Citat:
Ursprungligen postat av
Midgetjanne
Godkväll!!
Jag hade tänkt börja spara i aktier och fonder via avanza, främst genom ISK men jag har även ett fondkonto hos Nordea som jag tänkt flytta över till avanza. (Är inte kund hos Nordea förövrigt, så kan inte se vad som sker där tyvärr)
Målet var att i början av 2020 investera en del av mitt sparande som just nu ligger på ett vanligt sparkonto, och att sätta mig in i allt som har med investeringar att göra.
Lyckligtvis sköt jag på det, och efter det kom Corona, är det värt för mig att sätta mig in i aktier/fonder nu i dessa tider då jag är nybörjare och inte kan någonting? Eller borde jag vänta tills det lugnat ner sig lite?
Har sökt på andra trådar men hittar inte riktigt dom svaren jag söker. Hur hade ni gjort?
Hade tänkt ett långsiktigt sparande på över 10 år och ett på ca 5-10 år.
Om du har pengar att riskera, är det ju guldläge just nu. Börsen har återhämtat sig mycket (åtminstone på ytan), men det är fortfarande kris och det råder stor osäkerhet.
Jag är också nybörjare, och gick in i våras, strax efter jättedippen i mars. Såhär gjorde jag...
Jag gjorde robotportföljer hos Avanza. Det blev en lågriskportfölj (mest pengar), en medel med lite mindre, och fyra högriskare, med småsummor i. Dessa portföljer är till för månadssparande.
Självklart litar jag inte blint på Avanza. Jag plockar och putsar, lägger till och lär mig.
Avanza hjälper bara till. Det är ingen spelmaskin. Man ska alltid vara aktiv.
Ovanpå detta sparande (som gått plus hela tiden) har jag femton aktieposter, som alla är testraketer, små investeringar. Detta är både min skola och en möjlig kassako.
Jag har köpt billigt och brett.
Oavsett hur det går, lär jag mig, och kunskap är själva grunden. Och kunskap får man genom att ge sig in i saker, genom att agera.
Jag tänker också såhär, att man snabbt ska lära känna sig själv, sin nivå, sina behov, sin psykologi. Som överallt annars. Försök inte vara Gordon Gecco. Var dig själv.
Ställ frågor till dig själv. Vad kan du förlora? Vad är målet? Vilka branscher har du lätt att förstå? Osv
Tålamod och ödmjukhet krävs också. Är du småsparare, förakta inte småvinster. Kan du plocka 20 000 kr, så gör det, återinvestera osv.
Girighet är en drivkraft, men du kan också loosa 20 000 för att du väntar på 200 000.
Nu pratar jag som en nybörjare, en defensiv gräsrot, och det är jag också.