2020-05-05, 11:44
Medlem
Tjena!

Har en chihuauha/papillon på ungefär 1 år. Han har några beteenden som jag har försökt få bort som inte riktigt fungerar till 100%.

För det första smyger han ut, bokstavligen, till köket och kissar ibland. Han gör det varken i garderoben, hallen, badrummet eller extrarummet. Det är uppenbart att han tror att han ska/får kissa i köket och ute. Det är också svårt att ta honom på bar gärning, d.v.s. säga nej, ta upp honom och gå ut med honom istället, då man inte alltid märker att han gör det. Funderar på om man ska köpa en stor bjällra. Problemet med bjällra är att jag vill ta honom i akten och göra det jag skrev ovan, inte bara komma på honom när han eventuellt börjar gå iväg (ibland går han ju bara iväg för att sniffa runt). Det här är i varje fall ett oregelbundet beteende som förhindrar mig att köpa en matta till köket.

Det andra problemet är att han inte alltid kan hålla sig under natten. Funderar på om man kan planera hans vatten-intag så att han bara kan dricka vissa tider. Det här är också oregelbundet. Det kan gå en månad där han sköter sig perfekt och sen en natt där han har smyger upp utan att man märker det, och då är han mer benägen att göra dito kommande nätter. Ofta har jag löst det med att han får sova med kopplet på så att han "sitter fast".

Det tredje är att han är extremt svartsjuk om man dejtar. Om man pussar någon blir han arg, skäller, hoppar, söker uppmärksamhet. Jag förstår beteendet och har identifierat det som ungefär när små barn blir avundsjuka på liknande sätt. Frågan är om detta beteende sitter i eller om det lägger sig när hunden lär känna personen lite bättre?

I övrigt bit-leker han. Personligen bryr jag mig inte då jag har ganska bra kontroll över det och han är överdrivet försiktig. Det uppskattas dock inte av andra och är något jag borde tänkt på när jag uppfostrade honom. Han borde därför aldrig fått leka med människohänder. Frågan är om det går att lära honom på nytt att han inte får, samt hur?

TLDR

Smyger iväg och kissar i köket ibland.
Kan inte alltid hålla sig på natten.
Väldigt svartsjuk.
Bit-leker fortfarande (valp-beteende).

Hoppas på lite tips, har försökt läsa på en del och även provat en del tekniker.
Citera
2020-05-05, 12:16
Medlem
För de första är han fortfarande ung och något har uppenbarligen blivit fel. Har han varit så hela tiden eller är de något som utvecklats? Är de något som kommit med tiden så föreslår jag att du går till en veterinär o utesluter problem, kan vara något enkelt som uvi.

Du får helt enkelt börja om; gå ut efter lek, mat och efter han sovit. Gå till samma ställe och stå där tills han kissar. Beröm och ge något gott efter.

När de kommer till de svartsjuka så är de viktigt att du sätter gränser. Han får exempelvis aldrig klättra på dig och försöka ”skydda” dig när där är någon annan. Föreslår att du ser till och ha en bädd i varje rum och lär hunden att de är hans ”safezone” dvs att ingen rör honom när han är där. Han är uppenbarligen osäker. Träna in kommandot stanna så du kan flytta honom o be honom stanna. Testa o ge nått o tugga på när du har besök. Avled honom o va noga med att han är väl rastad innan du tar hem någon så blir reaktionen mindre. Lägger du då till mental stimulans så blir de ännu bättre.

Nafsande får du sluta acceptera helt, även med dig. Han kan inte veta skillnaden. Säg nej och ge honom något annat o bita i; exempelvis en leksak.
Citera
2020-05-05, 12:28
Medlem
MissMDs avatar
Små hundraser tar i regel längre tid att få rumsrena, man får ha tålamod.
Hundar ska ha fri tillgång till vatten, så du ska absolut inte börja begränsa den tillgången. Det kan snarare skapa ännu mer problembeteenden.

