2020-05-06, 21:27
Medlem
OldMKenseys avatar
Säg att en budgivning pågår ett tag men går trögt och det ligger ett högsta bud, men den som lagt detta bud hittat ngt annat och drar tillbaka sitt bud. Samtidigt går jag in och beredd att lägga ett bud högre. Visst måste mäklaren i detta läge vara skyldig att informera om det tillbakadragna budet så att jag därmed om jag önskar kan lägga ett lägre bud?
Citera
2020-05-06, 21:44
Medlem
I teorin ja. Praktiken är svårare att sia om.

Jag har två vänner, som varit i budgivning - när dom hoppat av, har mäklaren ringt upp och sagt att den andra parten dragit tillbaka sitt bud. Anekdotiskt, visst, men 2 4 2, i avhoppade budgivningar signalerar ändå något.
Citera
2020-05-06, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldMKensey
Säg att en budgivning pågår ett tag men går trögt och det ligger ett högsta bud, men den som lagt detta bud hittat ngt annat och drar tillbaka sitt bud. Samtidigt går jag in och beredd att lägga ett bud högre. Visst måste mäklaren i detta läge vara skyldig att informera om det tillbakadragna budet så att jag därmed om jag önskar kan lägga ett lägre bud?

Det är inte säkert då det är säljaren som avgör hur budgivningen skall gå till, Säljaren kan som utgångspunkt välja att:

"inte visa någon budgivning alls,
visa budgivning pågår,
visa högsta bud,
visa de tre högsta buden,
visa alla bud."

https://www.svenskfast.se/tjanster/budgivning/
Citera
2020-05-06, 22:04
Medlem
Om du lagt ett bud på 3 millar och den andre budgivaren lägger 3,1 Mkr...som dras tillbaka, och du inte får reda på detta utan bjuder 3,2 Mkr så är det väl minst sagt bedrägligt beteende av mäklaren.

Det betyder att du budar mot dig själv, då du redan har högsta budet.
Citera
2020-05-06, 23:12
Medlem
OldMKenseys avatar
Tack för input.

Men oavsett hur synliga buden är för mig som budgivare och vad säljaren önskar, och hur seriös mäklaren är, det måste ändå finas någon regel/mäklarsed som säger att det är självklart att mäklare stoppar mig typ:

Jag: Hej mäklare, är 3.000.000 fortfarande högsta bud? Jag tänkte öka med 25.000.
Mäklare: Nej, de drog precis tillbaka sitt bud, så högsta bud är tillbaka på 2.975
Jag: ok då lägger jag 3 nudå
Citera
2020-05-06, 23:13
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Du kan begära en budlista om du vunnit budgivningen och själv kontrollera om de andra budgivare är seriösa/dragit tillbaka bud osv...
Citera
2020-05-06, 23:19
Medlem
OldMKenseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Du kan begära en budlista om du vunnit budgivningen och själv kontrollera om de andra budgivare är seriösa/dragit tillbaka bud osv...

Och mäklaren är i dessa listor skyldiga att markera att ett bud blivit tillbakadraget?

Jag tänker att jag ju får lägga vilket bud jag vill så jag kan ju bara ringa upp och säga att jag lägger 3.1 utan att bry mig om exakt vad senaste budet är. Tänkte om jag då har rätt att få ett korrekt svar när jag istället först kontrollfrågar... visst är senaste budet fortfarande 3 milj som står på hemsidan?
Citera
2020-05-07, 06:24
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldMKensey
Och mäklaren är i dessa listor skyldiga att markera att ett bud blivit tillbakadraget?

Jag tänker att jag ju får lägga vilket bud jag vill så jag kan ju bara ringa upp och säga att jag lägger 3.1 utan att bry mig om exakt vad senaste budet är. Tänkte om jag då har rätt att få ett korrekt svar när jag istället först kontrollfrågar... visst är senaste budet fortfarande 3 milj som står på hemsidan?
Tror (vet ej) att mäklaren måste lämna info om buden, även tillbakadragna. Dock skulle jag inte lita på mäklaren utan kontrollera detta själv.
Citera
2020-05-07, 08:41
Medlem
Mäklaren är en säljare.
Även vid en öppen budgivning så kan det förekomma dolda bud.
Helt plötsligt så ringer mäklaren dig, trots att du har högsta bud, o säger att man redan skrivit med en annan köpare som bjudit högre, men vid sidan av.

Man ska aldrig lita på en säljare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in