte gjorda samtidigt, kanske uppdelat under loppet av 1,5 år eller så.
Citera
2020-05-10, 12:23
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Men banken kollar väl alltid upp vad man skriver? Jag kan väl inte tex skriva att jag tjänar mer än vad jag gör, eller är fast anställd fast jag inte är det? Kollar inte banker upp sånt?
Om du med UC-risk menar kreditbetyg så är den medel, alla de banker jag tidigare provat är inte gjorda samtidigt, kanske uppdelat under loppet av 1,5 år eller så.

Riskprognosen är en procentsats, som anger hur stor risk det enligt UC:s modell är att du får en betalningsanmärkning det närmaste året. Typ halva befolkningen ligger på 0,1 %. Har du över 2-3 % så kan man nog säga att det börjar bli svårt att få lån, i alla fall till vettig ränta.
Citera
2020-05-10, 17:12
Medlem
GunnarGunnels avatar
Citat:
Riskprognosen är en procentsats, som anger hur stor risk det enligt UC:s modell är att du får en betalningsanmärkning det närmaste året. Typ halva befolkningen ligger på 0,1 %. Har du över 2-3 % så kan man nog säga att det börjar bli svårt att få lån, i alla fall till vettig ränta.

Hur vet jag vilken UC-risk jag har då?
Citera
2020-05-10, 20:11
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Hur vet jag vilken UC-risk jag har då?

Men försök förstå att det inte spelar någon roll om du bara drar in fem lax i månaden. Du behöver nån som går i borgen för dig.
Citera
2020-05-10, 21:11
Medlem
GunnarGunnels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Men försök förstå att det inte spelar någon roll om du bara drar in fem lax i månaden. Du behöver nån som går i borgen för dig.

Okej då...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in