Sätt kompostgaller för köket så han inte kan gå in där om ni inte kan hålla han under uppsikt.

Lär dig sätta gränser och även avled med något annat spännande när du får besök, så han inte har behovet att vara upp i er hela tiden och se till att han får tillräckligt mental och fysisk stimulans.
Citera
2020-05-05, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilyofthevaley
För de första är han fortfarande ung och något har uppenbarligen blivit fel. Har han varit så hela tiden eller är de något som utvecklats? Är de något som kommit med tiden så föreslår jag att du går till en veterinär o utesluter problem, kan vara något enkelt som uvi.

Du får helt enkelt börja om; gå ut efter lek, mat och efter han sovit. Gå till samma ställe och stå där tills han kissar. Beröm och ge något gott efter.

När de kommer till de svartsjuka så är de viktigt att du sätter gränser. Han får exempelvis aldrig klättra på dig och försöka ”skydda” dig när där är någon annan. Föreslår att du ser till och ha en bädd i varje rum och lär hunden att de är hans ”safezone” dvs att ingen rör honom när han är där. Han är uppenbarligen osäker. Träna in kommandot stanna så du kan flytta honom o be honom stanna. Testa o ge nått o tugga på när du har besök. Avled honom o va noga med att han är väl rastad innan du tar hem någon så blir reaktionen mindre. Lägger du då till mental stimulans så blir de ännu bättre.

Nafsande får du sluta acceptera helt, även med dig. Han kan inte veta skillnaden. Säg nej och ge honom något annat o bita i; exempelvis en leksak.

Tack. Bra tips, ja jag bör kanske börja om. Det har varit en flytt involverad och han är kastrerad, vilket inte ingick i informationen.

Han är extremt duktig på "stanna", men mestadels ute och hemma. Vid "gå och lägg dig" lägger han sig ju ner någonstans och chillar. Alla de här reglerna verkar dock inte gälla när han märker att man är med en tjej, då blir det lite mer vilda västern. Antar att jag får lägga ner ännu mer tid på det, även om det känns som att extremt mycket tid och ork redan har gått till den biten. Det är också svårt att träna just det eftersom det är så specifika situationer.

Men skönt ändå att veta att det är mig och min träning det är fel på och inte han.
Citera
2020-05-05, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Små hundraser tar i regel längre tid att få rumsrena, man får ha tålamod.
Hundar ska ha fri tillgång till vatten, så du ska absolut inte börja begränsa den tillgången. Det kan snarare skapa ännu mer problembeteenden.

Sätt kompostgaller för köket så han inte kan gå in där om ni inte kan hålla han under uppsikt.

Lär dig sätta gränser och även avled med något annat spännande när du får besök, så han inte har behovet att vara upp i er hela tiden och se till att han får tillräckligt mental och fysisk stimulans.

Fattar. Det här med spännande är svårt. Har rull-bollen som man kan ha godis/hundmat i och så klart hundben, utöver det är han inte så intresserad av något annat än gosedjur. Är det mest inledningsvis som man behöver avleda? Eftersom man inte kan ge honom hur många ben som helst. Men förhoppningsvis kanske han kan slappna av efter det. Han brukar dock självmant lugna ner sig efter en intensiv period. Svartsjukan sitter dock i och han kan i princip vakna från ett sovande stadium om han hör en puss och bli upprörd.
Citera
2020-05-05, 12:44
Moderator
Maviels avatar
Jag har 2 st chihuahua - honor visserligen - men umgås med många som har och har passat flera. Detta med kisseriet är nog lite av en ras grej. De är väldigt smarta och ibland uppfattar jag dem som små rövhål Min 13 år gamla chihuahua tycker om att kissa på badrumsmattan. Hon vet att hon inte får - men hon gör det ändå. När hon kommer undan med det. Det finns skydd du kan sätta på honom på natten.

