2020-05-06, 21:41
Medlem
Samthecavemans avatar
Hej! Måste vara få klarhet i ett par ogooglingsbara frågor. Är Norrland separerat från övriga Europa av älvar? Påståendet var att Norrland är en ö men om vi bortser från definitionsfråga, skiljer vatten Norrland från Sverige på alla håll?

Sen också samma fråga rörande Europa, skiljer sig Europa from Asien medelst floder. Ja jag vet att man ser uralbergen och Kaukasus och bosporen som skiljelinjen men är det så att svarta havet och is havet är förbundna med floder.

Tack på förhand.
Citera
2020-05-06, 21:59
Medlem
Vem har påstått att Norrland är en ö?
Men när jag kollar google maps så skulle jag svara nej på båda frågorna.
Citera
2020-05-06, 22:22
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samthecaveman
Hej! Måste vara få klarhet i ett par ogooglingsbara frågor. Är Norrland separerat från övriga Europa av älvar? Påståendet var att Norrland är en ö men om vi bortser från definitionsfråga, skiljer vatten Norrland från Sverige på alla håll?

Sen också samma fråga rörande Europa, skiljer sig Europa from Asien medelst floder. Ja jag vet att man ser uralbergen och Kaukasus och bosporen som skiljelinjen men är det så att svarta havet och is havet är förbundna med floder.

Tack på förhand.

Vad tycker du själv?
Göta kanal binder ihop vatten och gör en Ö av,,, vad vi kan kalla för södra Sverige.

Du skriver "Skiljer vatten Norrland från Sverige?" Vårdslöst skrivet. Norrland ligger i Sverige senast jag tittade iaf. Om någon av oss vet vad Norrland är för något....

Vilka vattendrag skulle detta påstående gälla? Dalälven, Indalsälven eller Piteälven?

Ö eller inte, man kan väl kalla saker för vad man vill, än så länge iaf....

Inget som stör min nattsömn iaf.

Sov gott.
Citera
2020-05-06, 22:25
Medlem
Samthecavemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
Vem har påstått att Norrland är en ö?
Men när jag kollar google maps så skulle jag svara nej på båda frågorna.

En bekant påstod detta med referens till p3. Eftersom jag är en jobbig jävel så åker "bullshit-sirenerna" på men jag kunde inte alls hitta ett rakt svar. 0 träffar vore förvisso rimligt om jag precis googlat geografins motsvarighet till "är en mink en typ av räv".

Hur kollar man för övrigt en sådan grej i maps? Tar ju timtal att söka av varenda vattendrag?
Citera
2020-05-06, 22:31
Medlem
Samthecavemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Vad tycker du själv?
Göta kanal binder ihop vatten och gör en Ö av,,, vad vi kan kalla för södra Sverige.

Du skriver "Skiljer vatten Norrland från Sverige?" Vårdslöst skrivet. Norrland ligger i Sverige senast jag tittade iaf. Om någon av oss vet vad Norrland är för något....

Vilka vattendrag skulle detta påstående gälla? Dalälven, Indalsälven eller Piteälven?

Ö eller inte, man kan väl kalla saker för vad man vill, än så länge iaf....

Inget som stör min nattsömn iaf.

Sov gott.

Jo, förlåt; resten av Sverige.

Jag fick inget svar om vilka av norrlandsälvarna eller andra vattendrag det skulle röra sig om. Eller rättare sagt personen hade glömt den detaljen. Detta hade förstås gjort prövningen av påståendet mycket enklare.
Citera
2020-05-06, 22:32
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
En bekant påstod detta med referens till p3. Eftersom jag är en jobbig jävel så åker "bullshit-sirenerna" på men jag kunde inte alls hitta ett rakt svar. 0 träffar vore förvisso rimligt om jag precis googlat geografins motsvarighet till "är en mink en typ av räv".

Hur kollar man för övrigt en sådan grej i maps? Tar ju timtal att söka av varenda vattendrag?

Utan att ha på fötterna, så vill jag tro att de flesta vattendrag sitter ihop med bäckar och myrar.
Som sagt, en gissning. Nu står jag väl med fötterna i vatten
Citera
2020-05-06, 22:43
Medlem
Citat:

Vill inte låta otrevlig men din bekant är en idiot. Även om så skulle vara fallet (att en flod utgör gränsen mellan Norrland och resterande Sverige) så angränsar Norrland till både Norge och Finland. Det kan alltså inte vara en ö. Det kan inte ens vara en halvö.

Kollade var gränsen låg och zoomade in. Gick rätt fort. Men du kanske menar ett system av floder där det finns landmassa som sammanlänkar Norrland med Sverige? Har aldrig hört talas om. Jag är dock ingen expert på svensk geografi.
Citera
2020-05-06, 23:03
Medlem
Samthecavemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
Vill inte låta otrevlig men din bekant är en idiot. Även om så skulle vara fallet (att en flod utgör gränsen mellan Norrland och resterande Sverige) så angränsar Norrland till både Norge och Finland. Det kan alltså inte vara en ö. Det kan inte ens vara en halvö.

Kollade var gränsen låg och zoomade in. Gick rätt fort. Men du kanske menar ett system av floder där det finns landmassa som sammanlänkar Norrland med Sverige? Har aldrig hört talas om. Jag är dock ingen expert på svensk geografi.

Jo, tanken var att det skulle finnas en älv (typ Torne älv) som skiljer från Finland med och att eventuellt denna skulle sträcka sig även genom Norge. Försökte hitta en landväg mellan kola-halvön och Norrland utan att passera ett större vattendrag på maps för att kunna spika igen den kistan men det tog en satans tid.
Citera
2020-05-06, 23:18
Medlem
Samthecavemans avatar
Ha ha!
Tror jag hittade vad han snackade om vad gäller Europa nu iallafall.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Unified_Deep_Water_System_of_European_Russia
Citera
2020-05-06, 23:22
Medlem
Citat:
Jo, tanken var att det skulle finnas en älv (typ Torne älv) som skiljer från Finland med och att eventuellt denna skulle sträcka sig även genom Norge. Försökte hitta en landväg mellan kola-halvön och Norrland utan att passera ett större vattendrag på maps för att kunna spika igen den kistan men det tog en satans tid.
Ok, men så vitt jag vet så avskiljer inte Torne älv Sverige från Norge. Ser inte ut så men nu har jag bara zoomat in på gränsen slumpvist.
Men Norrland är ingen ö. Om det är någon älv som utgör gränsen mellan Sverige, Norge, Finland och Norrland vore konstigt då jag inte hittar något om det. Vore ju intressant fakta.
Citera
2020-05-06, 23:35
Medlem
Är det här en fråga ställd inför ett prov?

Vad är det för jävla spetsfundigt trams ni har att ta ställning till i skolan nu för tiden? Är det en ursäkt för att slippa lära ut nåt vettigt?

Nej, Norrland är en ö lika lite som en gummianka i ett badkar.
Citera
2020-05-07, 00:47
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Är det här en fråga ställd inför ett prov?

Vad är det för jävla spetsfundigt trams ni har att ta ställning till i skolan nu för tiden? Är det en ursäkt för att slippa lära ut nåt vettigt?

Nej, Norrland är en ö lika lite som en gummianka i ett badkar.
https://m.nl.aliexpress.com/item/32618808300.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in