När det gäller sotis biten och avundsjuka biten så behöver du behandla den som en hund och inte en liten gulleplutt och tillåta beteendet. Definitivt inte lyfta upp hunden när den gör så för då får den kraft. Du kan lägga den på rygg för att visa att det är du som bestämmer och att det inte är ok. Det beteendet ska du inte tolerera för att du kan hantera det. Då kommer du att få ett riktigt rövhål till hund hemma.

Men kisseriet - det är skitsvårt att göra så mkt åt. Jag har flera andra hundar och raser - och upplever att det är en chi grej.
Citera
2020-05-05, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Possyman
Tack. Bra tips, ja jag bör kanske börja om. Det har varit en flytt involverad och han är kastrerad, vilket inte ingick i informationen.

Han är extremt duktig på "stanna", men mestadels ute och hemma. Vid "gå och lägg dig" lägger han sig ju ner någonstans och chillar. Alla de här reglerna verkar dock inte gälla när han märker att man är med en tjej, då blir det lite mer vilda västern. Antar att jag får lägga ner ännu mer tid på det, även om det känns som att extremt mycket tid och ork redan har gått till den biten. Det är också svårt att träna just det eftersom det är så specifika situationer.

Men skönt ändå att veta att det är mig och min träning det är fel på och inte han.

Jag förstår hur du känner, mina hanar, dock annan ras men ändå är överdrivet glada om jag skulle ta hit en kille men jag tar ner dom 900 ggr tills dom stannar nere. Man måste va envis 🤷🏼‍♀️😂 Du kan exempelvis gömma godis i ett rum förslagsvis de du är i och be honom söka. Köpa en snuffle-matta o lägga godis i. Köp whimzees tugg o ge då de tar tid o tugga, nu har du ju en liten hund så du kan ju till o med lägga godis i en toarulle o trycka till på sidorna. Såna saker där han får använda huvudet. De tröttar ut dom o tugga är lugnande för dom. 👍🏻
Citera
2020-05-05, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag har 2 st chihuahua - honor visserligen - men umgås med många som har och har passat flera. Detta med kisseriet är nog lite av en ras grej. De är väldigt smarta och ibland uppfattar jag dem som små rövhål Min 13 år gamla chihuahua tycker om att kissa på badrumsmattan. Hon vet att hon inte får - men hon gör det ändå. När hon kommer undan med det. Det finns skydd du kan sätta på honom på natten.

När det gäller sotis biten och avundsjuka biten så behöver du behandla den som en hund och inte en liten gulleplutt och tillåta beteendet. Definitivt inte lyfta upp hunden när den gör så för då får den kraft. Du kan lägga den på rygg för att visa att det är du som bestämmer och att det inte är ok. Det beteendet ska du inte tolerera för att du kan hantera det. Då kommer du att få ett riktigt rövhål till hund hemma.

Men kisseriet - det är skitsvårt att göra så mkt åt. Jag har flera andra hundar och raser - och upplever att det är en chi grej.

Man lägger inte en hund på rygg. Snacka om gamla metoder.....
Citera
2020-05-05, 13:42
Medlem
Narutoshippchops avatar
Varför köper man ens kiss och bajsmaskiner till att börja med? Hundar är snuskiga som fan.
Citera
2020-05-05, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Varför köper man ens kiss och bajsmaskiner till att börja med? Hundar är snuskiga som fan.

Svårt att förklara för någon som inte har hund tror jag. Eftersom detta tekniskt sett är min andra hund så skulle jag säga att jag vill ha hund därför att de är väldigt bra sällskap och jag mår bra när jag märker att han mår bra. Det går väl också delvis hand i hand med att jag inte är en överdrivet social person och hellre chillar hemma.
Citera
2020-05-05, 18:34
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Possyman
Fattar. Det här med spännande är svårt. Har rull-bollen som man kan ha godis/hundmat i och så klart hundben, utöver det är han inte så intresserad av något annat än gosedjur. Är det mest inledningsvis som man behöver avleda? Eftersom man inte kan ge honom hur många ben som helst. Men förhoppningsvis kanske han kan slappna av efter det. Han brukar dock självmant lugna ner sig efter en intensiv period. Svartsjukan sitter dock i och han kan i princip vakna från ett sovande stadium om han hör en puss och bli upprörd.

Det är svårt att ge helt konkreta tips när man inte är där själv och ser beteendet hos hunden, eller hur du agerar i dessa situationer

Du har ju redan ett "gå och lägg dig" kommando. Kanske fortsätt att jobba med det och utöka med olika former och störningar, så att han lär sig att bryta det han ska göra och istället lägga sig på sin plats och ta det lugnt. Eller ha ett specifikt kommando för en specifik plats där han kan känna sig trygg.

Hur och när man kan använda sig av avledning beror på hunden själv och hur den klarar av att tackla olika situationer. Man kan använda det i förebyggande syfte innan hunden börjar uppvisa ett negativt beteende. Man kan också använda det i form av "Nej, det här får du inte göra, men du får göra det här istället"

Sen får man ta med i beräkningen att det är en unghund. Dom är skitjobbiga och det kan vara svårt att veta hur mycket mental och fysisk stimulans en hund behöver i den åldern.

Vad för form av aktivering får han?
Citera
2020-05-06, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Det är svårt att ge helt konkreta tips när man inte är där själv och ser beteendet hos hunden, eller hur du agerar i dessa situationer

Du har ju redan ett "gå och lägg dig" kommando. Kanske fortsätt att jobba med det och utöka med olika former och störningar, så att han lär sig att bryta det han ska göra och istället lägga sig på sin plats och ta det lugnt. Eller ha ett specifikt kommando för en specifik plats där han kan känna sig trygg.

Hur och när man kan använda sig av avledning beror på hunden själv och hur den klarar av att tackla olika situationer. Man kan använda det i förebyggande syfte innan hunden börjar uppvisa ett negativt beteende. Man kan också använda det i form av "Nej, det här får du inte göra, men du får göra det här istället"

Sen får man ta med i beräkningen att det är en unghund. Dom är skitjobbiga och det kan vara svårt att veta hur mycket mental och fysisk stimulans en hund behöver i den åldern.

Vad för form av aktivering får han?

Med aktivering menar man då fysisk träning eller stimulans?

Nu i Corona-tider har jag varit ute med honom lite oftare, men annars är vi ute 3 gånger per dag, varav en av gångerna är en lite längre promenad på ca 30 minuter. Stimulans i form av "mental träning" är kanske lite mindre. Ibland tränar vi saker, om det räknas. Han skällde lite i början när han hade tråkigt och jag har delvis tränat bort det, nu visar han det på andra sätt. Så när han har tråkigt, vilket inte är särskilt ofta ändå, så brukar han få extra ben, rullbollen, gemensamt lek med leksakerna eller så brottas vi bara lite.

Vanligtvis går han ju bara och sover när det inte händer något nu, men det kanske också bidrar till understimulans att han vilar bort alla tråkiga perioder.

Gällande det du beskriver kring prevention genom att få in honom i ett beteende innan situationer uppstår kan ju också vara värt att testa. Återigen, det svåra är att situationerna inte är så vanliga och ofta glömmer man att man skulle träna det. Ska försöka skriva upp lite saker som jag bör testa och föra ungefär dagbok kring hur beteendet fungerar och utvecklas.

Men tack för all hjälp i varje fall. Jag har börjat träna "plats" vilket typ betyder att han får ett ben och ska lägga sig på en speciell plats. Vet inte om det var riktigt det som var tanken med det tips jag fick men förhoppningsvis är det avledande nog för att han tänker på ben om jag säger ordet samt att han vet vad han ska göra med benet i så fall.
Senast redigerad av Possyman 2020-05-06 kl. 09:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in